دستمالچیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

احمد دستمالچیان در گفتگو با جام جم آنلاین:

قتل جمال خاشقچی موجب ذبح حقوق بشر در عربستان شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قتل خاشقچی توسط عوامل سعودی‌ نقض آشکار اقدامات عربستان در راستای اصلاحات در این کشور است و ثابت می‌کند نه تنها آزادی بیان وجود ندارد که بسیاری از رفتارها تحت فشار آمریکا انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۵۵
قتل جمال خاشقچی موجب ذبح حقوق بشر در عربستان شده است

احمد دستمالچیان کارشناس مسائل کشورهای عرب در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در ترکیه اظهار کرد: هنوز مدارکی دال بر از اینکه او به قتل رسیده باشد در دست نیست و فعل قتل محل تردید است و این احتمال وجود دارد که او دزدیده‌شده است.

وی بابیان اینکه محافل سیاسی عربستان اخیراً به سیاست‌های بن سلمان انتقاد دارند گفت: بعد از انتقادهای موجود از سوی منتقدین، ولیعهد سعودی تمام مخالفین خودش را به نحوی از گردونه خارج کرده یا اینکه سرکوب کرده است. برخلاف آنچه ادعا می‌کرد اصلاحات در عربستان هست و آزادی بیان حتی این‌ها از اینکه یک منتقدی که سالیان سال در خدمت دربار آل سعود بوده و خدمات فراوانی برای آن‌ها نتوانستند تحمل کنند. این حادثه نشان داد که کوچک‌ترین انتقادی در عربستان نیست و نظام بسته و دیکتاتوری هستند.

این کارشناس مسائل عرب تصریح کرد: جمال خاشقچی درباره سیاست‌های عربستان در یمن انتقاد داشت ازاین‌رو مشخص نیست سرنوشتش چه شده و کسی نمی‌داند واقعاً چه اتفاقی افتاده است.
دستمالچیان با اشاره به توئیت انتقادی این روزنامه‌نگار در خصوص اظهارات آمریکایی‌ها علیه عربستان و نقش آمریکا در این ماجرا خاطرنشان کرد: برخلاف ادعای رژیم آل سعود بخصوص بن سلمان برای اینکه آزادی داده و روند اصلاحات را بر عربستان با فشار آمریکایی‌ها ادامه می‌دهد.

وی افزود: چندی پیش هم منتقد دیگری در منطقه شرقی عربستان که اتفاقاً خانم بود به خاطر اعتراضاتی که هست گردن زده شد، امروز در عربستان بسیاری از علما و منتقدین یا در زندان هستند و یا اینکه تهدید به دستگیر شدن می‌شوند.

دستمالچیان با اشاره به لیست اعلام‌شده از سوی دولت سعودی برای زندانی شدن اظهار کرد: در عربستان یک پارادوکس به وجود آمده است که باوجوداین دوگانگی نمی‌توانند خودشان را توجیه کنند و اقدامات سرکوبگرانه و خشن مغایر با اصلاحات است این نکته هزینه بالایی برای عربستان دارد.
این کارشناس مسائل عرب تصریح کرد: آقای ترامپ بیشتر دنبال دوشیدن دولت عربستان است که بتواند منابع مالی بیشتری از عربستان داشته باشد. و به‌نوعی در حال اخاذی است و ظرفیت سعودی‌ها هم تا حدی است.

وی ادامه داد: تضاد میان آمریکا و عربستان طی دو هفته گذشته نشان داد که آمریکا دائماً به دنبال باج‌گیری است و از طرف دیگر سعودی‌ها توان تأمین خواسته‌های آمریکا را ندارند و آقای ترامپ هم تأکید بر پرداخت دارد که منجر به مصاحبه اخیر آقای سلمان با بلومبرگ شد که گفت ما نیازمند کمک‌های آمریکا برای تأمین امنیت خودمان نیستیم.

سفیر اسبق ایران در لبنان با تأکید بر اینکه عربستان در چالش درونی و بیرونی گرفتارشده است گفت: عرصه برای این کشور سخت و تنگ‌شده که دست به این اقدامات نامناسب می‌زند که باعث فرورفتن بیشتر این خاندان خواهد شد. متأسفانه بازی قدرت و دست‌اند کاران با پول خریداری می‌شوند این نکته‌ای است که هم در سازمان ملل و هم در سطوح مختلف سران و کشورهای مختلف صورت می‌گیرد و بعید نیست که باجی که آمریکا به دنبال آن بوده است توسط عربستان تأمین شود و نسبت به این موضوع سکوت کنند و به دنبال پیگیری آن نباشند.

وی بابیان اینکه اگر فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی مانند اتفاق مشابه که برای سعد حریری رخ داد، انجام شود احتمال تسلیم عربستان وجود دارد گفت: درخواست‌های بین‌المللی باید اوج بگیرد و محافل مختلف بخصوص خود آمریکا خواستار این باشند که تکلیف این خبرنگار مشخص شود.

دستمالچیان در پایان تأکید کرد: اگر سرنوشت مشابه حریری اتفاق افتاده باشد قطعاً به زیان دستگاه سعودی خواهد بود. به‌خصوص اینکه سعودی‌ها در مورد یمن و سایر سیاست‌هایی که شکست‌خورده‌اند به هر چیزی دست خواهند انداخت که این بحران را برطرف کنند. چون این خاندان در گرفتاری بزرگی قرارگرفته‌اند که خودشان درست کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها