رقابت برترین تولیدات رادیو در نخستین جشنواره‌های برنامه‌های نوروزی

بهترین‌«صدا»های نوروز به انتخاب مردم

برای نخستین بار «جشنواره مردمی برنامه‌های نوروزی رادیو» به همت اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما و روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی با حضور شبکه‌های سراسری رادیو ایران، جوان، تهران، سلامت، صدا، فرهنگ و ورزش برگزار شد و در این جشنواره بهترین و پر شنونده‌ترین برنامه‌های رادیویی نوروز را مردم انتخاب کردند.
کد خبر: ۱۱۳۴۹۷۱
بهترین‌«صدا»های نوروز به انتخاب مردم

بر این اساس، رادیو جوان با برنامه «عیدِ من»، رادیو ایران با برنامه «عیدانه و لبخند»، رادیو تهران با برنامه «گل و بلبل»، رادیو فرهنگ با برنامه «سازِ نوروز»، رادیو ورزش با برنامه «عصرِ بهاری»، رادیو صبا با برنامه «روزِ صبا نوروزِ صبا» و رادیو سلامت با برنامه «به سمت بهار» رتبه‌های اول تا هفتم را به خود اختصاص دادند. البته تعمیم این جشنواره مردمی به دیگر مناسبت‌ها در طول سال، گام بزرگی در راستای تقویت جشنواره و تشویق برنامه‌سازان رادیویی خواهد بود. معرفی برنامه‌های شاخص رادیو در هر شبکه باعث می‌شود مخاطبانی که کمتر سراغ رادیو می‌روند با این برنامه‌ها آشنا شده و رادیو هر روز شاهد افزایش شنونده باشد. اما این سوال مطرح می‌شود که عوامل ساخت این برنامه‌ها چه معیار و ملاک‌هایی را در نظر گرفته بودند که توانسته‌اند رای مثبت شنوندگان را به خود جلب کنند.

«عید من» رادیو جوان

برنامه عید من، هر روز با اجرای فرزاد حسنی ساعت 10 صبح پخش میشد.

فریبرز گلبن، تهیهکننده این برنامه به جامجم میگوید: پرداختن به مسائل جوانان با نگاه طنز و توجه به مشکلات جامعه جوان کشور از دلایلی است که باعث شد مردم به این برنامه بیشتر توجه کنند. در ابتدای برنامه سوالی را در مورد مسائل روز مطرح میکردیم و از مخاطبان میخواستیم با گفتن جواب در برنامه مشارکت داشته باشند. ضمن اینکه مهمانان برنامه هم نقش مهمی در جذابیت داشتند که از بین هنرمندان و ورزشکاران انتخاب میشدند.

«عیدانه و لبخند» رادیو ایران

بیش از دو سال است که رادیو جمعه با بهرهگیری از هنرمندان قدیمی طنز رادیو در کنار بازیگران جوان موفق شده مخاطبان زیادی را به خود جذب کند و آغازگر نسل سوم برنامههای طنز صبحجمعه باشد. ساجد قدوسیان، تهیهکننده این برنامه میگوید: یکی از دلایلی که این برنامه شنیده شد، قطعا بحث محتوایی آن بوده است. اینکه ما همیشه سعی کردیم صدای مردم باشیم و مشکلات آنها را با زبان طنز به گوش مسئولان برسانیم.

او میافزاید: فضای برنامه به لحاظ فرم و اجرا فضایی کاملا شاد است تا جایی که اگر مخاطب کسالت و ناراحتی داشته باشد به محض آنکه پیچ رادیویش را باز کند حالش بهتر میشود. در حال حاضر 53 نفر اعم از بازیگر، نویسنده، نوازنده، خواننده و مسئولان کارهای فنی با «صبح جمعه» همکاری میکنند. سوژههای «عیدانه و لبخند» مواردی بود که مردم در ایام عید با آن سر و کار داشتند، ضمن اینکه 34 طنز آهنگ برای ایام عید توسط هنرمندان تولید شد.

«گل و بلبل» رادیو تهران

در دورهمیهای خانوادگی عموما بازی اسم و فامیل مورد توجه قرار میگیرد و چه زیبا رادیو تهرانیها توانستند در بخشی از مسابقه برنامه «گل و بلبل» انتقالدهنده این فضای شاد باشند. میثم عبدی، تهیهکننده برنامه گل و بلبل میگوید: دو عامل «مسابقه» و «اجرای نمایش لطیفههای نوروزی» باعث توجه و همراهی بیشتر مخاطبان شده است. سوالات معکوس، روایت حکایت کهن توسط گویندگان با تاکید بر فضای طنز و سرگرمی، توجه به استعدادها و خلاقیتهای مخاطب در زمینه خوانندگی، تقلید صدا، اجرای رادیویی، دکلمه و شعر در برنامه لحاظ شده بود. همچنین در بخش اجرای لطیفهها، گویندگان برنامه با توجه به مسابقه و توان اجرای نمایشی و تیپیکال، لطیفههای ارسالی از طرف مخاطبان را بهصورت زنده به نمایشی کوتاه تبدیل میکردندکه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

