شارلیز ترون در درام پرتنش سیاسی جنجالی

مقابله بازیگر اسکاری با جمهوریخواهان

شارلیز ترون مادرخوانده دو فرزند است و آنها، فرزندان واقعی خود او نیستند. او همین چندی پیش گفت: «حتی نمی‌دانم بعد از دستوراتی که سال قبل در ارتباط با مهاجران صادر شد، چه باید بگویم و درباره‌شان چه صحبتی کنم. با وضع چنین قوانینی است که احساس می‌کنم نژادپرستی بیشتر از گذشته در جامعه آمریکا وجود دارد و درصد آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. وضعیت به گونه‌ای است که دیگر به هیچ عنوان نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا انکار کرد. باید به حرف بیاییم و درباره‌اش صحبت کنیم.» با توجه به این حرف‌هاست که فیلم تازه بازیگر بشدت توجه محافل هنری و اجتماعی را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۳۵

شرکت مستقل فیلمسازی آناپورنا شارلیز ترون را درگیر یک ماجرای تند و تیز سیاسی میکند! درام اجتماعی بدون نام این شرکت فیلمسازی، درباره میگن کلی مجری و برنامهساز آمریکایی است. بحث حضور ترون در فیلم، در روزهایی مطرح شده که او دیدگاههای تندی علیه سیستم سیاسی آمریکا مطرح کرده است.

مدتی قبل این بازیگر اسکار گرفته و آفریقاییتبار سینما، اعلام کرد برای محافظت از فرزندان سیاهپوست خود خاک آمریکا را ترک میکند.

او دلیل ترک آمریکا را، نگرانی و ترس از دیدگاههای نژادپرستانه اعلام کرده است. رسانههای گروهی این جمله او را به صورت تیتر درآوردند که گفته است: «این روزها نژادپرستی بیشتر از آنچه که مردم فکر میکنند و بیشتر از گذشته زنده و فعال است.» بازیگر 42 ساله سینما در گفتوگو با نشریه «اله»، به طرح دیدگاهها و نگرانیهای خود پرداخته بود.

به نظر میرسد مدیران آناپورنا با توجه به همین نگرانیهاست، که نقش کلی را به ترون واگذار کردهاند. کلی برای بیش از یک دهه مجری چند برنامه پربیننده شبکه فوکس بود. گفته میشود مدیران فوکس او را مجبور کردند، به حمایت از راجر آیلیز برخیزد.آیلیز که مدیر واحد خبر شبکه فوکس بود، با اتهامات سوءاستفاده جنسی روبهرو شد. اما کلی حاضر به پذیرش درخواست مدیران فوکس نشد و از این شبکه بیرون آمد.

فعالان اجتماعی و سیاسی و هنری میگویند شارلیز ترون با موضوعاتی همچون نژادپرستی بیگانه نیست و حضورش در این فیلم تازه، کمک میکند تا تعداد بیشتری مخاطب جذب آن شود. اشاره آنها به دوران کودکی بازیگر و زندگیاش در آفریقای جنوبی است. خود ترون هم در گفتوگویش به این نکته اشاره کرده و گفته بود: «بزرگ شدن در فضای آپارتاید و نژادپرستی در آفریقای جنوبی آن روزها، مرا نسبت به موضوعاتی همچون حقوق مدنی مردم و مبارزه با دیدگاههای نژادپرستانه آگاه کرد و درکم را از این موضوعات بالا برد.» شارلیز ترون که سال 2007 شهروندی آمریکا را گرفت، در سال 2002 موفق شد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای درام پرتنش «هیولا» بگیرد.

او در این فیلم، در نقش یک قاتل زنجیرهای ایفای نقش کرد و توانایی او در ارائه چهرهای واقعی از یک قاتل زنجیرهای، جوایز بهترین بازیگر زن جشنواره برلین، مراسم گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران آمریکا را هم برایش به همراه آورد. این بازیگر در دو سال گذشته با ایفای نقشهایی منفی و متفاوت در قسمت هشتم مجموعه فیلم «سریع و آتشی» و «مکس دیوانه: جاده خشم»، توجه منتقدان و دوستداران جدی سینما را به خود جلب کرد.

نگاه منفی به شرایط سیاسی معاصر آمریکا

ترون به بحث در این باره میپردازد که چگونه با نگاهی منفی به شرایط سیاسی معاصر آمریکا نگاه میکند. در مقام مادر دو فرزند سیاهپوست، او به خودش حق میدهد که نگران آینده آنها باشد. جکسون و آگوست دو فرزند ترون، شش و دو ساله هستند. منتقدان سینمایی میگویند اگرچه داستان فیلم جدید ترون مستقیم با موضوع نژادپرستی مرتبط نیست، اما در درون خود درباره آن هم صحبت میکند. فیلم را جی روچ کارگردانی میکند و هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری آن تعیین نشده است.

ناموفقهای سینمایی

فصل گذشته درام جنایتکارانه «گرینگو»ی ترون، نتوانست موفقیت زیادی به همراه داشته باشد. او روی موفقیت مالی و انتقادی «تالی» حساب ویژهای باز کرده بود. این کمدی درام خانوادگی ماه می اکران عمومی شد. جیسن ریتمن فیلمساز غیرمتعارف سینما، کارگردان آن و داستانش درباره دوستی غیرمتعارف یک مادر با پرستار دو بچهاش بود. جالب این که در داستان تالی، به موضوعاتی همچون نژادپرستی و زندگی مسالمتآمیز سیاهان و سفیدپوستان در کنار یکدیگر هم پرداخته میشود.

کیکاووس زیاری
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها