دستمالچیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

رئیس‌نیا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تشریح کرد:

چگونه 15 عربستانی خاشقچی را سربه نیست کردند؟

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: در فاصله‌ای که خاشقچی قرار بوده به کنسولگری برود 15 نفر از عربستان وارد فرودگاه اسلامبول می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۶۹۱۰۲
چگونه 15 عربستانی خاشقچی را سربه نیست کردند؟

رحیم‌ رئیس‌نیا کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در تشریح جزئیات ناپدید شدن جمال خاشقچی در ترکیه اظهار کرد: خاشقچی نامزدی در ترکیه داشته که می‌خواسته با او ازدواج کند اما قبل از آن بایستی همسر اولش را طلاق می‌داد که به این منظور به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود.


رئیس‌نیا ادامه داد: خاشقچی برای گرفتن وقت مصاحبه با کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه تماس می‌گیرد و مثلا به او اعلام می‌شود ساعت 1 در کنسولگری باشد؛ گفته می‌شود در فاصله‌ای که خاشقچی قرار بوده به کنسولگری برود 15 نفر از عربستان وارد فرودگاه استانبول می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این 15 نفر با هواپیما از عربستان وارد استانبول شدند دولت ترکیه اصلا از ماجرا خبر نداشته است خاطرنشان کرد: گویا میت (سازمان اطلاعات ترکیه) وقتی می‌بینند این 15 نفر عربستانی وارد فرودگاه شدند به آنها ظنین می‌شوند و این افراد را تعقیب می‌کنند که می‌بینند همه آنها به کنسولگری عربستان سعودی رفتند و بعد از مدتی هم با چند ماشین به سرعت خارج شدند و به فرودگاه بازگشتند.

این کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد علت خروج این افراد با چند ماشین این بوده که دولت ترکیه نتوانند آنها را تعقیب کنند.

وی اظهار کرد: یکی از گمانه‌زنی‌های قوی در خصوص جمال خاشقچی این است که به احتمال زیاد این افراد در کنسولگری او را کشته‌اند، تکه‌تکه کرده‌اند و هر کدام تکه‌ای از بدن او را با خودشان به طرفی برده‌اند، عده‌ای دیگر هم معتقدند او در ابتدا به بیرون سفارت انتقال داده شده و بعد او را کشته‌اند.

رئیس‌نیا با بیان اینکه براساس گفته‌های خانم جمال خاشقچی گویا خود او هم به رفتار کنسولگری مشکوک بوده است اظهار کرد: خاشقچی هنگام ورود به کنسولگری عربستان تلفنش را به خانمش می‌دهد، به او یک شماره می‌دهد و می‌گوید که این شماره مشاور اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است با او رفقات دارم، اگر من تاخیر کردم و به موقع نیامدم به او خبر بده تا کاری انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: خانم خاشقچی بعد از چند ساعت که منتظر او می‌ماند و خبری از خاشقچی نمی‌شود به دولت ترکیه خبر می‌دهد و دولت ترکیه هم یکی دو روز بعد در مورد این قضیه اطلاع‌رسانی می‌کند، با وجود اینکه در روزهای اول دولت ترکیه در خصوص مفقود شدن خاشقچی سکوت کرده بود، اکنون اردوغان گفته است که خاشقچی رفیق من بوده و خود را متعهد به تحقیق در مورد او می‌دانم.

این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه به نظر می‌رسد اکنون ماجرای خاشقچی ابزاری در دست اردوغان است تا با سعودی‌ها معامله‌ کند اظهار کرد: هرچند گفته شده احتمالا آزمایش DNA خاشقچی زمان زیادی به طول خواهد کشید و زمان لازم برای استفاده سیاسی اردوغان در این ماجرا داده خواهد شد با این حال به نظر نمی‌‌رسد در موضوع ارتباطات اقتصادی و سیاسی ترکیه با عربستان تاثیرگذار باشد و احتمالا آنها پشت صحنه به یک تفاهم سیاسی برای پایان دادن به این ماجرا خواهند رسید.

وی با تاکید براینکه براساس اخبار گسترده‌ای که منتشر می‌شود به احتمال قوی جمال خاشقچی سربه نیست شده است اظهار کرد: با توجه به اینکه عربستان پیش از این هم سه دیپلمات خود را از یکی از کشورهای اروپایی خارج کرده به نظر می‌رسد اکنون هم خاشقچی را به عنوان یکی از مخالفین محمد بن سلمان سربه نیست کرده و جنازه او را از ترکیه خارج کرده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها