jamejamonline
فرهنگی کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۷  |  ۱۳:۰۰

حجت‌الاسلام غلامعلی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

نخستین مشی سیاسی پیامبر در برابر ظالمان «اشداءعلی الکفار» بود

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث گفت: نخستین مشی سیاسی رسول خدا (ص) هدایت‌گری در برابر کسانی بود که آگاهانه ظلم می‌کردند "اشداء الکفار" بود و هرگز اجازه نمی‌دادند آموزه‌های فرهنگی دشمن رشد کند بنابراین مبادا به خاطر این اینکه اسلام را دین محبت نشان دهیم از رفتارهای عزتمندانه پیامبر (ص) چشم ‌بپوشیم.

نخستین مشی سیاسی پیامبر در برابر ظالمان «اشداءعلی الکفار» بود

حجت‌الاسلام احمد غلامعلی در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص چگونگی مشی سیاسی پیامبر اکرم(ص) در برخورد با دشمنان اسلام اظهار داشت: ما اگر بخواهیم مشی سیاسی رسول خدا (ص) را مطرح کنیم باید این را بگوییم که رفتار ایشان با مخالفان و دشمنان و رفتار رسول خدا با دوستان همگی در یک مجموعه جای می‌گیرد.

حضرت محمد مصطفی (ص) آمد که مردم خودشان به پا خیزند

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث گفت: پیامبر اکرم (ص) در درجه نخست می‌خواهد همه را هدایت کند و طبق آیه قرآن «لیقوم الناس بالقسط» می‌خواهد که مردم برخیزند نه اینکه پیامبر، مردم را بلند کند و قشنگی آیه هم به همین است که تمام انبیاء آمدند و حضرت محمد مصطفی (ص) آمد که این مردم خودشان به پا خیزند بنابراین رسول خدا کاری نمی‌کند که مردم را بلند کند بلکه مردم خودشان باید به پا خیزند.

تفاوت مکتب الهی با مکتب‌های بشری این است که پیامبران همواره در پی هدایت مردم بودند

وی افزود: وقتی که امیرالمؤمنان امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «انبیائه لیستادوهم میثاق فطرته» یعنی پیامبران آمدند که فطرت مردم خودشان بارور شوند پس در درجه نخست آگاه باشیم که آن نقطه اصلی که وجه فرق پیامبر اکرم (ص) و انبیاء با سایر مردمان و سایر مکتب‌ها است و آنچه که تفاوت دارد میان مکتب الهی و مکتب‌های بشری این است که پیامبران از جمله رسول خدا همواره در پی هدایت مردم بودند.

حجت‌الاسلام غلامعلی بیان داشت: درست است که پیامبر خدا (ص) دست مردم را یکی یکی بلند نمی‌کرده اما با آن آگاه سازی و با آن آموزه‌های هدایتی زمینه را برای برخاستن مردم فراهم می‌کرده است و در این هدایت پذیری، عده‌ای بودند که مخالف فطرت خودشان بودند و مخالف رفتارهای آگاه سازی بودند و به عبارتی رفتارهایی می‌کردند که رسول خدا نتواند در کارشان موفق شوند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات دارالحدیث ادامه داد: این افراد چند گروه هستند، یک عده از این افراد مخالفانی هستند که عقیده خودشان را به نوعی ابراز می‌کنند و رسول خدا (ص) در برابر این افراد با توضیح استدلالی و گاهی اوقات با سؤال کردن شروع به صحبت می‌کردند که در قرآن کریم هم آمده که «اتترکون فی ما هاهنا ءامنین» آیا شما تصور می‌کنید همیشه در نهایت امنیت در نعمت‌هایی که اینجا است می‌مانید؟! و یا می‌فرمایند «ما هو به قول شیطان رجیم» این (قرآن) گفته شیطان رانده شده (از درگاه خدا) نیست؛ «فاین تذهب» کجا دارید می‌روید؟! «افلا تتقون» چرا تقوا پیشه نمی‌کنید؟! آیا واقعا همه این چیزها را رها کردید؟!

نخستین مشی سیاسی پیامبر در برابر ظالمان «اشداءعلی الکفار» بود

وی گفت: هدایتگری رسول خدا (ص) مرحله به مرحله بود؛ افرادی که مخالفت می‌ورزیدند رسول خدا با حرف زدن و سؤال کردن برای هدایت آنها تلاش می‌کردند چرا که نخستین مشی سیاسی پیامبر خدا هدایت‌گری و آگاه سازی بود و این آگاه‌سازی را هم با سؤال کردن و با تقویت آن بنیان‌هایی که داشتند تلاش می‌کرد که این افراد را به راه راست برگرداند.

حجت‌الاسلام غلامعلی ابراز کرد: اما اگر افراد هدایت نمی‌شدند و همچنان برای پیامبر خدا (ص) اذیت و آزار داشتند و از کسانی بودند که آگاهانه حق را انکار می‌کردند (حکایت قرآن ار رفتار قوم فرعون با موسی همین است یعنی آگاهانه و با وجود یقین حق را انکار می‌کردند تا ظلم و پادشاهی خودشان را حفظ کنند) در این گونه موارد وقتی که طرف مقابل ظلم می‌کرد روش و شیوه و مشی سیاسی رسول خدا در این گونه موارد «اشداء علی الکفار» بود.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

حوزه هنری و تحول دیجیتال

حوزه هنری و تحول دیجیتال

با آن کاپشن خاکی رنگ و شال گردنی که همیشه روی صورتش می‌کشد، سوار بر موتور وارد حیاط می‌شود، چرخی دور حوضچه خوشرنگ حوزه می‌زند و کنار دیوار آینه‌کاری شده، موتورش را تکیه می‌دهد، عینک ته استکانی اش را با انگشت بالا می‌دهد و دستی به سبیل سیاهش می‌کشد و می‌رود گوشه پله‌ها کنار قیصر می‌نشیند و با سیگار و چاق سلامتی، صحبت‌شان گل می‌اندازد.

بابایی جنگ را درست نوشت نه درشت!

بابایی جنگ را درست نوشت نه درشت!

بابایی از آنجا که خود رزمنده بوده، در سال‌های جنگ به معنای حقیقی کلمه با شهدا زندگی کرده و بعد از جنگ نیز همان ضرورت و رسالت را حس کرده و همان مسیر را ادامه داده است.

گفتگو

بیشتر
مادر و دخترانه!

گفتگو با بازیگران سریال «مادرانه» که این روزها از آی‌فیلم بازپخش می‌شود

مادر و دخترانه!

پیشنهاد سردبیر بیشتر
افطاری‌ ها

ماه رمضان امسال چه سریال‌هایی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما خواهند رفت؟

افطاری‌ ها

پیشخوان بیشتر