دستمالچیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

دبیر کل شورای بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با جام جم آنلاین:

قتل روزنامه نگار عرب، آبروی عربستان را دوباره زیر سوأل می برد

دبیر کل شورای بازرگانی ایران و ترکیه قتل جمال خاشقچی را گام دیگری در راستای ریخته شدن دوباره آبروی عربستان دانست.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۵۳
قتل روزنامه نگار عرب، آبروی عربستان را دوباره زیر سوأل می برد

سیدجلال ابراهیمی دبیر کل شورای بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با جام جم آنلاین با تأکید بر اینکه قتل این روزنامه‌نگار هنوز به تأیید نرسیده است گفت: جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سیاست حکومت عربستان بود، البته او به ‌طور کلی به سیاست‌های زورگویانه و همچنین ضد مردمی دولت عربستان، پیوسته در مطبوعات بیشتر خارجی انتقاد وارد می‌کرد و چهره شناخته ‌شده مطبوعاتی و روزنامه‌نگار مخالف گو مصلح است.

وی ادامه داد: برخی روزنامه‌نگاران مخالف گو هستند که مصلح نیستند و به دنبال جنجال هستند، اما جمال خاشقچی از آن دسته منتقدانی بود که سازنده، سیاست‌ها، مشکلات اجتماعی و اقتصادی را حلاجی می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: این روزنامه‌نگار نسبت به جامعه عربی اطلاعات روان‌شناختی اجتماعی داشت و همچنین ارتباطات عربستان با کشورهای هم‌جوار، نحوه برخورد حکومت عربستان با مخالفین و نحوه زندگی مخالفان حکومت یا نقدکنندگان حکومت یا خواستگاه دینی را به ‌خوبی تجزیه‌ و تحلیل می‌کرد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه با بیان اینکه ازجمله کارهای این روزنامه‌نگار افشای فساد دربار عربستان بود، اظهار کرد: او بارها در رسانه‌ها، هزینه‌هایی که برای رفاه شخصی و رفاه شاهزادگان عرب استفاده می‌شود و منابع بسیار سنگین و همچنین لوکس گرایی و لوکس نشینی و هایلوکس بودن زندگی بیرون از مرزهای عربستان را برملا کرد.

وی با اشاره به ‌اتفاق رخ‌داده در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه خاطرنشان کرد: او برای تمدید پاسپورت به کنسولگری به استانبول رفته و دیگر اثری از وی نیست. جامعه روزنامه‌نگاران کشورها به دنبال روشن شدن این موضوع هستند و حتی روزنامه‌نگاران ترک مدتی است در مقابل کنسولگری عربستان در استانبول ایستاده‌اند که نتایج را دریافت کنند.

ابراهیمی افزود: درهای کنسولگری عربستان در ترکیه برای اولین بار به روی روزنامه‌نگاران بازشده است که البته به نظر می‌رسد این اتفاق یک سناریوی از قبل نوشته‌شده و یک شوی تلویزیونی است که توسط حکومت عربستان ترتیب داده‌شده است.

این کارشناس مسائل ترکیه تأکید کرد: این اتفاق وقتی صورت گرفته که از اصل ماجرا مدتی گذشته است، اگر عملی صورت گرفته که گرفته است در 48 ساعت گذشته بوده و همه شواهد و اسناد را حذف کرده‌اند.

دبیرکل شورای بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه قطعاً اتفاقاتی در محل کنسولگری عربستان افتاده است و تا الآن رفع اثر کرده‌اند، عنوان کرد: واکنش عربستان بعد از این اتفاق و حتی تکذیب کردن مرگ جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی، فقط یک شوی مطبوعاتی است، این در حالی است که جامعه مطبوعاتی ترکیه و خبرنگاران حاضر در آن محل اعلام کرده‌اند ما ایستاده‌ایم تا خبر مرگ ایشان را بشنویم تا مراسم ترحیم برگزار کنیم.

وی ادامه داد: مقامات ترکیه مانند رئیس‌جمهور ترکیه اعلام موضع کرده‌اند و حتی اردوغان رسماً اعلام کرد که خودم شخصاً پرونده جمال خاشقچی را در اختیار گرفتم و خودم این مسئله را دنبال می‌کنم و امیدوارم که خبر آن‌چنان‌که گفته می‌شود، نباشد.

ابراهیمی اعلام پیگیری شخصی اردوغان برای پرونده این روزنامه‌نگار را به معنای احتمال مرگ این روزنامه نگار دانست و گفت:‌ اعلام پیگیری اردوغان به‌منزله تأیید احتمال مرگ این خبرنگار و وقوع یک جنایت در پشت درهای بسته کنسولگری عربستان در استانبول است.

این کارشناس مسائل ترکیه وقوع این اتفاق را گام دیگری در راستای ریخته شدن دوباره آبروی عربستان خواند و اظهار کرد: این مسئله بدون شک آبروی عربستان را زیر سؤال می‌برد که این حکومت افراد و جامعه خود را مورد شکنجه‌ قرار می‌دهد و مخالفین خودش را سرکوب و ترور فیزیکی می‌کند و حتی با ترفندهای برنامه‌ریزی‌شده می‌خواهد دوباره پاک‌سازی ذهنی در اذهان شکل گیرد. متأسفانه آن‌قدر دم خروس بیرون است که تکذیب دولت عربستان امکان‌پذیر نیست.

ابراهیمی با اشاره به بازداشت سعد حریری در سفرش به عربستان و احتمال تکرار آن اتفاق برای جمال خاشقچی گفت: دولت عربستان همیشه این برنامه را انجام می‌دهد و بعد زندانی کردن افراد با شستشوی مغزی یا با تهدید خانواده و بستگان آن‌ها سعی می‌کند فرد موردنظر را مطیع خود کند یا تلاش می‌کند آن‌ها را تطمیع کند یا اینکه یک شوی تلویزیونی درست می‌کنند و فرد ابراز ندامت می‌کند یا به‌طورکلی اتفاق را تکذیب می‌کند. آنچه مسلم است که همه این کارها حتی شبیه‌سازی ماجرای حریری هم نمی‌تواند افکار جهانی را در مورد موضوع منحرف کند. چون مردم به عملیات و تفکر و ساختار فکری و عملکرد دولت آل سعود کاملاً آشنایی دارند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه تصریح کرد: دولت سعودی معتقد است همه‌چیز را می‌تواند با پول یا فشار خرید. ما دیده‌ایم که خاندان آل سعود 150 شاهزاده را در یک هتل حبس کردند و به‌ظاهر هتل مجلل به‌ظاهر همه‌چیز مهیا و آرام ولی در باطن از همه تعهد گرفتند که در چارچوب فکر ولیعهد عربستان حرکت کنند و اگر یک گام بیشتر از آن تعهد حرکت کنند یا بر مخالف‌گویی تأکید داشته باشند آنچه تعهد کرده‌اند به سرشان خواهند آمد.

ابراهیمی با بیان اینکه احتمال ربوده شدن این روزنامه‌نگار وجود دارد، خاطرنشان کرد: طبق نظر حکومت ترکیه و اطلاعات و امنیت این کشور و نظر رئیس‌جمهور ترکیه که نحوه سخنش زیاد امیدوارکننده نبود، اما این‌گونه اعلام کرد که من امیدوارم آن فکری که در جامعه است (یعنی کشته شدن ایشان) اتفاق نیفتاده باشد و امیدوارم که خبر خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در ماجرای قطر که دولت ترکیه از قطر حمایت کرد و وزیر وقت اقتصاد ترکیه برای تأمین مایحتاج قطر اقدام کرد و آقای چاوش اغلو هرروز با دو پرواز می‌رفت و برمی‌گشت تا قطر را حمایت کند و 600 پرواز شبانه‌روزی ترکیش ایرلاین دائماً به این کشور مواد غذایی و نیازهای مردم را رساند روابط عربستان با ترکیه تیره شد.

ابراهیمی در پایان با اشاره به ادامه‌دار بودن بحران میان ترکیه و عربستان گفت: بحران بر سر اینکه عربستان نتوانست ترکیه را وادار کند که از قطر حمایت نکند و نیازهای این کشور را تأمین نکند.
این کمک‌ها همچنان ادامه ‌دارد و اگر یادمان باشد در 5 هفته قبل نیز حاکم قطر یک هواپیمای اختصاصی به آقای اردوغان هدیه داد. این نشان‌دهنده روابط تیره‌ای است که بین عربستان و ترکیه وجود دارد.

وی همچنین تأکید کرد: ترکیه قطعاً به دنبال افشای ماجرا است و این گرفتن پرونده جمال خاشقچی توسط رئیس‌جمهور ترکیه نشان از اهمیت پرونده و نشان از جایگاه دیپلماتیک موضوع در روابط بین‌الملل و همچنین رسانه‌ای بودن این موضوع در سطح جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها