اشتباهات متعدد خلبان عامل اصلی سقوط هواپیمای یاسوج

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، اشتباهات مکرر و متعدد خلبان هواپیما را عامل اصلی سانحه پرواز تهران -یاسوج اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۸۵

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، حسن رضاییفر در این باره گفت: تقرب و اقدام به فرود در یاسوج در هوای بد بهدلیل سقف پایین ابر برخلاف دستورالعمل شرکت، کاهش ارتفاع غیرمجاز از کمترین ارتفاع ایمنی مسیر پروازی W۱۴۴، مدیریت نامناسب در کابین خلبان CRM، رعایت نکردن رویه جبران واماندگی و stall هواپیما و اجرا نشدن چکلیستها در زمان تقرب از جمله دلایل این سانحه بوده است. وی افزود: استفاده نابجا از اتوپایلوت در زمان تقرب، بیتوجهی به درخواست کمکخلبان برای گرفتن فلپ پس از استال نیز از دیگر اشتباهات خلبان هواپیمای ATR تهران - یاسوج بوده است. رضاییفر ادامه داد: همچنین عوامل دخیل در این سانحه با عنوان عوامل کمکی شامل خطای کمکخلبان بهعنوان pilot flying برای درخواست چکلیست، نبود نظارت عملیات شرکت به فعالیت خلبانان، آموزش ناکارآمد شرکت درخصوص دستورالعملهای عملیاتی شرکت و هواپیما و AIP و ضعف سیستم شناسایی مخاطرات و اقدامات پیشگیرانه در شرکت هواپیمایی است. وی افزود: خلبانان به امید فرودگاه جایگزین شیراز پرواز کرده بودند و قبل از آغاز تقرب اطلاعات هوای یاسوج را میگیرد و سعی در خروج از ابر با سقف ۱۵ هزار پا میکنند. دلیل خروج از ابر، شرایط توربولانس و تشکیل یخ بوده و با کاهش دادن ارتفاع، متاسفانه هواپیما در معرض جریانات

updraft و down draft کوهستان قرار گرفته و به کوه برخورد کرده است. رضاییفر گفت: هنوز خلبان ارابه فرود را بازنکرده بوده و به دلیل خروج از ابر، خلبان سیستم یخزدایی را خاموش میکند و AOA هم به این دلیل قطع شده و خلبان دیرتر متوجه وخامت اوضاع میشود. هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان ساعت ۸ صبح29 بهمن سال گذشته از فرودگاه مهرآباد تیکآف کرد، اما پس از گذشت ۵۰ دقیقا از صعود این هواپیما به دلیل شرایط جوی نامناسب با رشته کوه دنا برخورد کردکه به مرگ 66 مسافر و خدمه منجر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها