پدیدار گفت: تا زمانی که زیرساخت تبدیل نفت خام به فرآورده را به دست نیاوریم، مجبور هستیم که نفت را به صورت خام بفروشیم.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۷۲
برنامه‌ریزی‌های بلند مدت کشور ناظر بر تولید و فروش نفت خام است

رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با جام‌جم آنلاین و در رابطه با خام‌فروشی نفت بیان داشت: اقتصاد ما اقتصادی نفتی است. بنابراین وابستگی ما به درآمد نفتی هم کاملا محرز خواهد بود، تا زمانی هم که زیرساخت تبدیل نفت خام به فرآورده را به دست نیاوریم مجبور هستیم که نفت را به صورت خام بفروشیم.


وی افزود: متأسفانه امکانات فرآیندی برای تبدیل نفت خام به فرآورده‌های هیدروکربوری برای مازاد مصرف نداریم و در این 40 سال هم نتوانستیم این زیرساخت‌ها را به دست آوریم و آن چه که به دست آمده هم عمدتا در پالایشگاه‌ها و برای مصرف داخلی بوده تا واردات کمتر شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ادامه داد: پتروشیمی‌ها را توسعه دادیم و بر اساس ظرفیت ایجادی از منابع میعانات گازی، برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می کنیم. اما همچنان وابسته به خام فروشی نفت هستیم.

وی در پاسخ به این که آیا نمی‌توان زیرساخت‌های مورد نیاز را تولید کرد، گفت: ما می توانیم این زیرساخت‌ها را داشته باشیم و در بررسی قراردادهای جدید نفتی که در سال 1394 انجام شده و کنفرانس آن هم برگزار شد، 130 پروژه معرفی کردیم که بخشی از آن برای توسعه پروژه‌های نفتی بود تا بتوانیم بخش عمده نفت خام را در فرآیند پالایشی تبدیل به فرآورده‌های هیدروکربوری مانند گازوئیل و بنزین و نفت سفید کرده و آن ها را صادر کنیم.

پدیدار تأکید کرد: مطابق با سند باید الان 75 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کنیم، در صورتی که تولیدمان 56 میلیون تن است، در پالایشگاه‌ها نیز همین طور بوده. زیرا جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت نگرفت و خودمان هم برای توسعه سرمایه‌گذاری منابع مالی نداشتیم و همین منجر شده تا فروش نفت خام را ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی این موضوع آمده که باید روزانه حدود 4 میلیون بشکه نفت تولید کنیم و تا پایان برنامه ششم آن را به 5 میلیون افزایش دهیم، بنابراین سؤال خود را باید از برنامه ریزان بودجه در سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی بپرسید.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در پایان گفت: تا زمانی که برنامه ریزی‌های بلند کشور ناظر بر تولید و فروش نفت خام است، جواب این سوال که چرا نفت خام می فروشیم را هم باید از همان برنامه ریزان پرسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها