در حالی که تنها چند روز از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد دیروز اخباری مبنی بر استعفای ترو واریورانتا، رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی آن هم بدون ارائه توضیحی در مورد استعفایش منتشر شد. وی که از سال 2013 در این سمت فعالیت می‌کند شخصی بوده که گزارش‌های آژانس درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق را ارائه می‌داده است. همان‌طور که گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهر تائیدی بر پایبندی کامل ایران نسبت به تعهداتش در برجام بوده است.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۶۱

علیرغم عدم ارائه توضیحات از جانب رئیس بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مورد دلایل استعفایش اما با توجه به همزمانی خروج ترامپ از برجام و استعفای وی تحلیلهایی وجود دارد مبنی بر ارتباط این استعفا و سوءاستفاده آمریکا از نهادهایی مانند آژانس بینالمللی اتمی و سایر نهادهای بینالمللی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران. همچنین میتوان با توجه به تاکیدات ترامپ مبنی بر افزایش بازرسیهای هستهای از ایران پس از خروج کشورش از توافق هستهای، اینگونه استعفاها را که احتمال ادامهدار بودن آن در روزهای آینده نیز وجود دارد به سخنان ترامپ مرتبط دانست. از سوی دیگر و در این میان شاهد استعفای دیگری نیز در میان یکی از مقامات آمریکایی مرتبط با برجام بودیم. ریچارد جانسون دستیار هماهنگکننده در اجرای برجام بود که در مذاکرات با کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان برای نجات برجام تلاش میکرد؛ تلاشهایی که البته در نهایت نتیجهای در بر نداشت. در ارتباط با اینگونه استعفاها تحلیلها و گزارشهای مختلفی نوشته شده است که از جمله آنها میتوان به گزارش نشریه آمریکایی فارنپالیسی اشاره کرد، این نشریه در همین ارتباط نوشته است: کنارهگیری جانسون از سمتش در وزارت امور خارجه آمریکا، موجی از نگرانیها نسبت به خروج کارشناسان مستقل این وزارتخانه در مورد برنامه هستهای ایران به وجود آورده و در عین حال استعفای وی نشاندهنده فرار مغزها از این نهاد آمریکایی است.

فارنپالیسی نوشته است این روند بویژه در وزارت خارجه از زمان کنار گذاشتن رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین شدت یافته است.

سوءاستفاده آمریکا از نهادهای بینالمللی علیه ایران

فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفتوگو با جامجم، با بیان اینکه به صورت قاطع نمیتوان در مورد علت استعفای رئیس بازرسان آژانس سخن گفت در عین حال به همزمانی خروج ترامپ از برجام و استعفای رئیس بازرسان آژانس اشاره کرد و افزود: هرچند آمریکا از برجام خارج شده اما همچنان در ان پی تی حضور داشته و درصدد استفاده از نفوذ خود در آژانس و شورای حکام علیه ایران است.

وی معتقد است آمریکا در پی استفاده از ابزارهای فشار خود علیه ایران از طریق آژانس است. ایزدی همچنین گفت: در مقطعی که مذاکرات برجام در حال انجام بود برخی معتقد بودند که به واسطه این توافق پرونده پیامدی بسته میشود، در حالی که اتفاقات اخیر نشان داد اینگونه تصورات صحیح نبود، چرا که در این صورت به این راحتی شاهد باز شدن دوباره آن نبودیم. این کارشناس مسائل بینالملل اظهار کرد: احتمال دارد که رئیس بازرسان آژانس تمایلی به ابزار شدن در دست این نهاد به عنوان انجام حرکات ضد ایرانی آمریکا نداشته و همین دلیل استعفایش
بوده باشد.

ادامه سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا علیه ایران

مسعود اخوانفرد، معاون اسبق سازمان انرژی اتمی هم در گفتوگو با جامجم، با بیان اینکه اقدام اخیر آمریکا از نظر بعضیها مقطعی بهشمار میرود گفت: پس از خروج آمریکا از برجام شاهد سناریوهایی هستیم که گام به گام و دقیق در جهت کسب امتیازات بیشتر از سوی آمریکا در حال انجام است. وی افزود: این نوع اقدامات ارتباطی با روسای جمهور و احزاب موجود در این کشور ندارد، چرا که آنها مجری سیاستهای حاکم هستند. اخوانفرد اقدام ترامپ مبنی بر خروج از برجام و استعفای رئیس بازرسان آژانس را در قالب یک برنامه عنوان کرد و افزود: از یکسو آمریکا به بهانههای واهی از برجام خارج میشود و از سوی دیگر ایران را به برخی تخلفات به بهانه برنامههای موشکی و هستهای متهم میکنند. معاون اسبق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: شاید در روزهای آتی، شاهد اقداماتی همانند استعفای اخیر، از سوی برخی مقامات آژانس، نهادهای بینالمللی اعم از کمیسیونهای حقوق بشری و شوراهای مرتبط با سازمان ملل و برخی دولتهای مورد اشاره رهبری باشیم که همگی آنها در قالب یک سناریوی جدید از سوی آمریکا قابل تصور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها