به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
آلمان که میزبان بزرگترین و برترین صنایع و شرکتهای خودروسازی در جهان است، حالا به نظر می رسد که قصد دارد در توسعه فناوری خودروهای دوستدار محیط زیست برقی و خودران پیشگام باشد و در این زمینه نیز سرمایهگذاری های کلانی را اختصاص داده است.
مقامات خودروسازی لوکس پورشه حالا به تازگی از ظرفیت بالای باتریهای مورد استفاده در خودروهای برقی و الکتریکی خود سخن گفته و مدعی شدهاند که قابلیت شارژ فوق سریع این برند در مقایسه با محصولات مشابه تسلاموتورز ۵۰ درصد سریعتر و بالاتر است بهگونهای که یک پورشه برقی قادر است ظرف مدت ۱۵ دقیقه ۸۰ درصد از کل ظرفیت باتری خود را شارژ کند.
فناوری خودروهای برقی که این روزها به سرعت درحال تکامل و پیشرفت است، تبدیل به یکی از عواملی شده است که خودروسازان برتر و مشهور جهان را به رقابت تنگاتنگی فراخوانده و هریک از آنها را به طراحی و تولید یک محصول بهتر، با کیفیت بالاتر و توان پیمایشی بیشتر واداشته است.
در این میان ظرفیت باتری و زمان شارژ آن از بزرگترین فاکتورهای موفقیت خودروسازان در این عرصه به شمار میرود که حالا به نظر میرسد برند آلمانی پورشه گوی رقابت را از بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی یعنی تسلاموتورز آمریکایی ربوده و در جایگاه نخست کوتاهترین زمان شارژ این محصولات ایستاده است.
کلاوس زلمر - مدیرعامل بخش آمریکای شمالی شرکت پورشه - به تازگی اعلام کرده است که خودروی سدان تمام برقی پورشه که تایکان (Taycan) نام دارد، با بهرهگیری از قابلیت شارژ فوق سریع میتواند تنها در عرض مدت ۱۵ دقیقه، ۸۰ درصد ظرفیت باتری خود را شارژ میکند.
البته جایگاه شارژ فوق سریع هماکنون تنها در نمایندگیهای رسمی آن شرکت آلمانی موجود و قابل دسترس است اما قرار است در آیندهای نزدیک ایستگاههای شارژ فوق سریع مخصوص چنین خودروهایی در اروپا و آمریکای شمالی تاسیس و راهاندازی شود.
دولتهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
در سالهای اخیر بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفادهای که تنها در نمایشگاههای علم و فناوری از آنها رونمایی میشد، خارج شدند و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده آنها توسط غولهای خودروسازی آغاز شد. این تولید انبوه که با استقبال بینظیری از سوی مردم و دولتهای بسیاری روبرو شد میتواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.
تحلیلگران بازار خودرو پیشبینی کرده بودند که سال جاری ۲۰۱۸ میلادی به طور قطع سال خودروهای برقی و الکتریکی خواهد بود چرا که غولهای خودروسازی در جهان به این نتیجه رسیدهاند که باید با طراحی و تولید خودروهای پاک برقی به محیط زیست و کاهش میزان انتشار آلایندهها به جو زمین کمک بسزایی کنند و از طرفی نیز، رضایت و نیاز مردم و دولتها را برآورده کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: