مدیر مسئول روزنامه الوفاق در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

"انتفاضه بازگشت" تنها راه تاسیس دولت مستقل فلسطینی است

به بهانه ترور سادات در گفت وگو با جام جم آنلاین عنوان بررسی شد؛

رمزگشایی از متلک ترامپ به سلمان بن‌عبدالعزیز/ بازی فریب دونالد با فرمول جیمی کارتر در قاهره

کارشناس سیاست خارجی و جهان عرب با اشاره به سالروز ترور رئیس‌جمهور سابق مصر به دست انقلابیون این کشور، آینده سیاسی رهبران مرتجع منطقه را به جهات مختلف با سرنوشت دیکتاتورهای سابق جهان عرب همانند دانست و از احتمال تکرار دوباره تاریخ در برخی از کشورها سخن گفت.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۵۹
رمزگشایی از متلک ترامپ به سلمان بن‌عبدالعزیز/ بازی فریب دونالد با فرمول جیمی کارتر در قاهره

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه همه دیکتاتورهای منطقه تاریخ‌ مصرف دارند و پس از مدتی توسط مردم خود به زباله‌دان تاریخ سپرده می‌شوند، اظهار کرد: محمد انور سادات رئیس‌جمهور مخلوع مصر یکی از این دیکتاتورها بشمار می‌رود که سال‌ها پیش در اقدامی غیر قابل‌ پیش‌بینی با سفر به بیت‌المقدس و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی مقدمات معاهده سازش میان اعراب و فلسطین را فراهم کرد و با این کار عملاً سلسله مبارزات موفقیت‌آمیز مردم فلسطین و دیگر متحدانش را زیر پای گذاشته و با نادیده گرفتن هویت عربی فلسطینیان، در کنار اشغالگران قدس قرار گرفت.

وی با نگاهی به پیمان خفت‌بار آشتی میان اعراب و اسرائیل، افزود: به دستور آمریکا طرح سازش‌کارانه‌ای با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مصر و اسرائیل و میانجیگری کاخ سفید در کمپ دیوید ایالات‌متحده میان اعراب و اسرائیل به امضاء رسید و از آن‌ پس جبهه جدیدی علیه جهان اسلام و کشورهای عربی به نفع صهیونیست‌ها گشوده شد. در واقع در این معاهده از سرزمین فلسطین برای بقای ماهیت نامشروع اسرائیل و ادامه حکمرانی دیکتاتورهای منطقه هزینه شد.

کارشناس جهان عرب اقدام انور سادات در زیر بار سازش با اسرائیل رفتن را شکافی عمیق در جبهه پایداری و مقاومتی اعراب علیه اسرائیل برشمرد و تصریح کرد: مصر به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی اسلامی، مردم مبارز فلسطین را در مبارزه با اشغالگری فلسطین تنها گذاشت و در آن مقطع باعث تضعیف مواضع مسلمانان شد. این امر خشم مسلمانان مصر را برانگیخت تا اینکه یک نیروی نظامی انقلابی همچون «خالد استامبولی» با کمک همیارانش بانی اصلی کنار آمدن با صهیونیست‌ها یعنی «انور سادات» را ترور و به سزای اعمال خیانتکارانه‌اش برسانند.

هانی زاده با تأکید بر اینکه سرنوشت شوم سادات باید آینه عبرت حاکمان مستبد منطقه و جهان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در اصل سادات وقتی در کمپ دیوید پای امضای قرارداد با اسرائیلی‌ها رفت، مرده تلقی می‌شد؛ چراکه او از جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا بازی خورد. سادات به این درک نرسیده بود که کاخ سفید وی را قربانی بقای اسرائیل خواهد کرد و آینده سیاسی سادات ابداً برای واشنگتن ارزشی ندارد. بنابراین پس‌ازاین رخداد جهان عرب شاهد بود سادات و به‌طورکلی کشور مصر از معادلات سیاسی آفریقا و اعراب کنار گذاشته شد و عملاً نشان داد، هر دیکتاتوری دارای یک تاریخ مصر است و به ‌این ‌ترتیب کشوری کهن باسابقه فرهنگ و تمدن چند هزارساله بازیچه مشروعیت بخشی به حضور غیر قانونی سربازان اسرائیلی در فلسطین شد.

وی در ادامه با اشاره به تداوم توطئه آمریکا و اسرائیل در مصر پس از ترور سادات بیان کرد: واشنگتن و تل‌آویو باروی کار آوردن «حسنی مبارک» که مزدورترین حاکم جهان عرب محسوب می‌شود، سه دهه مردم مصر و منابع آن را به استثمار خود کشیدند و درجایی که اسرائیلی‌ها سالانه میلیون‌ها دلار به قاهره باج می‌دهند تا منویات آن‌ها را در منطقه و شمال آفریقا پیاده‌سازی کند، امروز شاهد هستیم مردم این کشور در فقر و تنگدستی و عدم توسعه یافتگی و نرخ بالای بیکاری به سر می‌برند. این سرنوشت شوم نشان می‌دهد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در برابر زیاده‌خواهی آمریکا و اسرائیل کاملاً درست و راهبردی است و تهران با تحلیل عمیق سیاست‌های مداخله جویانه تل‌آویو، واشنگتن هرگز فریب آن‌ها را نخواهد خورد.

هانی زاده خطاب به مرتجعین منطقه یادآور شد: متأسفانه امروز هم حکام سعودی، بحرین و امارات راه امثال انور سادات و حسنی مبارک را پیش‌گرفته‌اند و سرنوشت ناگوار آن‌ها را نصب العین خود قرار نداده‌اند. آن‌ها هنوز به این فهم دست نیافته‌اند که مزدور بودن پایدار نیست و تاریخ‌مصرف دارد. اظهارات اخیر ترامپ درباره سعودی‌ها (اگر دو هفته از شما حمایت نکنیم از بین خواهید رفت) بیانگر این واقعیت است که به‌زودی نوبت به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و پدرش سلمان بن عبدالعزیز خواهد رسید. زیرا آمریکایی‌ها هیچ ارزشی برای سران عرب هم‌پیمان خود در منطقه قائل نیستند و حتی حاضر نیستند این مسئله را پنهان کنند.

وی در پایان به عاقبت معمر قذافی رهبر لیبی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که او در برابر سیاست‌های آمریکا و اسرائیل ایستاده بود و مقاومت می‌کرد، کشورش در مقابل تهدیدها مصون ماند بود. اما به ‌مجرد اینکه باب همکاری و سازش را با غرب گشود امنیت لیبی را بربادرفته یافت و کشوری که روزگاری ساحل امنی برای مردم خود محسوب می‌شد، امروز به خواستگاه تروریست‌ها و القاعده تبدیل‌شده است.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها