دیروز با حضور روحانی برگزار شد

جلسه با اقتصاددانان در غیاب منتقدان

روز دوشنبه جلسه‌ای که روحانی وعده داده بود، برگزار شد؛ جلسه با اقتصاددانان. اما نکته جالب آن بود که از اقتصاددان‌های برجسته‌ای که منتقد سیاست‌های دولت هستند، دعوت نشده بود.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۰۲

در دو ماه اخیر چهل پنجاه نفر از اقتصاددانان در دو نامه سرگشاده به رئیس دولت دوازدهم، نسبت به سیاستهای اقتصادی هشدار داده و خواستار اصلاح آن شده بودند.

نامه اول اقتصاددانان مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت و حضرت آیتا... خامنهای 22 مرداد با اشاره به پیشنهادها و نامههای متعدد جوانان انقلابی، مؤمن و خوشفکر برای حل مشکلات گفتند: اخیرا هم عدهای کارشناس اقتصادی که با دولت هم مخالفتی ندارند و برخی هم صاحبنام هستند، نامهای دلسوزانه به رئیسجمهور محترم نوشتهاند و ضمن برشمردن مشکلات ساختاری و موجود اقتصادی، راهحلها را هم ارائه کردهاند که این راهحلها اکثرا صحیح بودند.

ایشان با تأکید بر اینکه اغلب این راهحلها قبلا در شعارهای سال و سیاستهای کلی اعلام شده بود، افزودند: بنابراین مشکلات اقتصادی کشور راهحل دارد و اینگونه نیست که دشمن و برخی افراد دنبالهرو او، در داخل و در رسانهها خبیثانه تبلیغ کنند که کشور به بنبست رسیده و هیچ راهی جز پناه بردن به فلان شیطان یا شیطان اکبر وجود ندارد.

اما در حالی که انتظار میرفت دولت با این اقتصاددانها جلسهای برگزار کند و سخنان آنها را بشنود، تاکنون این مهم تحقق نیافته است. دیروز هم در جلسه اقتصادی که با حضور روحانی و جمعی از استادان دانشگاههای کشور برگزار شد، اقتصاددانان منتقد دولت حضور نداشتند.

نگاهی به ترکیب افراد حاضر در جلسه نشان میدهد بیشتر آنها حامیان دولت هستند که حتی برخی در دولت سمت دارند و حقوقبگیر دولت هم هستند. غیر از دکتر احمد توکلی که جزو اقتصاددانان منتقد دولت محسوب میشود، سایر منتقدان اصلی به این جلسه دعوت نشده بودند.

حجتا... میرزایی در دولت یازدهم معاون وزیر کار بود که در دولت دوازدهم به شهرداری تهران منتقل شد و معاونت آن را به عهده گرفت و چند روز پیش برکنار شد. سعید لیلاز هم که از چهرههای مطرح اصلاحطلب محسوب میشود و در انتخابات سال گذشته در حمایت از روحانی سخنرانیهای بسیاری میکرد، در این جلسه حضور داشت. حسین عبدهتبریزی که مشاور وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای عالی بورس است، به جلسه دعوت شده بود. بایزید مردوخی هم که در دولت روحانی، مشاور وزیر کار سابق (علی ربیعی) بود و حمید زمانزاده عضو پژوهشکده بانک مرکزی، علی مدنیزاده مدیر گروه مدلسازی پژوهشکده و کامران ندری معاون این پژوهشکده، دیگر اقتصاددانان حاضر در این جلسه بودند. مرتضی عزتی هم که در انتخابات سال گذشته در مناظرهها به عنوان نماینده موافق روحانی حاضر میشد، در جلسه دیروز حضور داشت. جعفر خیرخواهان و تیمور رحمانی از اقتصاددانان حامی دولت هم در جلسه با روحانی حاضر بودند.

همراهان همیشگی دولت

دکتر احسان سلطانی، اقتصاددان و نگارنده نامه اقتصاددانان به دولت درباره جلسه دیروز رئیسجمهور با اقتصاددانان گفت: چهار نفری که اصل نامه به رئیسجمهور را نوشتند بنده، آقای دکتر فرشاد مؤمنی، آقای دکتر حسین راغفر و آقای دکتر عباس شاکری بودند که نسبت به وضع اقتصادی کشور اعتراض و انتقاد کردیم و همین برچسب منتقد بودن باعث شد در جلسه اقتصاددانان با رئیسجمهور حضور نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه همه اقتصاددانانی که در جلسه رئیسجمهور حضور داشتند بسیار به دولت نزدیک بودند، تصریح کرد: آقای دکتر حجتا... میرزایی با دولت همراه و همسوست، آقای لیلاز که به عنوان اقتصاددان دعوت شده تاریخ خوانده، آقای رنانی دو سال است هیچ انتقادی از دولت نداشته است، آقای عبدهتبریزی در دولت سمت دارد و عضو شورای بورس و مشاور وزیر راه و شهرسازی است و چهرههای جوانی که میخواهند در آینده سمت بگیرند اقتصاددانان این جلسه را تشکیل دادند.

سلطانی با تاکید بر اینکه بنده به عنوان یک اقتصاددان، مخالف سیاستهای اجرایی دولت نهم و دهم به ریاست محمود احمدینژاد بودم، گفت: زمان دولت دهم یک نامه به رئیسجمهور وقت نوشتم، اما برخوردی که وی با اقتصاددانان منتقد داشت، این بود که در یک جلسه حامیان و منتقدان را گرد هم جمع کرد و همه نظرات را درباره سیاستهای اقتصادی و وضع موجود کشور جویا شد.

به گفته وی، درست است که احمدینژاد همه سیاستهای منتقدان را به کار نگرفت، اما صدای ما را شنید و اکنون هم برخی مسؤولان وقت معتقدند در آن زمان اشتباه کردند یا عنوان میکنند با توجه به وضعیت کشور چاره دیگری نداشتند؛ اما دولت یازدهم و دوازدهم اصلا صدای منتقدان را نمیشنود و بعد رئیسجمهور عنوان میکند که نقد خوب است، اما نقد زیاد خوب نیست. دولت حداقل صدای مخالفان را هم بشنود که دیگر نقد نکنند.

این کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد در سال 94 بیش از یک میلیون تومان از درآمد شخصی خود هزینه پست سفارشی برای ارسال نامه به مسؤولان شد، اما اگر یک نفر در قالب یک پیام نگفت که نامه شما را مطالعه کردم تا بنده دلم خوش باشد حداقل یکبار مشکلات کشور خوانده شده است.

براساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، راههای برونرفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع تورم، ضرورت تغییرات سریع و باورپذیر در هدفگذاری اهداف مدنظر اقتصادی، تقویت سیستم ارزیابی سیاستها، ضرورت دخالت بیشتر دولت در بازار ارز، ضرورت مدیریت و کنترل تبعات شوکهای اقتصادی برای مصرفکننده و تولیدکننده، تقویت تعامل با جهان، بهرهگیری بیشتر از نظر اقتصاددانان در طرحهای اقتصادی پیش از اجرا، ضرورت وجود فرماندهی برای مقابله با تحریمها، ضرورت ارائه بستههای مشروط حمایتی از بنگاههای بزرگ اقتصادی، ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد منطقهای و اقتصاد بنگاهها و تقویت تیم اقتصادی دولت، از جمله مباحث و موضوعاتی بودند که استادان و صاحبنظران اقتصادی شرکتکننده در این نشست درباره آنها، دیدگاههای خود را با رئیسجمهور در میان گذاشتند.

روحانی هم در این جلسه اظهار کرد: در تمام دوره فعالیت پنج ساله دولت، پیوسته هفتهای دو جلسه اقتصادی با مسؤولان، مدیران و مشاوران اقتصادی داشتهام و در این دولت، هیچ تصمیمی بدون مشورت با کارشناسان اتخاذ نشده است.

رئیسجمهور با بیان اینکه باید امید در جامعه و سرمایه اجتماعی را بیش از پیش تقویت کنیم، به جنگ روانی و اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران اشاره و تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی نیستیم، اما شرایط عادی نیز نیست و در تصمیمگیریها و اعلام مواضع و دیدگاهها، باید این شرایط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگرانیهای بحق، برای رفع این نگرانیها نیز راهحل و پیشنهادات عملیاتی ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها