یادداشت:

پیشرفت و حرکت رو به جلوی شبکه‌های استانی صداوسیما

بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما را در حالی پشت سر گذاشتیم که برگزاری 20 دوره گذشته آن، تجربه‌ای طلایی به همراه داشت.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۷۶

نمایش صدها فیلم کوتاه و بلند و مستند، برنامه تلویزیونی، نماآهنگ، شعر، موسیقی و بررسی ده‌ها عنوان پژوهش با هدف تأمین نیاز مخاطبان شبکه‌های استانی و سراسری، تنها یک بخش از این رویداد مهم رسانه‌ای و ملی بود. آنچه اهمیت داشت گردهمایی عظیم مدیران، تهیه‌کنندگان، برنامه‌سازان و سایر عوامل تولید در مراکزی بود که شبکه‌های استانی نقش رسانه دوم ملی یا شاید در برخی مناطق رسانه اول مردمان هر شهر و دیار را بازی می‌کنند.

پیشرفت و حرکت رو به جلو، شاخصه اصلی آثار این دوره به شمار می‌رفت چه این‌که تجربه 20 دوره برگزاری جشنواره، برنامه‌سازان را بر آن داشته که با شناخت و رصد شاخصه‌های تاثیرگذار در انتخاب آثار برگزیده جشنواره‌ای، این ویژگی‌ها را در تولیدات خود لحاظ کنند و از
دیگر سو، نیازهای روزافزون مخاطبان در اقصی نقاط ایران به آثار جدید و متناسب با اقتضائات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه، این تولیدات را از نظر کمی و کیفی به سمت و سویی برده که گویای توجه فوق‌العاده دست‌اندرکاران شبکه‌های استانی به خواسته‌ها و سلایق بینندگان و شنوندگان سیما و صدای استانی است،

بینندگان و شنوندگانی که اینک نه فقط یک مخاطب سنتی، بلکه کاربرانی هستند که قادر به تولید محتوا بوده و خواهان نقشآفرینی در خلق آثار تلویزیونی و رادیویی هستند، چرا که فضای مجازی، راه را بر روی هر مخاطب گشوده و سهم او را در تولید محتوای رسانهای بیشتر کرده است.

توجه به فضای مجازی از سوی مراکز استانی صداوسیما در این دوره از جشنواره پر رنگتر بود،همان طور که در دوره بیستم هم نسبت به ماقبل، افزونتر. امروزه با توسعه شبکههای اجتماعی بر بستر اینترنت، نمیتوان از ورود به این بیکرانه دریا چشم پوشید که اگر این اتفاق بیفتد، نخستین جزئی که از این چارچوب رسانهای آسیب میبیند و در چرخه نابودی میافتد، شبکههای سنتی خواهند بود.

دیگر ویژگی بارز این دوره جشنواره، رشد کمی چشمگیر آثار راه یافته به مرحله داوری بودند. امسال شاهد افزایش پنج برابری تولیداتی بودیم که مراکز استانی برای شرکت در جشنواره ارسال کرده بودند، در این بین ارتقای کیفی آثار نیز مشهود بود و داوریها را دشوارتر کرده بود.

صداوسیمای چهارمحال و بختیاری در این دوره جشنواره تولیدات مراکز توانست میزبان خوبی برای همکاران خود از دهها مرکز دیگر باشد، آیینهای تمامنما از فرهنگ، هنر، زیبایی و تجلی هر آنچه رسانه ملی برای پیشبرد اهداف خود به آن نیازمند است؛ میزبانی استانها از جشنوارههای تولیدات مراکز صداوسیما هر سال بهتر از قبل و با اتکا به تجارب قبلی، بسیار موفق هستند که این مساله میتواند به الگویی برای سایر جشنوارههای رسانهای در سطح ملی و منطقهای تبدیل شود.

فرشید شکیبا

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها