همه چیز درباره اعتیاد ورزشکاران به انواع مخدر

درد را بُکُش ...

پیش آمدن موفقیت برای یک ورزشکار حرفه ای فرآیندی ثابت و مشخص را پشت سر می گذارد.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۳۰
درد را بُکُش ...

به گزارش جام جم آنلاین ، ورزشکارانی که در مسیر تمام حرفه ای ورزشی قرار می گیرند باید بین آمادگی جسمانی و ذهنی خود تعادل برقرار کنند. در کنار اینها فشار خانواده ، اطرافیان و مربیان برای نتیجه گیری و کسب موفقیت ورزشی باعث می شود تا ورزشکار احساس مسئولیت بیشتری کند و به دنبال راه های متنوعی برای رسیدن به تعالی ورزشی باشد. همه او را قهرمان می خواهند. اما قهرمان گاه بی مقدمه و گاه با مقدمه به سمت اعتیاد می رود. چرا و چگونه؟ و چه باید کرد؟ به نظر می رسد مصدومیت و کاهش درد یکی از اصلی ترین دلایل مصرف مواد بین ورزشکاران باشد.

اعتیاد در ورزشکاران

اعتیاد یک ورزشکار چیزی نیست که در انزوا رخ بدهد.

مجله «سوء استفاده از مواد مخدر و توانبخشی» بیان می کند که استفاده از مواد مخدر در همه رقابت‌های ورزشی اتفاق می افتد.

جنبه های مختلف زندگی ورزشی می تواند ورزشکار را به سمتی سوق دهد که مواد مخدر استفاده کند. ورزشکاران اصولا برای استفاده از مواد مخدر دلایل کاملا متفاوتی دارند. بهبود عملکرد در میادین ورزشی، مقابله با آسیب های ورزشی و کاهش درد و همچنین کم کردن استرس ها و درگیری های ذهنی می تواند اصلی ترین دلایل برای استفاده از مواد مخدر باشد.

مصرف مواد مخدر می تواند در نهایت به اعتیاد کامل ورزشکار منجر شود.

مجله پزشکی بریتانیا در گزارشی این نظریه را مطرح کرد که ورزشکاران نسبت به سایر مردم عادی ممکن است تمایل بیشتری برای مصرف انواع مخدر داشته باشند.

وقتی ورزشکار به دام می افتد

برخی از ورزشکاران صریحا توضیح می دهند که چرا و به چه دلیل روی به استفاده از مخدر آورده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، استروئیدهای آنابولیک برای افزایش توده عضلانی و وزن بدن (در حالی که چربی کاهش می یابد) به کار می روند.

استروئیدهای آنابولیک دارای استفاده قانونی پزشکی هستند، اما آنها به دلیل مزایای ورزشی ناعادلانه، مانند افزایش استقامت و استحکاماتی که ورزشکاران از مصرف آنها دریافت می کنند، برای مصرف مجاز نیستند.

با این حال، علاوه بر پیامدهای غیر اخلاقی استفاده از استروئیدهای آنابولیک ، آنها می توانند باعث بی‎قراری و افزایش استرس شوند.

مؤسسه ملی سوء مصرف مواد آمریکا نیز توضیح می دهد که ورزشکاران ممکن است نوسانات اخلاقی، خستگی، بی خوابی و میل به استروئیدها را تجربه کنند و مجبور می شوند مصرف این دارو را حتی پس از بروز عواقب آن ادامه دهند و در ادامه به سمت سایر مخدرها تمایل پیدا کنند.

قطع کردن مصرف مواد مخدر حتی در حالی که باعث آسیب فیزیکی و روانشناختی کار راحتی نیست.

ورزشکار از یک سو نمی توانند مواد مخدر را ترک کند و از سویی دیگر هم بابت استفاده از آن و فاش شدن موضوع ترس شدیدی دارد.

معضلی به نام «آدرال »

آدرال (آمفتامین و یا دگزامفتامین ) دارویی ترکیبی است که برای درمان اختلال کم توجهی- بیش فعالی یا ADHD مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع دارو در سال های اخیر نیز اعتیادهای زیادی را نزد ورزشکاران به وجود آورده است.

آدرال ممکن است باعث ایجاد عادت در فرد شود. بنابراین، این دارو هرگز نباید به فرد دیگری معرفی شود ، خصوصاً افرادی که سابقه‌ی سوء استفاده از دارو یا سابقه‌ی اعتیاد به دارو را داشته‌اند.

استفاده‌ی نادرست از آدرال ممکن است منجر به مرگ یا عوارض جانبی مزمن مربوط به قلب شود.

اعتیاد، پشت درهای بسته

پشت درهای بسته ورزشکار مواد مصرف می کند تا درد ناشی از آسیب دیدگی را تحمل کند و به ورزش خود ادامه بدهد. او برای این کار تنوع زیادی پیش روی خود می بیند و می تواند از انواع مخدر استفاده کند.

بر اساس گزارش سایت سوء استفاده از داروهای تجویزی (مصرف قرص های مسکن بدون نسخه پزشک) "راز کثیف" ورزش در هر دو سطح کالج و حرفه ای است. استفاده از مخدرها و داورهای غیرمجاز که به شدت اعتیادزاست غیر قانونی و خطرناک به شمار می رود، اما هر کس بخواهد می تواند آن را به راحتی انجام می دهد.

از کاهش دهنده های درد تا هروئین

بر اساس گزارش دانشکده پزشکی هاروارد «داروهای ضد درد باعث افزایش رشد در مواد مخدر می شود». باید صدای زنگ خطر از خیلی وقت پیش برای ورزشکاران به صدا در می آمده است. استفاده از انواع تسکین دهنده های غیر مجاز و حتی مجاز در نهایت می تواند ورزشکار را وارد دایره ای کند که چیزی جز اعتیاد نیست. در بسیاری از موارد ورزشکار کار خود را با یک تسکین دهنده شروع می کند و در نهایت به هروئین می رسد.

ارتباط بین داروهای تجویز شده و هروئین موجب شده است دهها هزار ورزشکار به هروئین متصل شوند.

ارتباط آسیب های سر و اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر در خلاء هیچ وقت وجود ندارد، همیشه با چیزی ارتباط پیدا می کند. آسیب های خاصی به پیشرفت سوء مصرف مواد در ورزشکاران کمک می کنند. محققان و پزشکان متوجه شده اند که آسیب های شدید با به سر و جمجمه سر ارتباطی گسترده با اعتیاد دارد. مجله Neurotrauma کشف کرد که این نوع آسیب های سر به طور مستقیم بر مسیرهای عصبی انگیزه را بر عهده دارند، تاثیر می‌گذارد و این خود باعث افزایش خطر اعتیاد در بیمارانی می شود که این چنین آسیب دیده اند.

«مجله پزشکی و علوم در ورزش» می نویسد که ورزشکارانی در پی مصدومیت های شدید مجبور به کناره گیری از ورزش شدند، خطر ابتلا به افسردگی شدید داشتند. مطالعه ای روی 2552 بازیکن فوتبال نشان داد که هر چه تعداد ضربات وارده به سر باشد (چه مصدومیت به دنبال داشته باشد و چه خیر)، افسردگی بیشتری پدید می آید.

روش های پرشمار درمان

ورزشکار معتاد شده و حالا نوبت به درمان آن است. شرایط فردی مراحل اول درمان را تعیین می کند که معمولا شامل سم زدایی پزشکی می شود. در موارد اعتیاد شدید، فرایند سم زدایی می تواند باعث تهوع و استفراغ، افسردگی و اضطراب، بی خوابی، اسهال، و دیگر اثرات شود.

مؤسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر می نویسد که داروهای ضد افسردگی به تنهایی برای اصلاح رفتارهای حاصل از اعتیاد آور موثر نیست. یک ورزشکار به مشاوره و درمان نیاز دارد. با کمک روان درمانی، ورزشکار می تواند نحوه محافظت از خود در برابر موارد احتمالی آینده را یاد بگیرد.

روان شناسی ورزش و از بین بردن اعتیاد

یک روان شناس می تواند به دقت به این موضوع بپردازد که یک ورزشکار چگونه به سمت و سوی مواد مخدر میل پیدا می کند و در ادامه می تواند این موضوع را مورد بررسی قرار بدهد که چگونه می توان از ورود ورزشکار به فضایی که او را به مصرف مواد مخدر ترغیب می کند جلوگیری کرد.

انجمن روانشناسی آمریکا توضیح می دهد که در شرایط ایده آل، روانشناسان ورزشی می توانند به ورزشکاران کمک کنند تا عملکرد خود را از طریق استراتژی های ذهنی مختلف بهبود بخشند، انگیزه های آنها را تقویت کنند، و هنگامی که احساسات از بین می رود، اشتیاق خود به ورزش را کشف کنند.

اما روانشناسان ورزشی همچنین می توانند ورزشکاران را برای مقابله با فشار شدید به وجود آمده از رقابت ها آماده کنند و راهکارها و تکنیک ها را برای رسیدن به تعادل در زمینه انتظارات و نتایج به دست آمده ارائه دهند.

ورزشکاران و بازیکنان حرفه ای با خطر بسیار عمیقی روبرو هستند. 33 درصد از ورزشکاران نخبه به مصرف مواد مخدر روی می آورند تا به آنها کمک کند به درد خود غلبه کنند.

جایی که قهرمانی و مقام آوری به سلامت جسمانی و روانی ورزشکار ارجحیت داشته باشد خطر روی آوردن به مواد مخدر بسیار بالاست.

منبع: americanaddictioncenters / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها