یادداشت؛

تداوم بخشی غدیر خم با غدیر خونین کربلا/ اصلی‌ترین پیام عاشورا

یکی از بنیادی‌ترین پیام‌های اعتقادی، سیاسی امام حسین (ع)، حفظ و صیانت از حریم مقدس ولایت و تداوم بخشی جریان غدیر خم با غدیر خونین کربلا است؛ چه اینکه اکمال دین و اتمام نعمت منوط به ولایت اهل‌بیت (ع) است
کد خبر: ۱۱۶۴۱۱۷
تداوم بخشی غدیر خم با غدیر خونین کربلا/ اصلی‌ترین پیام عاشورا

جام جم آنلاین- لذا پیامبر اسلام به‌فرمان الهی در غدیر خم فرمود: «من کُنت مولاه فهذا علیه مولاه » و امام حسین (ع) در راستای همین مسیر و در تداوم همین استراتژی فرمود: «أیها الناس! نحن أهل البیت أولی بولایه هذا الأمر علیکم من هؤلاء المدعین ما لیس لهم و السائرین فیکم بالجور و العدوان»؛ ای مردم من فرزند دخت پیامبرم و ما به امامت و رهبری جهان اسلام از این مدعیان دروغین که در میان شما با دشمنی و ظلم و ستم رفتار می‌کنند، سزاوارتریم.

آیت‌الله جوادی آملی (دامت برکاته) دراین‌باره می‌فرماید: عصاره غدیر خونین کربلا این است که «من کنت مولاه فهذا حسین مولاه » چرا حسین بن علی (ع) همتای علی بن ابیطالب (ع)، جانشین راستین رسول گرامی است؟ زیرا او انسان کامل معصوم و منصوب و منصوص از طرف خدای سبحان است و پیام‌ها را از پیامبر دریافت کرده و درست دریافت کرده و درست ضبط کرده و درست بیان کرده است.

اگر پیامبر در این سه بخش، معصومانه وحی را دریافت می‌کرد، یعنی معصومانه دریافت، معصومانه ضبط، معصومانه املاء و انشاء و ابلاغ می‌کرد. وجود مبارک انسان کامل مثل حسین بن علی (ع) از راه پیامبر و به‌وسیله پیامبر همه معارف الهی و حکم حق را معصومانه دریافت، معصومانه ضبط، معصومانه ابلاغ می‌کرد؛ لذا جریان «من کنت مولاه فهذا حسین مولاه » درباره آن حضرت صادق است و تفاوت اصلی کربلا و غدیر خم این است که آن برکه را آب پر می‌کرد و این گودال قتلگاه را خون.

شناسایی حیات و مرگ واقعی

از بارزترین پیام‌های نهضت عاشورا، شناسایی مفهوم دو مقوله حیات و مرگ است که تصور و شناخت صحیح از این دو مفهوم، نتایج عملی را در پی خواهد داشت. حیات وزندگی، مطلوب مطلق در عرصه هستی است و هیچ مطلوبی به درجه زندگی نمی‌رسد.

امام حسین (علیه‌السلام) در روز عاشورا برای یاران سلحشور خود، مرگ را این‌گونه تعریف کرد: «صبراً بنی الْکرَامِ فَما الْاالموت إِلَّا قَنْطَرَهٌ یعبرُ بِکُم عنِ الْبؤْسِ والضَّراءه إِلَی الْجِنَانِ الْواسعهِ والنَّعیمِ الدائمه»، ای بزرگ‌زادگان صبر کنید که مرگ پلی بیش نیست که شمارا از فشارها و ناراحتی‌ها عبور داده، به بهشت‌های پهناور و نعمت‌های ابدی می‌رساند.

امام (ع) در این بیان نه‌تنها مرگ را پایان خطّ زندگی نمی‌داند، بلکه آن را سرپل و آغاز حرکت جدید معروفی می‌کند که مرگ سرپل است و همه مزایا پس از پل است. عبور از این دریا بدون پل امکان ندارد و همه کمالات به‌ویژه کمال حیات در آن‌سوی پل است.

بیشتر سخن امام (ع) در این فرمایش برای کسانی بود که به دنیا و مظاهر زودگذر دنیا دل‌بسته بودند و از کرامت و حیات جاودانه آدمی غافل شده بودند. امام (ع) در طول مسیر نهضت، ماهیت حیات و مرگ و هدف‌دار بودن زندگی را بارها بیان فرمودند که برخی از آن‌ها را نقل می‌کنیم: «موت فی عزٍّ خَیرٌ منْ حیاهٍ فی ذُل »؛ مرگ همراه باعزّت بهتر از حیات و زندگی توأم با ذلّت است.

مرگ از منظر یاران عاشورایی

وقتی امام حسین (ع) از حضرت قاسم بن الحسن (ع) پرسید که مرگ در نزد تو چگونه است؟ عرض کرد: «أحلی منَ العسل »؛ مرگ نزد من شیرین تر از عسل است. «لا أرهب الموته إذ الموت رقی »؛ از مرگ باکی ندارم؛ زیرا مرگ‌مایه رشد و تکامل است.

شایان‌ذکر است که سخنان سالار شهیدان ویاران باوفایش برگرفته از آیات قرآن است، آنجا که می‌فرماید: «ولا تَحسبنَّ الذین قُتلوا فی سبیلِ اللهِ أمواتاً بل أحیاه عنده ربهم یرزقون »، «و لا تَقولوا لمن یقتَلُ فی سبیلِ اللهِ أموات بل أحیاه و لکن لا تَشعرون»،: بنابراین، منظور از زندگی، همان «حیات معقول » است، حیاتی که مستند به دلیل و برهان باشد، حیاتی که از آنِ خدا و برای خدا در جریان قرار می‌گیرد که در این صورت، زندگی طبیعی و مادی یک وسیله مناسب برای وصول به آن «حیات معقول» است که شخص آگاه و بینا درراه به دست آوردن آن، حاضر است صدها بار دست از آن زندگی طبیعی محض بردارد؛ و این احساس باعظمت در شب عاشورا در یاران فداکار امام حسین (ع) کاملاً مشهود است و همگان آن را نقل کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سید جلال صالحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها