فرصت اروپایی‌ها برای دادن بسته تضمین‌ها به جمهوری اسلامی ایران رو به پایان است.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۰۷

چند روز قبل سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه اعلام کرده بود اروپاییها تا آخر هفته جاری میلادی (یکشنبه) این بسته را ارائه خواهند کرد و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم دیروز در جلسه فراکسیون ولایی مجلس گفته اروپاییها تنها یک هفته دیگر فرصت دارند تا نظراتشان را در مورد شروط و پیشنهادهای ایران در خصوص نحوه اجرای برجام ارائه کنند.

همزمان با روزهای پایانی فرصت اروپا برای ارائه فهرست تضمینها گمانهزنیهایی درباره این بسته به گوش می رسد. بر اساس این گمانهزنیها قرار است آنها تضمین کنند میزان مشخصی از نفت ایران را خرید کنند و همچنین برگشت پول آن نیز با مشکلی مواجه نباشد. همچنین آنها تضمین میکنند مبلغ خاصی را در ایران سرمایه گذاری کنند و در حد امکان از خروج شرکتهای اروپایی از ایران جلوگیری کنند.

البته صرفا جزئیات این بسته مهم نیست بلکه راهکارها و روشهای اجرایی که برای تحقق بندهای بسته پیشنهادی اروپا مطرح میشود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ولیا... نانواکناری، عضو کمیسیون امنیت ملی درباره جزئیات بسته تضمینهای اروپا و خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران در بررسی این بسته گفت: ما درباره برجام معتقدیم این توافق باید عملیاتی شود بر همین اساس وقتی آمریکا از برجام خارج شد ما ضمانتی میخواهیم که اروپا به تعهدات خود عمل کند و بتواند این توافق را عملیاتی کند.

این نماینده مجلس همچنین افزود ما از اروپاییها انتظار داریم در افکار عمومی جهان در جهت محکومیت نقضعهدهای آمریکا اقدام کنند که البته در این زمینه شاهد انتقادات فراوانی از سوی اروپاییها نسبت به عملکرد آمریکا بودهایم.

وی با اشاره به ضرورت ارائه تضمین اروپا در مواردی از جمله بحث بیمه و حمل و نقل و فروش نفت و... گفت: در این زمینه برخی از اقدامات مربوط به دولتمردان اروپایی است که باید تعهداتی بدهند و بخشی هم مربوط به متقاعد کردن شرکتهای خصوصی است و از دولتمردان اروپایی انتظار میرود که شرکتهای خصوصی را به شکلی متقاعد کنند به مسیر سرمایهگذاری و همکاری ورود کنند تا روند اجرای برجام پیش برود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها