صید غیرمجاز و خارج از فصل و به دور از نظارت و کنترل نهادهای مربوط طی 11ماه سال در آب‌های خلیج فارس، تاراج زیستگاه‌های دریایی میگو را به دنبال داشته که به گفته کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند پایانی باشد بر حیات و زیست یکی از گران‌قیمت‌ترین آبزیان خلیج‌فارس و حتی سایر آبزیانی که در کنار میگو حیاتشان تهدید می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۹۲۷۱
خلیج‌فارسِ بدون میگو

به گزارش جامجم، آمارهای منتشر شده از شیلات استان بوشهر از روزگار تلخ میگو در اعماق دریای خلیجفارس حکایت میکند؛ آماری که نشان میدهد میزان صید در سال۹۲ از ۲۴۴۱تن به ۱۸۰۰ تن در سال۹۶ رسیده و این خود گویای کاهش جمعیت این آبزی باارزش است. از سویی اگر سری به بازارهای ماهی استان بوشهر بزنید، تقریبا در تمام ایام سال شاهد فروش میگو در آن خواهید بود، درحالی که تنها در ماههای معدودی از سال صید میگو و عرضه آن به بازار مجاز است. کارشناسان، صید غیرمجاز و نبود برنامه جامع برای احیای اینگونه ارزشمند خلیجفارس را عامل اصلی کاهش جمعیت میگو میدانند.

دریابست، بس نیست

دریابست طرحی است که به موجب آن هر سال در برخی ماهها و ایام سال به دلایلی از جمله فصل تخمریزی یا رشد آبزیان، صید آنها ممنوع میشود تا کمک به افزایش جمعیت آبزیان کرده و مانع کاهش یا انقراضشان شود. یکی از کارشناسان شیلات و آبزی پروری اما از اجرای نادرست این طرح انتقاد کرده و با اشاره به اجرای تشریفاتی آن به جامجم میگوید: آزمون و خطای شیلات استان در اجرای طرح دریابست در این سالهای اخیر بدون توجه به نتایج حاصل که چه مقدار در روند صید میگو و ایجاد تعادل در جمعیت این گونه تاثیرگذار بوده، بر همگان روشن است.

مسعود قاسمی با بیان اینکه نیمه دوم اسفند هر سال آغاز فصل تخمریزی آبزیان است که تا خرداد سال بعد ادامه دارد، میافزاید: با این حال شیلات در رویکردی مغایر با اصول و استانداردهای حفاظت از آبزیان، دریابست را روزهای پایانی تخم ریزی آبزیان اعمال میکند، از سویی دیگر در مرداد ماه که آبزیان به صورت نوزاد و لارو بوده و دارای حیات ضعیفی هستند، مجوز صید به روش ترال صادر میشود که این نوع آزادی صید که فقط به قصد صید میگو ارائه میشود را باید به منزله پایان دادن به حیات انواع نوزادان آبزی دیگر مثل ماهی شیر، شوریده، حلوا و دیگر آبزیان دانست، زیرا این گونه آبزیان در تورهای چشم ریز صید ترال گرفتار میشوند که گرچه به دلیل غیراقتصادی بودن وزن توسط صیادان به دریا ریخته میشوند، اما خسارات جبرانناپذیری به زیستگاهها وارد میکنند.

طرحی بدون ضمانت اجرایی

این کارشناس شیلات میگوید: اگر توجیه شیلات از اجرای دریابست این است که از تخلف شناورها برای صید خارج فصل جلوگیری کند، توجیه منطقی و علمی نیست، زیرا صیادان متخلف بجز یک ماه صید قانونی، در طول 11 ماه دیگر سال به صورت آزادانه فعالیت میکنند و محصول صید شده را در بازارهای استان به فروش میرسانند، بنابراین اعمال این سیاست نمیتواند بازدارنده و پیشگیرانه باشد. قاسمی معتقد است در چنین شرایطی شاید لازم باشد یک سال محدودیت و ممنوعیت کامل صید به منظور احیای شبکههای آبزی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

با این شرایط نمیتوان کاری کرد

کاهش جمعیت میگوهای خلیجفارس چیزی نیست که مسئولان درصدد پنهان کردن آن برآیند، از همین رو رئیس امور صید شیلات استان بوشهر هم به این کاهش جمعیت اشاره کرده و به جامجم میگوید: در 16 روز طی شده از آغاز فصل 495 تن میگو صید شده که در مقایسه با سال 96 شاهد کاهش 54 درصدی آن هستیم. منصور پاپری اجرای طرح دریابست را پیشنهاد و درخواست جامعه صیادان و تعاونیهای صیادی میداند که از سال 93 توسط شیلات استان اعمال میشود و اضافه میکند ما نیز دغدغه کاهش جمعیت یا انقراض نسل میگوها را داریم، اما به دلایل زیادی در حال حاضر شرایط برای اعمال دریابست به صورت یکساله وجود ندارد، زیرا با این کار افراد زیادی از صیادان بیکار میشوند. وی معتقد است طرح ممنوعیت کامل صید در طول یکسال نیازمند اجرای زیرساختها و هماهنگی زیاد و استفاده از بستههای حمایتی و تشویقی دولت است که در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد .

رئیس امور صید شیلات استان بوشهر این را هم میگوید که درحال حاضر نمیتوان دلیل واقعی کاهش جمعیت میگوها را به طور قطع به صید بیرویه این گونه توسط ماهیگیران ربط داد، زیرا تجربه سالهای گذشته نشان داده در برخی سالها صید صورت گرفته کاهش و در برخی سالها هم افزایش داشته و سیر صید صعودی یا نزولی مطلق نبوده و ترتیب خاصی برای آن وجود ندارد. پاپری درعین حال وجود تخلف در این حوزه را رد نمیکند و با بیان اینکه تخلف در هر صنفی وجود دارد و جامعه صیادی هم از این موضوع مستثنا نیست، یادآور میشود بیشترین تخلف صورت گرفته در اسکلههای صیادی مربوط به جلالی و جفره در بندر بوشهر و اسکله بندر دیلم است. وی با اشاره به اینکه در دوره جدید صید با 15شناور صیادی متخلف برخورد قضایی صورت گرفته که این برخوردها منجر به توقیف آنها شده و بعضا سوخت یارانهای شناورهای متخلف قطع میشود، میافزاید: متاسفانه قانون، اجازه مجازاتی بیشتر از این را نمیدهد، اما ما به دنبال این هستیم که قوانین در این باره اصلاح و سختگیرانهتر شود، زیرا در حال حاضر بالاترین میزان مجازات که مربوط به 40 یا 50 سال قبل است حدود صد هزار تومان است، در حالی که باید یکصد میلیون تومان باشد تا بتواند اثر بازدارنده داشته باشد. این مسئول درباره وجود میگو در بازارهای بوشهر در همه ایام سال هم میگوید: حدود 60درصد میگوی عرضه شده در خارج از فصل صید میگو مربوط به صیادان خوزستانی است که از راه خشکی به بوشهر منتقل شده و به فروش میرسد که چون از میگوی بوشهر قابل تشخیص نیستند این موضوع به ذهن متبادر میشود که میگوی بوشهر است.

علیرضا برازجانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها