
بهرام پارسایی طراح این موضوع، در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در توضیح درخواست رسیدگی دوفوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: بندرت پیش آمده که بیش از 240نماینده در صحن علنی مجلس حضور داشته باشند که البته از این تعداد 217نفر طرح مذکور را امضا کردند که همین مساله ضرورت رسیدگی دوفوریتی به آن را نشان میدهد.
نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه کیفیت کالای داخلی و رقابتپذیر بودن آن همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: در مقایسه بین مصرف سوخت خودروهای ایرانی و ترکیهای، خودروهای ایرانی ده برابر خودروهای ترکیهای مصرف سوخت دارند که دولت مجبور است سالانه معادل 50 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت کند که با ساماندهی بازار خودرو و کنترل سوخت آنها میتوان در حجم عظیم نقدینگی صرفهجویی کرد.
وی واردات قطعات خودروی خارجی به اسم حمایت از کالای ایرانی، پرداخت 8000 میلیارد تومان دیه سوانح و تصادفات خودرویی، انحصار و حمایتهای رانتی از صنعت خودروسازی، بیکیفیت بودن خودروهای ایرانی، غیر ایمن بودن این خودروها و نبود نظارت بر قیمتگذاری خودروهای ایرانی را از مهمترین دلایلی برشمرد که امضاکنندگان،درخواست رسیدگی دوفوریتی به آن داشتند.
نماینده طراحان رسیدگی دوفوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو با بیان اینکه اگر حمایتهای چهار دههای و رانتی از صنعت خودروسازی کشور متوجه سایر صنایع از جمله صنعت تولید فرش و پتروشیمی میشد، وضعیت تولید و اشتغال کشور به مراتب مطلوبتر از وضعیت جاری بود.
پس از مخالفت مجلس با رسیدگی دوفوریتی به طرح مذکور، نمایندگان با 162 رأی موافق از 251 نماینده حاضر در جلسه با رسیدگی یکفوریتی به این درخواست، موافقت کردند.
پیگیری قاچاق 6400 خودرو
رئیس سازمان توسعه تجارت از ارسال پرونده اخیر تخلفات واردات خودرو به دستگاههای امنیتی و قضایی خبر داد و گفت: بهرغم آنکه تیر 96 اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده اما خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آنها بعد از تاریخ اعلامی بود.
به گزارش تسنیم، مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه بررسیها نشان میدهد پس از توقف ثبت سفارش واردات خودرو تخلف صورت گرفته است، گفت: برای روشن شدن این موضوع پرونده تخلفات به دستگاههای ذیربط امنیتی ـ قضایی ارسال شده است.
وی با تأکید بر اینکه قطعاً در این باره تخلف صورت گرفته است، ادامه داد: این اشکال، هم میتواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند ولی وقتی موضوع را با شرکتهای واردکننده در میان میگذاریم، میگویند کارمندانمان ثبت سفارش انجام دادهاند و ما از آن بیخبریم.
خسروتاج با یادآوری اینکه فعلاً نباید قضاوتهای زودهنگام انجام داد و باید منتظر رسیدگیها بود، تصریح کرد: ما هم تائید میکنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم کدام شرکتها و واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام دادهاند، چون این موارد اشکال در شرایطی انجام شده که مرتب اطلاعرسانی میکردیم در این ایام ثبت سفارش برای این افراد و شرکتهای خاص ممنوع است، اما اینکه آنها چطور توانستند این کار را انجام دهند، باید رسیدگی شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای ترخیصشده پس از اعلام توقف ثبت سفارش واردات توضیح داد: آمار ثبت سفارش هیچگاه آمار قطعی واردات نیست و ممکن است به دلیل کمبود منابع ریالی یا ارزی واردکننده به تعداد ثبت سفارش، خودرو وارد نشود. وی ادامه داد: در سالهای گذشته نیز چندین برابر واردات ثبت سفارش انجام شده است، کما اینکه تجارب ما نشان میدهد شاید در یک سال 400 هزار دستگاه ثبت سفارش واردات خودرو شده باشد، اما در عمل حدود 70 هزار دستگاه وارد شده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی جامجم با ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه دولت سیزدهم مطرح شد
بهمناسبت نوزدهمین سالگرد تاسیس رادیو گفتوگو با مهدی شهابتالی، مدیر این شبکه گفتوگو کردیم
در گفتوگوی اختصاصی خبرنگار روزنامه «جامجم» در بیروت با حسن عزالدین، عضو بلندپایه حزبالله و نماینده پارلمان لبنان مطرح شد