«ساز نوروز» رادیو فرهنگ

دو تیم برنامهساز، هادی موسوینژاد و پرویز جمالی با هدف تفریح و سرگرمی به مدت 16 روز به بیان موضوعاتی چون عمو نوروز، کارنامه اعمال در سالی که گذشت، هفت سین، تولد، گل و بلبل، پیک نوروزی و سفر، خاطرات عید دیدنی، آرزوهای جدید، طبیعت گردی، سوغاتی و تنبلی پرداختند. همچنین هر روز سه قطعه نمایشی طنز با موضوع برنامه تهیه و تولید و بازیهای نوروزی روایت و مناطق نوروزی در آیتم «عید کجا بریم؟» معرفی شد. بررسی بهار در ادبیات فارسی، تولید آنونسهایی مربوط به شعار سال و ارتباط با کاروانهای راهیان نور و مشارکت مردم در گفتن پاسخ پرسش مسابقه عواملی است که باعث شد برنامه رادیو فرهنگ نیز شنیده شود.

«عصر بهاری» رادیو ورزش

سیدمرتضی سیدمحمدی و یوسف فرجی، تهیهکنندگان «عصر بهاری» بودند که با توجه به تعطیلی رسانههای مکتوب و محدود شدن منابع موثق خبری، سعی کردند در کنار گوینده خوب، از کارشناس خبره هم استفاده کنند تا علاوه بر جنبه سرگرمی برنامه، شنونده در جریان اخبار مهم ورزش ایران و جهان نیز قرار بگیرد. توجه و تلاش کارشناس ورزشی هم بر این نکته بوده تا در حین اعلام عناوین ورزشی، به جزئیات بیشتری از خبر بپردازد که این مهم در جلب و رضایت شنونده تأثیر بسزایی داشته است.

فرجی میگوید: لحاظ چند آیتم با درونمایه طنز همچون مروری بر خبرهای سال 96 برای تنوع سمعی مخاطب، نکته دیگری بود که در این برنامه مدنظر قرار گرفت. در قسمت گفتوگو، تلاش مصاحبهکننده بر این بود تا با طرح سوالات جذاب، جوابهای ویژه و جالبی را از مصاحبه شونده بگیرد که این مهم در فضایی صمیمی و به دور از کلیشه اتفاق افتاد.

«روز صبا، نوروز صبا» در رادیو صبا

در شبکهای که خشم در آن ممنوع است و همه باید بخندند، مسلم است تیمی که برنامهای را هدایت میکند نیز آدمهایی بشاش و خندانند که بتوانند فضای خوبی را برای شنوندگان به وجود بیاورند .

سحر جولایی یکی از تهیهکنندههای برنامه «نوروزنامه» که همراه علیرضا محمدنیا، تهیهکنندگی برنامههای ویژه نوروز را به عهده داشته است، میگوید: عوامل برنامه فقط به این موضوع فکر میکردند که مخاطبانشان در لحظاتی که برنامه پخش میشود از قیل و قال زندگی رها شده و لبخند بزنند. برای همین نه تنها از مسألهای انتقاد نکردند، بلکه روایتگر خبرها و اتفاقات بد نیز نبودند.

جولایی ادامه میدهد: با این که این برنامه در ساعاتی پخش میشد که مخاطبانش تازه از خواب بیدار شده یا در حال سفر و رانندگی در جادهاند، اما باز هم شنیده شد. چون نه تنها نکات مربوط به نوروز در قالب طنز در آن بیان میشد بلکه با موسیقیهای شاد و لذتآفرین سعی میکرد مخاطب را با خود همراه نگه دارد.

«به سمت بهار» رادیو سلامت

عوامل برنامه ساز «به سمت بهار» این مرتبه ساختارشکنی کردند و به جای این که داخل استودیو بنشینند و سوالهای مردم را از کارشناسان بپرسند، به قصد سفر به یکی از شهرهای دیدنی ایران، همراه با مهمانان و کارشناسان خود سوار بر قطاری شدند و به موضوعات مختلفی همچون بهداشت و تغذیه در سفر، دید و بازدیدهای نوروزی و نکات ایمنی در رانندگی و گردشگری پرداختند. سولماز عطایی، سردبیر و تهیهکننده این برنامه میگوید: ما به صورت کارشناس نمایشی نکات سلامت را به شنوندگان خود انتقال دادیم که فکر میکنم یکی از نقاط قوت برنامه و پر مخاطب بودنش همین بوده است. به طور مثال، مش صفر خدمه قطار، شرح حال ماجراهایی را که اتفاق میافتاد برای پزشک قطار دکتر یاسر یوسفی شرح میداد و او نیز از کمکهای اولیه به اشخاص حادثه دیده صحبت میکرد. همچنین علیرضا تابان در نقش توریستی خارجی همراه با مسافری بومی در رستوران قطار درباره غذای مورد علاقه خود صحبت میکردند و دکتر منصور رضایی کارشناس تغذیه درباره خواص غذایی آن سخن میگفت.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها