تحلیلی بر وقایع شنبه‌شب عربستان

هالیوودستان سعودی !

شامگاه شنبه اول اردیبهشت ماه در ساعت 7:50 دقیقه به وقت محلی، یک فروند پهپاد با عبور از خیابان الخزامی از دیواره قصر العوجا وارد مهم‌ترین کاخ سلطنتی آل سعود در ریاض می شود.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۲۱
هالیوودستان سعودی !

برخی منابع خبری گفته اند این پهپاد تصاویر زنده عملیات تحت هدایت افسران و نیروهای ویژه «محمد بن نایف» ولیعهد معزول سعودی با همکاری افراطیون وهابی آل شیخ (که اصلاحات محمد بن سلمان آنها را به خشم آورده) را به مقصدی نامعلوم مخابره می کرده است و مهاجمان قصد داشتند ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان را به قتل برسانند.

پلیس سعودی مدعی است ملک سلمان در هنگام وقوع این جریان در قصر حضور نداشته و از طرفی مجتهد چهره توییتری افشاگر آل سعود نوشته است که وی بهسرعت به یک پایگاه هوایی در ریاض منتقل شده است.

العوجا، به معنی دره موجی شکل است که الهام معماری این کاخ از صحرای نجد، آن را از دیگرکاخها متمایز کرده است. این مکان حالتی از قداست را برای آل سعود دارد. زیرا این خاندان با کمک قبایل منطقه الدرعیه و العارض توانستند پادشاهی خود را در ریاض پایه گذاری کنند. در داخل این کاخ یادگارهای ملوک پیشین سعودی و تصاویر آنها قرار داده شده است.

اما اهمیت استراتژیک این کاخ در این است که از آن بهعنوان اتاق عملیات های راهبردی آل سعود استفاده می شود. برای مثال آغاز عملیات «عاصفه الحزم» برای اشغال یمن با کمک «ائتلاف خلیجی - عربی» از این کاخ هدایت می شد.

رخدادهای اول اردیبهشت نمایانگر این موضوع است که بر خلاف آن تصویری از ثبات و اقتدار که سران آل سعود در تلاش هستند نشان دهند، اختلافات جدی در پس پرده وجود دارد و بی ثباتی نهان حتی در امنترین خانه آلسعود عیان شده است.

کینه های پنهان 200 شاهزاده و تاجری که به بهانه مقابله با فساد سال گذشته دستگیر شدند و بخش عمده ای از داراییشان توقیف و مصادره شد هر لحظه ممکن است با یک اتفاق غیرمنتظره موجودیت حاکمان فعلی را به خطر بیندازد.

در بعد نظامی نیز این کشور در باتلاق یمن گیر افتاده و عملیاتی که قرار بود دو هفتهای پایان یابد وارد چهارمین سال خود شده و شهروندان سعودی هر لحظه با بیم فرود موشک از سمت انصارا... هر شب به خواب می روند. به تعبیری دیگر خاک عربستان سعودی تبدیل به آزمایشگاهی برای تست موشکهای ارتش یمن شده است.

با اینحال عربستان که حتی از پس یمن محاصره شده برنیامده، در رقابت منطقه ای خود با ایران قصد دارد نیروهای نظامی خود را به بهانه مبارزه با داعش وارد خاک سوریه کنند. اوضاع در رابطه با قطر، عراق و لبنان نیز به نفع آنها به پیش نمی رود.

واقعیت این است که افق پیش روی عربستان سعودی غیر قابل پیش بینی و تا حدودی ترسناک است. شهروندان این کشور فارغ از موافقت یا مخالفتشان با این اصلاحات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در شوک و بهتزدگی هستند.

به تعبیری آنچه که در عربستان سعودی اتفاق می افتد به یک فیلم هالیوودی تبدیل شده است و هر لحظه ممکن است کنترل اوضاع از دست بن سلمان و ائتلافش در قدرت خارج شود.

برخی منابع حتی تحلیل کرده اند که این اتفاقات ساختگی یا با اطلاع قبلی بوده تا زمینه برای کنترل بیشتر و سرکوب مخالفان جناح حاکم در آل سعود فراهم شود.

حتی در صورت صحت این احتمال، چیزی که مسلم است روزها و ماه های پیشرو اتفاقات مهمی در سرزمین حجاز رخ خواهد داد و مرگ قریب الوقوع احتمالی سلمان بن عبدالعزیز که نوع سخنرانی وی در بیستونهمین اجلاس اتحادیه عرب نشان از تشدید بیماری وی داشت، این اتفاقات را تسریع خواهد کرد.

محمد ولوی

تحلیلگر مسائل جهان عرب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها