منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود را با ایران که آماده‌سازی آن ماه‌ها به‌طول انجامید، پذیرفته است.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۷۲

به گزارش رویترز، خروج آمریکا از برجام به معنای لغو قراردادهای 38 میلیارد دلاری فروش هواپیما بین تهران و شرکتهای غربی است.

تهران 200 هواپیمای مسافربری به مبلغ 3/38 میلیارد دلار برای شرکت ایرانایر سفارش داده که شامل صد فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ایتیآر است.

شرکت ایرباس که ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضای بینالمللی ناگزیر شد بخشی از برنامههای تولیدی خود را کاهش دهد، نیاز بیشتری به سفارش ایران برای خرید جتهای پهنپیکر دارد. ایران 53 فروند هواپیمای پهنپیکر از ایرباس و 30 فروند از بوئینگ سفارش داده که هنوز ساخته نشدهاند.

سه منبع صنعتی گفتند، از دست رفتن این قراردادها ضربه بیشتری به خط تولید جدیدترین هواپیمای پهنپیکر ایرباس خواهد زد که در فاصله چند ماه مانده به ارائه آن با تقاضای ضعیفی مواجه است. ایران ایر پس از شرکت ایر آسیا دومین مشتری بزرگ این هواپیماست.

اما در مقابل، دنیس مویلنبورگ، مدیر شرکت بوئینگ، ماه گذشته این سیگنال را ارسال کرد که شرکت وی پس از تلاشهای گسترده برای بهبود سطح فروش هواپیماهای پهنپیکر خود، دیگر مثل گذشته به سفارشهای ایران وابسته نیست.

ایرباس و بوئینگ گفتهاند تصمیم آمریکا را مورد بررسی قرار خواهند داد، اما از اظهارنظر در مورد ریسکهایی که با آن مواجهاند، خودداری کردهاند. جف کنیتل، رئیس شرکت ایرباس گفته: «ما کار درست را انجام خواهیم داد.»

هیچیک از این دو شرکت به آن اندازه نگران بر هم خوردن قرارداد فروش مجموعا حدودا صد فروند هواپیمای باریکپیکر به ایران نخواهد بود؛ زیرا تقاضا برای خرید این نوع جتها بالاست و این شرکتها مشکلی برای تخصیص خط تولیدهای خود به دیگر خریداران نخواهند داشت.

لغو قراردادهای فروش هواپیما به ایران همچنین به فهرست سفارش سال 2018 شرکت ایرباس بیش از شرکت بوئینگ لطمه خواهد زد.

لغو سفارش ایران که ایرباس برای عقب نماندن از رقابت با بوئینگ آنها را در فهرست سفارشهای خود بهثبت رسانده، موجب حذف 86 مورد قطعی از فهرست سفارشهای شرکت ایرباس در سال جاری خواهد شد.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر گروه تیل گفت: ایرباس خیلی مشتاقانه سفارش ایران را در فهرست سفارشهای خود گنجاند، اما بوئینگ محافظهکارتر بود، از این رو ایرباس اندکی بیشتر لطمه خواهد دید. با وجود این، خط تولید هواپیماهای پهنپیکر بوئینگ هم عاری از ریسک نیست. ابولافیا گفت: با توجه به امیدواریهایی که این دو در مورد درآمد فروش هواپیماهای پهنپیکر داشتند، هیچ کدامشان در حال حاضر احساس خوبی از به هم خوردن این قراردادها ندارند.

شرایط برای شرکت کوچک اما پرسود ایتیآر اندکی متفاوت است؛ تحلیلگران میگویند، این شرکت تاکنون هشت فروند هواپیما به ایران تحویل داده و از نظر تعداد تحویل هواپیما بهتر از دو رقیب بزرگتر خود عمل کرده است. به نظر میرسد این شرکت همچنان قصد دارد اواخر امسال بقیه سفارشهای ایران را نیز تحویل دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها