همدانی از گسترش دنیای«پسر دلفینی»،معرفی شخصیتهای جدید، وشراکت باسرمایهگذاران خارجی بدون ازدستدادن مالکیت اثر و از این نکته سخن گفت که امیدوار است این نسخه گام بلندی برای دیدهشدن انیمیشن ایرانی در جهان باشد.
کارتان را معرفی کنید و بگویید آیا «پسر دلفینی ۲» دنبالهای بر نسخه اول سریال است یا داستانی مستقل را روایت میکند؟
تصمیم به ساخت «پسر دلفینی ۲» براساس تقاضای گسترده مخاطبان و استقبال عمیقی بود که از نسخه اول شد. در این قسمت جدید، ضمن پایبندی به فضای آشنا و حفظ روح داستان اصلی، دنیای «پسر دلفینی» گسترش یافته و شخصیتهای جدیدی معرفی میشوند که هرکدام داستان منحصربهفرد خود را دارند. اینبار ماجراجوییها با چالشهای بزرگتر و بعد دراماتیک پررنگتری همراه است که نهتنها طرفداران قدیمی را راضی نگه میدارد، بلکه مخاطبان جدیدی را هم به تماشای این اثر جذب خواهد کرد.
نخستین اکران نسخه اول در خارج از کشور بود اما اینبار اولین نمایش «پسردلفینی ۲» درجشنواره فجرصورت میگیرد. درباره این تصمیم توضیح دهید.
اکران بینالمللی نسخه اول، تصمیمی استراتژیک بود تا جایگاه انیمیشن ایرانی را در بازار جهانی بسنجیم. استقبال خوبی هم دریافت کردیم اما برای نسخه دوم، حضور در جشنواره فجر را انتخاب کردیم؛ چراکه این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی ایران است و میتواند بستر مناسبی برای دیدهشدن گستردهتر انیمیشن در داخل کشور باشد. علاوه بر این، قصد داشتیم انیمیشن را در جشنواره پررنگتر کنیم تا نگاه مخاطبان و اهالی سینما به این ژانر تغییر کند.
سرمایهگذار خارجی در این اثر چگونه وارد شد؟ آیا امتیاز آن همچنان در اختیار شماست؟
پس از موفقیت نسخه اول در بازارهای بینالمللی، مذاکراتی با چند سرمایهگذار خارجی انجام دادیم. در نهایت، یکی از آنها آماده تامین بخشی از هزینه تولید «پسردلفینی۲»شد. با اینحال، مالکیت و حقوق مادی و معنوی انیمیشن در اختیار ماست و درباره شیوه تولید و پخش، تصمیمگیرنده نهایی هستیم. این شراکت، علاوه بر تامین منابع مالی، فرصتهای تازهای هم برای نمایش و بازاریابی بینالمللی در اختیارمان میگذارد.
چالشهای مالی و فنی در فرآیند تولید این انیمیشن چه بودند؟
تولید انیمیشن بهخودیخود هزینهبر است و شرایط اقتصادی ایران، تامین منابع مالی را دشوارتر میکند. تهیه تجهیزات پیشرفته و بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا همواره یکی از موانع اصلی است. ما تلاش کردیم با تلفیق دانش داخلی و همکاریهای خارجی، بخش قابل توجهی از این چالشها را مدیریت کنیم. همچنین، تیم فنی ما با کار شبانهروزی و خلاقیت بالا موفق شد تا کیفیت کار را در سطح استانداردهای جهانی حفظ کند.
باتوجه بهموفقیت نسخهاول درگیشه،پیشبینی شما ازگیشه نسخه دوم چیست؟برنامه اکران سراسری راچطوربرنامهریزی کردهاید؟
اگرچه نمیتوانیم به طور قطعی گیشه را پیشبینی کنیم اما استقبال نسخه اول نشان داده که «پسر دلفینی» مخاطبان وفادار خودش را دارد. امیدواریم نسخه دوم نیز به توفیق خوبی دست پیدا کند. قصد داریم بعد از جشنواره فجر، با در نظر گرفتن تقویم سینمایی و اکران فیلمهای دیگر، بهترین زمان را برای نمایش عمومی انتخاب کنیم. هرچند این احتمال وجود دارد که بهخاطر تصمیمی که برای زمان اکران اثر ما گرفته میشود، بخشی از فروش داخلی را از دست بدهیم اما همچنان در تلاش هستیم تا با انجام مذاکرات لازم، به بهترین زمان برای بر روی پرده بردن انیمیشن «پسر دلفینی۲» برسیم. اما نمیتوان انکار کرد که بیمهری صنعت سینمایی ایران به آثار انیمیشنی هیچگاه بر کسی پنهان نبوده است.
درباره برنامه اکران بینالمللی «پسر دلفینی ۲» بگویید.
از همان ابتدا، اکران بینالمللی را در دستور کار داشتیم و مذاکراتی با پخشکنندههای خارجی صورت گرفته است. موفقیت نسخه اول در کشورهای مختلف و بازخوردهای مثبت مخاطبان خارجی، مسیر را برای نسخه دوم هموارتر کرده است. ما قصد داریم علاوه بر حضور در جشنوارههای معتبر جهانی، از شبکههای پخش و پلتفرمهای آنلاین بینالمللی نیز برای نمایش این انیمیشن استفاده کنیم تا بتوانیم مخاطبان گستردهتری را جذب و نشان دهیم انیمیشن ایرانی ظرفیت جهانیشدن را دارد.
درباره برنامه اکران بینالمللی «پسر دلفینی ۲» بگویید.
از همان ابتدا، اکران بینالمللی را در دستور کار داشتیم و مذاکراتی با پخشکنندههای خارجی صورت گرفته است. موفقیت نسخه اول در کشورهای مختلف و بازخوردهای مثبت مخاطبان خارجی، مسیر را برای نسخه دوم هموارتر کرده است. ما قصد داریم علاوه بر حضور در جشنوارههای معتبر جهانی، از شبکههای پخش و پلتفرمهای آنلاین بینالمللی نیز برای نمایش این انیمیشن استفاده کنیم تا بتوانیم مخاطبان گستردهتری را جذب و نشان دهیم انیمیشن ایرانی ظرفیت جهانیشدن را دارد.
چهانتظاری میتوان از جشنواره فجر داشت
وقتی انیمیشن در کنار فیلمهای بلند سینمایی در جشنواره فجر قرار میگیرد، توجه و جدیت نسبت به آن افزایش مییابد. این امر باعث میشود انیمیشن از حاشیه برنامههای فرهنگی خارج و بهعنوان یک ژانر ارزشمند و مستقل شناخته شود. انتظار ما این است که جشنواره فجر با ایجاد فضایی رقابتی و حمایتی برای انیمیشن، زمینه را برای ارتقای زیرساختهای این هنر در ایران فراهم کند و نگاه مجموعه سینما را به ظرفیتهای انیمیشن ایرانی تغییر دهد.