مک لارن جدیدترین عضو سری «اولتیمیت» خود با نام سنا را معرفی کرد.
کد خبر: ۱۱۴۱۰۰۷
خودرویی فوق‌العاده با وزنی کم! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، پس از انتظاری طولانی، نهایتا مک‌لارن هایپرکار جدید خود را معرفی کرد؛ سنا هایپرکار جدید مک‌لارن است.

این نام به یاد آیرتون سنا، رانندهٔ افسانه‌ای فرمول یک انتخاب شده که در سال‌های 1988، 1990 و 1991 در تیم مک‌لارن قهرمان جهان شد.

این خوردرو جدیدترین عضو سری اولتیمیت مک‌لارن محسوب می‌شود اما جایگزین مستقیمی برای P1 نیست چراکه سازندهٔ بریتانیایی در حال توسعهٔ هایپرکار سه‌نفره‌ای بنام BP23 است که جایگزین رسمی P1 خواهد بود.

مک‌لارن خود بیان کرده است که سنا افراطی‌ترین خودروی جاده‌ای است که تابه‌حال ساخته است. این هایپرکار در درجهٔ اول برای استفاده در پیست طراحی شده است اما خودرویی کاملاً قانونی و خیابانی محسوب می‌شود.

رئیس شرکت مک‌لارن آقای «Mike Flewitt» در مورد سنا می‌گوید:«مک‌لارن سنا شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. در این ماشین شخصیت و DNA موتوراسپرت مک‌لارن به‌صورت قانونی برای استفاده در جاده‌های معمولی ارائه شده است. هر عنصر این عضو جدید سری اولتیمیت تمرکز بی‌نظیری روی عملکرد دارد تا خالص‌ترین اتصال بین راننده و ماشین برقرار شده و تجربه‌ای تکرار نشدنی از رانندگی در پیست را ارائه کند. کاری که فقط یک مک‌لارن می‌تواند انجام دهد».

وزن 1198 کیلوگرم نتیجه ساختار بسیار سبک‌وزن سنا با یک شاسی فیبر کربنی که از پلت‌فرم 720s است که باعث شده این اتومبیل سبک‌ترین خودرو جاده‌ای مک‌لارن لقب بگیرد.

ازبین ویژگی‌های آئرودینامیکی سنا می‌توان به تیغه‌ها، فلپ‌های متحرک مخفی در ورودی‌های هوا و بال عظیم عقب اشاره کرد که آخری بیش از همه توجه را به خود جالب می‌کند و یکی از ویژگی‌های ظاهری جذاب خودرو به حساب می‌آید. سنا به یک موتور قدرتمند 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز است که در پشت راننده قرار گرفته و نیروی آن توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. این موتور 800 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد.

مک‌لارن هنوز اعداد و ارقام عملکردی اتومبیل جدیدش را اعلام نکرده و نگفته این ماشین چقدر سریع است و صرفاً به بیان «عملکردی وحشیانه» بسنده کرده است. بااین‌حال می‌توان از یکی از قدرتمندترین مک‌لارن‌های جاده‌ای تاریخ انتظار داشت که ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 320 کیلومتر در ساعت را دارد.

مک‌لارن ادعا کرده است که سیستم ترمز سنا پیشرفته‌ترین سیستمی است که تاکنون برای یک خودروی جاده‌ای تولید شده است. در این سیستم ترمز از دیسک‌های کربن سرامیکی به همراه تکنولوژی موتوراسپرت استفاده شده است. همچنین این هایپرکار روی لاستیک‌های پیرلی P Zero Trofeo R قرارگرفته که برای مسابقه طراحی شده‌اند اما قابلیت استفادهٔ جاده‌ای را هم دارند.

در کابین سنا فضایی ساده رویت می‌شود که صرفاً وسایل ضروری در آن قرار داده شده است. در اینجا صندلی‌هایی فوق سبک با حمایت‌کننده‌های جانبی بلند نصب شده درحالی‌که بسیاری از اجزا مانند دستگیرهٔ درها، دکمهٔ استارت و دکمهٔ بالابر شیشه‌ها روی سقف تعبیه شده است.

فرمان سنا عاری از هرگونه دکمه و سوئیچ است درحالی‌که یک نمایشگر بسیار باریک و ساده هم در جلوی راننده قرار گرفته که دور موتور، دندهٔ درگیر و سرعت خودرو را نشان می‌دهد. دیگر اطلاعات و تنظیمات اما از طریق نمایشگر وضوح‌بالای مرکزی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Folding Driver Display مک‌لارن ارائه می‌گردد.

از خودرو فوق‌العاده 500 دستگاه تولید خواهد شد که همگی به‌صورت دست‌ساز ساخته می‌شوند و همهٔ آن‌ها فروخته شده‌اند. هرکدام از این خودروها در بریتانیا 750 هزار پوند قیمت دارند که معادل حدود یک‌میلیون دلار است. آخرین دستگاه سنا در یک حراجی به قیمت 2 میلیون پوند فروخته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها