نشست سران ایران، روسیه و ترکیه گام تاریخی بود که نشان می‌دهد بعد از هفت سال از شروع بحران سوریه عزم جدی در بازیگران اصلی منطقه برای حل بحران سوریه به‌وجود آمده است. البته به طور طبیعی انتظار نمی‌رود در فاصله زمانی کوتاه در مورد همه موضوعات مربوط به سوریه توافق صورت گیرد؛ زیرا مواضعی که ترکیه ابتدای بحران سوریه داشت بیشتر به سمت محور غربی - عبری و تروریست‌ها گرایش داشت.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۶۰
ترکیه باید آزادسازی ادلب را بپذیرد

اما تحولات میدانی، ترکیه را به این سمت کشانده که راهکار حل بحران سوریه توافق سه قدرت است. گرچه مقامات ترکیه و اردوغان روی موضوع آتشبس در ادلب تاکید دارند اما در بیانیه 12بندی اجلاس روز گذشته روی عزم جدی سه کشور برای نابودی گروههای تروریستی در سوریه تاکید و در این ارتباط از داعش و جبهه النصره نام برده شد که اتفاق مهمی است. البته از نظر کارشناسان سیاسی اصرار ترکیه روی آتشبس در ادلب تا حدودی قابل درک است، چرا که ترکیه نگرانیهایی از وقوع عملیات در ادلب و گسیل شدن آوارگان به کشورش دارد.

از سوی دیگر ترکیه به دنبال میزان سهم خود در بازسازی سوریه بعد از حل بحران در این کشور و مشخص شدن وضعیت مناطق کردنشین شمال سوریه است. اما بهرغم این نگرانیهای ترکیه، به نظر میرسد این کشور به بازنگری جدی و بدون تردید در مسائل سوریه نیاز دارد؛ زیرا حفظ تمامیت ارضی سوریه به نفع ترکیه نیز خواهد بود. بنابراین به نظر میرسد راهکار حل بحران در سوریه آزادسازی ادلب است و این به نفع همه بازیگران اصلی منطقهای از جمله ترکیه خواهد بود.

احمد کاظمی

کارشناس مسائل ترکیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها