رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تأکید کرد

بدون استاندارد؛ صادراتی نخواهیم داشت

گذر زمان و چالش استانداردها

«استاندارد» در مقیاس ها و تعاریف گوناگون مفاهیم متفاوتی دارد. اما نقاط اشتراک فراوانی هم در آن دیده می شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۶۱
گذر زمان و چالش استانداردها

به گزارش جام‌جم آنلاین، تسلط کیفیت و برتری در تمامی ارکان موقعیت مفهومی استاندارد را رقم زد.

در استاندارد موارد متعددی باید رعایت شود، بدون رعایت این موارد اطلاق عنوان استاندارد به هر زمینه ای ممکن نیست.

بهبود کیفیت زندگی درتمامی ارکان به معیارهای متعددی بستگی دارد. بدیهی ترین موضوع به همان استاندارد برمی گردد که مساله ای فراتر از مسائل ملی است و تمامی مرزهای جهان را درمی نوردد.
رعایت نشدن استاندارد در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، پزشکی، آموزشی، تغذیه و بسیاری دیگر از جنبه های مهم زندگی بشری عواقب متعددی دارد. این عواقب در دسته بندی های بسیار متعددی جای می گیرد. از بیماری و مرگ گرفته تا خسارت های چند لایه در ارکان مختلف زندگی.

رعایت نکردن استاندارد در هر زمینه به مرور و یا حتی به طور ناگهانی عواقب متعددی را رقم می زند.
فقدان استاندارد و اجباری نکردن این مفهوم در جوامع مختلف آسیب ها و ناهنجاری های زیادی را پدید آورده است. جامعه شناختی این آسیب ها همواره فقط یک نتیجه دارد و آن هم این است که تداوم فقدان استانداردها نتایج وسیع تری در زمینه آسیب ها پدید می آورد. این آسیب ها گاه اجتماعی است و گاه فقط افراد را دربرمی گیرد. اما در هر حال باید از بروز آن جلوگیری شود.

استاندارد به عنوان یک مبحث وسیع علمی ، فرهنگی، فنی و ... هر چند موضوعی ثابت در تمامی جوامع بشری باید باشد اما این نکته بسیار مهم است که خودِ «استاندارد» می تواند یک موضوع متغیر باشد.

***

تغییر زمان، تغییر نسل و تغییر شرایط معیارها را تغییر می دهد و شکل دیگری از آنها را در قالب نیاز به وجود می آورد. مساله زمان همواره عامل بسیار تاثیرگذاری در تغییر ارزش ها و رخدادهای گوناگون دارد. در واقع آنچه که در دهه های پیشین جریان داشت، با آنچه که اکنون وجود دارد در بخش های بسیار زیادی همخوانی ندارد. تحولات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی لزوم تقویت استانداردها را یادآوری می کند. با فرمول های استاندارد دهه های پیشین نمی توان در بازه کنونی انتظار پیشبرد اهداف مختلف در زمینه های پرکاربرد داشت.

تغییر استاندارد و اعمال نوع پیشرفته تر و علمی آن خود مبحث جامعی است که شکل دادن آن نیازمند مقدمات است. مسلم است که به عنوان مثال بازار لوازم خانگی استانداردهای دهه پیشین را نمی طلبد. همچنین در عصر تکنولوژی استانداردهای ابتدایی دهه 90 میلادی دیگر کاربردی نخواهد داشت.
با ایجاد موج فرهنگی در جهان حتی عرصه هایی همانند رسانه، نشر، برنامه های آموزشی و ... نیز با استانداردهای قدیمی نتیجه چندانی در برنخواهند داشت.

مساله بروزرسانی استانداردها به خصوص در عرصه اقتصادی بسیار حیاتی است. چرا که رعایت نکردن آن باعث فروپاشی لایه های مختلف یک اجتماع و فلج شدن ملت ها می شود، چیزی که هم اکنون در جوامع مختلف شاهد آن هستیم. تعریف کردن استانداردهای به روز شده اقتصادی بسیاری واجب ضروری است و شگفت آنکه در عصر کنونی تعدادی از جوامع بشری هنوز نقش حیاتی «استاندارد» را نادیده می گیرند. در جوامع جهان سوم و مشکلات متعددی که درون خود دارند، فقدان استاندارد یکی از مهم ترین معضلات است. در واقع «جهان سوم» درگیر فقدان استاندارد و یا به روز نشدن آن است.

بر اساس تعاریف جهانی ایجاد تغییر در استاندارد بازه های زمانی متفاوتی را شامل می شود. در دانمارک استاندارد جدیدی برای لوازم خانگی طی چهار سال یک بار تعریف می شود.

در فنلاند برای امور تغذیه که بسیار مهم و حیاتی است یک بازه زمانی 15 ماهه جهت بازخوانی اینکه استاندارد حاکم بر نوع مواد غذایی مناسب هست یا نه انجام می شود.

در سوئیس با توجه به چند زبانه بودن این کشور سیستم آموزشی مدارس پنج سال یکبار مورد بازخوانی قرار می گیرد و استانداردها تغییر می کند. البته بازخوانی استاندارد در موارد متعددی به معنای تغییر نیست. نکته جالب دیگر این است که شاید گذر زمان این لزوم را به وجود بیاورد که نوع استاندارد به شکل دهه پیشین خود برگردد.

مساله گذر زمان در «استاندارد» بسیاری ضروری و واجب به نظر می رسد، این موضوع با وجود اهمیتی که دارد هنوز نادیده گرفته می شود که نادیده گرفتن آن زخم های عمیق اجتماعی را رقم می زند.

tradingeconomic : منبع
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها