رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین:

«معامله قرن» تمام شد

انیس نقاش در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

هنوز در تشکیلات خودگردان نیروهای مقاوم وجود دارد

تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه غرب آسیا با بیان اینکه برخی از نیروهای الفتح در کنار سازمان‌های دیگری مانند حماس و جهاد هنوز انقلابی هستند و مقاومت می‌کنند اظهار کرد: فقط نسبت به بخشی از الفتح که شامل محمود عباس و امثال او می‌شود ناامید هستم.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۰۱
هنوز در تشکیلات خودگردان نیروهای مقاوم وجود دارد

انیس نقاش تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص توافق سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم‌صهیونیستی اظهار کرد: زمان توافق اسلو رهبران الفتح یعنی عرفات و محمود عباس از لبنان اخراج شده‌ و تحت فشار زیادی از سمت اعراب بودند.

نقاش با اشاره به اینکه با اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها پس از جنگ کویت بسیاری از کشورهای خلیج فارس ارسال کمک به سازمان آزادی‌بخش فلسطین را قطع کرده بودند، اظهار کرد: در آن زمان فشار قوی بر روی رهبران این سازمان برای نشستن پای میز مذاکره وجود داشت.

وی ادامه داد: همزمان با این اتفاقات سوریه در مورد جولان با آمریکا وارد مذاکره شده بود و رهبران الفتح فکر می‌کردند سوری‌ها با آمریکا به توافق می‌رسند و اگر آنها نتواند زودتر از سوریه توافق کنند فلسطین تنها خواهد ماند، این در شرایطی بود که حافظ اسد به آنها گفته بود که ما و شما باید در کنار هم باشیم، به همین دلیل نترسید ما با هم خواهیم ماند.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه در آن شرایط رهبران الفتح بهانه لازم برای مذاکره با رژیم‌صهیونیسی را پیدا کرده بودند، اظهار کرد: به هرحال نیروی آزادی‌بخش فلسطین در نقاط مختلف دنیا از فلسطین تا الجزایر، یمن، سودان و تونس پراکنده شده و امیداور بودند با این توافق به فلسطین اشغالی بازگردند تا از آنجا بتوانند مسائل را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه در ابتدا رهبران الفتح فکر می‌کردند با مذاکرات به نتیجه رسیده‌اند، گفت: آنها توانسته بودند 40 هزار نفر از نیروهای سازمان آزادی بخش فلسطین را از خارج کشور به داخل منتقل کنند و برخی از این 40 هزار نفر با آشنایان خود آمده بودند که در نتیجه آن نزدیک به 300 هزار نفر به کشور خود بازگشته‌ بودند و همه اینها به نظر آنها موضوع خوبی بود. اما اسرائیل به توافقات اسلو عمل نکرد و در شرایطی که قرار بود ظرف چند ماه از مناطق الف، ب و ج عقب‌نشینی کند، فقط از منطقه الف عقب‌نشینی کرد.

نقاش با بیان اینکه اسرائیل هنوز از بقیه مناطق اشغالی که در پیمان اسلو قرار بود از آن عقب‌نشینی کند خارج نشده است، گفت: آنها هنوز این مناطق را در اختیار خود دارند و با ساخت و ساز در زمین فلسطینی‌ها آنها را اشغال کرده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون نه تنها اسرائیلی‌ها از مناطق اشغالی خارج نشده‌اند، بلکه به دلیل اشتباه مذاکراتی تشکیلات خودگردان اکنون نزدیک است که قدس و دیگر مناطق هم از دست آنها خارج شود.
این کارشناس منطقه در خصوص شرایط تشکیلات خودگردان بعد از پیمان اسلو گفت: من شک ندارم انتفاضه دوم که مسلحانه هم بود توسط عرفات در کنار جهاد اسلامی و حماس از داخل فلسطین مدیریت شد.

وی با بیان اینکه عرفات و دیگر گروه‌های مقاومت بعد از اینکه دیدند اسرائیل اصلا به توافق اسلو عمل نمی‌کند شروع به عملیات مسلحانه کردند اظهار کرد: مشکل عرفات این بود که مدیران بعدی سازمان الفتح مخالف انتفاضه بودند و به همین دلیل بعد از اینکه اسرائیل متوجه شد که جانشین عرفات فقط به دنبال مذاکره و مخالف هر نوع مقاومت است، عرفات را کشت تا محمود عباس به جای او بیاید؛ یعنی عرفات نه فقط با اسرائیل بلکه با نیروهای داخلی هم در حال مبارزه بود.

نقاش با تاکید براینکه اگر اکنون اکثریت الفتح هم فهمید باشند که در مذاکره با اسرائیل اشتباه کرده‌اند اهل مقاومت نیستند، اظهار کرد: سن و ارتباطاتی که اکنون اعضای قدیمی الفتح دارند به آنها اجازه نمی‌دهد که برای مقاومت علیه اسرائیل قیام کنند.

وی با بیان اینکه اکنون برخی از اعضای الفتح معتقدند باید از توافق اسلو خارج شد و اصلا این مذاکرات به بن‌بست رسیده است، اظهارکرد: چند بار تا به حال هم محمود عباس تهدید کرده است من از توافق خارج می‌شوم یا توافق را پاره می‌کنم. ولی هیچ هنوز کار جدی نکرده انجام نشده و او فقط می‌گوید که من دیگر پای مذاکره نمی‌آیم.

این کارشناس منطقه با تاکید براینکه پای مذاکره نرفتن محمود عباس مقاومت نیست، اظهار کرد: اکنون اسرائیلی‌ها خیلی خوشحال هستند که او پای مذاکره نرود. زیرا آنها ساخت و ساز و اشغال خودم را ادامه می‌دهند. البته مشخص است که مذاکره هیچ معنایی ندارد و تنها مقاومت است که می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی در پایان با بیان اینکه برخی از نیروهای الفتح در کنار سازمان‌های دیگری مانند حماس و جهاد هنوز انقلابی هستند و مقاومت می‌کنند، اظهار کرد: من فقط نسبت به بخشی از الفتح که شامل محمود عباس و امثال او می‌شود ناامید هستم وگرنه بقیه هنوز اهل مقاومت هستند و می‌توان مقاومت را با آنها ادامه داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها