استعدادیابی در جشنواره تجسمی فجر

 نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیروز در حالی برگزار شد که تاکید بر غیررقابتی بودن این دوره از جشنواره، باعث گفت‌و‌گویی طولانی میان مسئولان جشنواره و خبرنگاران شد.
 نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیروز در حالی برگزار شد که تاکید بر غیررقابتی بودن این دوره از جشنواره، باعث گفت‌و‌گویی طولانی میان مسئولان جشنواره و خبرنگاران شد.
کد خبر: ۱۴۹۲۵۲۵
نویسنده آرش شفاعی - گروه فرهنگ و هنر
 
بهرام کلهرنیا، دبیرکل جشنواره دراین نشست با تأکید براین‌که این جشنواره به لحاظ ساختاری، شیوه عملی و نوع تفکر، تفاوت‌های آشکاری را با دوره‌های قبلی دارد، گفت: نظر شورای سیاست‌گذاری این بودکه جشنواره را ازتمرکز دریک نگاه و مکان خاص تغییر دهیم. باتوجه به شرایط اجتماعی، چشم‌انداز کنونی و پیشینه جمعیتی کشور،جوان‌گرایی را مورد توجه قرار دادیم و به همین دلیل تولید محتوای فراخوان را ایجاد و ایده جایزه‌بگیری راحذف کردیم.خبرنگار جام‌جم ازوی پرسید که راهکار مشخص جشنواره برای استعدادیابی و حمایت از استعدادها چیست و کلهرنیا در پاسخ گفت: وقتی از استعدادیابی حرف می‌زنیم؛ یعنی باید زمینه‌های آن در سازمان و مرکزهنرهای تجسمی فراهم باشد تا امکان اختصاص دادن انواع بورس‌ها،نمایشگاه‌ها،خرید آثار و نقد و ارزشیابی اندیشه‌ای آثار فراهم شود. دانش‌آموزان ودانشجویان که فارغ‌التحصیل می‌شوند، درجامعه رهامی‌شوندولی جشنواره می‌تواند به کمک آنها برود. یکی ازدیدگاه‌های جدید مطرح‌شده این است که امیدوارم بتوانیم برای نخستین بار آکادمی جشنواره فجر را تشکیل دهیم. این حرف بار مسئولیت بالایی دارد ولی اگر ممکن شود، آکادمی کل سال بیدار خواهد بود و استعدادهای جوان را رصد خواهد کرد.
     
جشنواره به میان مردم می‌رود
کلهرنیا تصریح کرد: این جشنواره مثلث فرضی مردم، هنرمند و مدیران نظام‌های سیاست‌گذار و برنامه‌ریز اجرایی را تجسم کرده است که باید در کنار هم باشند. ما باید به میان مردم برویم و به مهربانی نیاز داریم. ما باید جشن را به میان مردم ببریم؛ بنابراین افق و چشم‌انداز را این‌گونه دیدیم تا هرجا که می‌توانیم، جشن را میان مردم ببریم و معنای اجتماعی مردمی را توسعه دهیم. ما می‌کوشیم جوانی، تجربه‌گرایی و کوشش برای پیاده کردن خلاقیت‌های نو را در جشنواره پیاده کنیم. این ایده سبب می‌شود که مفاهیم هنر فاخر کمتر در جشنواره بروز کند ولی این ضعف جشنواره نیست؛ چون می‌کوشیم که استعدادهای جوان و پرقابلیت را معرفی کنیم و بالا ببریم و موقعیت پشتیبانی و تحقق آرزوهای خود را فراهم کنیم. 
     
جشنواره تجسمی فجر تهیدست است
دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: جشنواره تجسمی فجر نسبت به سایر بخش‌ها تهیدست است. روز اول گفتم به شرطی این مسئولیت را می‌پذیرم که تشکل‌ها و انجمن‌ها کنار جشنواره باشند؛ چون معتقدم به مسائل جشنواره آگاه هستند. همان ابتدا فهمیدم که آنها رنجشی نسبت به جشنواره تجسمی دارند و در سال‌های گذشته نگاه دولتی به آن شکل گرفته است؛ زیرا به این فکر نکردند که جریان اقتصادی با حضور هنرمندان سرشناس در جشنواره فجر می‌تواند شکل بگیرد. در این دوره کوشیدیم برای این امر راه‌حل بیابیم.وی افزود: طبیعی است که توان ما محدود است و گروهی پذیرفتند، گروهی به من اعتراض کردند و گروهی نپذیرفتند. اینجا فرصتی است برای گفت‌وگو و همه حق دارند اعتراض و حرف خود را بیان کنند. جشنواره تجسمی فجر، مثل یک بچه ناخواسته بوده که بین هنرمندان جا نیفتاده است. ما می‌کوشیم که کاخ هنرهای تجسمی شکل بگیرد. ما از آقایان دکتر صالحی و دکتر پزشکیان می‌خواهیم که زمینی به نام جشن فجر برای حضور انجمن‌ها و تشکل‌ها پیش‌بینی شود و در اختیار مجموعه قرار بگیرد. طبیعی است که آنجا آن مرکز آکادمی‌ای خواهد شد که عرض کردم. 
     
زنگ «سرزمین من» در شیراز نواخته خواهد شد
امیر راد، دبیر هنری جشنواره نیز دربخش دیگری از این نشست اظهار کرد: با درنظر گرفتن و توجه ویژه به گسترش و ملی بودن جشنواره، زنگ آغاز جشنواره در بخش «سرزمین من» یکشنبه درشیراز زده خواهدشد. بعد از آن ۲۶بهمن افتتاح رسمی جشنواره را در مجموعه فرهنگی آسمان در بخش درخت زرین که مربوط به بخش نمایشگاهی است، برگزار خواهیم کرد. ۲۹بهمن‌ نیز در فرهنگسرای نیاوران بخش یادداشت‌های یک دوربین که عکس‌های «میشل سِتبون» عکاس فرانسوی از انقلاب ایران است، افتتاح می‌شود.او ادامه داد: سوم اسفند نیز در موزه گرافیک بخش جشن‌ها که مجموعه پوسترهایی با موضوع جشن را شامل می‌شود، افتتاح خواهد شد. ۷ اسفند در موزه نگارستان بخش هنر فاخر مالی و ۱۰اسفند آیین اختتامیه جشنواره را خواهیم داشت.

​​​​​​​در انتهای این نشست از پوستر هفدهمین جشنواره تجسمی فجر رونمایی شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها