در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
حجت الاسلام والمسلمینسیدمحمدسعیدی در گفتوگو با جامجم آنلاین، اظهار داشت: کرامت به معنای بزرگواری و مناعت طبع است و با بیان نقطه مقابل و صفت ضد آن، بهتر معنا میشود، صفت متقابل کرامت نفس و بزرگواری، دنائت، پستی و حقارت است به این معنا که انسان به لحاظ شخصیتی برای ارزشهای انسانی خود، اهمیتی قائل نیست. گاهی اوقات وجود انسان با ارزشترین معیار نزد خودش است.
وی با بیان اینکه وقتی انسان در مقام مقایسه میان ویژگی های شخصیتی و ارزش های انسانی خود با هر چیز دیگری قرار میگیرد، اولویت و اهمیتِ وجود و اخلاق و انسانیت خودش بیشتر از هر چیز دیگری است، ادامه داد: بنابراین حاضر است برای بدست آوردن ارزشهای انسانی و حفظ شاخصههای درونی خود هر چیزی را خرج کند، گاهی نیز برخلاف این است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: کرامت به معنای بزرگواری و مناعت طبع و در حقیقت دنیا و ارزشهای دنیایی برای انسان کم ارزش است؛ امیرالمومنین(ع) در این خصوص تعبیری دارند و میفرمایند: «من در گذشته در راه خدا برادری داشتم که یک عامل او را در چشم من بسیار بزرگ و قابل احترام میکرد و آن کوچکی دنیا در نزد او بود».
وی بابیان اینکه هرچه دنیا و مظاهر دنیایی چون قدرت، ثروت، شهرت و .. در نظر انسان کوچکتر باشد، نشاندهنده بزرگی انسان است، تصریح کرد: مقام این انسان والاتر و قابل احترامتر است همچنین به مسائل با اهمیتتری دست پیدا کرده است، لذا ثبات شخصیت دارد و براحتی میتواند بخشنده باشد بنابراین با رسیدن به مال دلش نمیلرزد و شیفته و فریفته دنیا نمیشود و از آن به عنوان کرامت نفس یاد میشود.
سعیدی با اشاره به مظاهر بزرگواری، گفت: «گذشت»، از مظاهر بزرگواری است و به دو معناست، یکی به معنای عفو و بخشش که در مقابل کینهتوزی و انتقامجویی قرار دارد و دیگری به معنای انفاق، بخشندگی و سخاوتمندی در برابر حرص، طمع و بُخل است. انسان بزرگوار، اهل کینه توزی و انتقام جویی نیست و براحتی میتواند از تقصیرات و اشتباهات دیگران گذر کند همچنین سخاوتمند است و درد دیگران را درک میکند.
وی با اشاره به با ارزشترین ویژگی کرامت، تصریح کرد: شاد کردن دل و پاک کردن غبار غم و افسردگی از چهره انسانها از با ارزشترین صفات کرامت است.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به انسانهای حریص و طمع کار اشاره و عنوان داشت: انسان های بخیل که دچار پستی و حقارت هستند به دنبال جمعآوری ثروت اند؛ این انسانها برای جمعآوری ثروت زحمت زیادی را متحمل میشوند و با تمام قوا برای ثروتاندوزی هر چه بیشتر تلاش میکنند همچنین مشقت نگهداری و محافظت از آن را نیز بر دوش میکشند.
وی افزود: با این کار افراد نیازمند از این ثروت بهرهمند نمیشوند، قرآن کریم میفرماید: خداوند این نعمت را در زمین برای همه مردم قرار داده است و نباید عدهای آن را جمع کنند و نیز مانع بهرهبرداری دیگران از آن ثروت شوند.
سعیدی در ادامه گفت: این افراد با دپوی ثروت خشنود میشوند و کمبود باطنی خود را به نوعی با این عمل جبران میکنند. دراین مالاندوزیها سختی بسیاری میکشند و درگیری های بسیاری را نیز متحمل می شوند. این افراد آگاهی کامل دارند که این مال در دنیا میماند اما خود از دنیا میروند و در آن دنیا باید پاسخگوی اعمال خود باشند.
امامجمعه قم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، تصریح کرد: شما هرگز به نیکی و سعادت و خوشبختی نخواهید رسید مگر اینکه از چیزهایی که دوست دارید انفاق کنید. در برخی خانوادهها زرقو برقهای زیادی وجود دارد و وابستگی افراد نیز به آنها بسیار زیاد است بهحدی که با آسیب رسیدن به این زرق وبرق ها حتی توسط کودکان، بسیار ناراحت میشوند و برایشان یک شی ارزشمندتر انسان است.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) خاطرنشان کرد: این نوع زندگی انسان را از بسیاری ارزشهای متعالی محروم و مرگ را نیز برای افراد سخت میکند.
سعیدی درباره نامگذاری دهه کرامت ابراز داشت: فاصله 10 روز میان روز اول ذیقعده، روز ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا (ع) در یازدهم ذیقعده، دهه کرامت نام گرفته است. به دلیل اینکه وجود امام هشتم (ع) نشانه کرامت و بزرگواری بوده و برای تامین خواستهها و خیر و سعادت مردم، مشقت و سختی بسیاری متحمل شده است همچنین حضرت معصومه(س) نیز مظهر بزرگواری، کرامت و عزت نفس است،کرامت نامیده شده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد