لابی‌گری ضد ایرانی امارات در آمریکا

امارات در سال‌های گذشته تحرکات ضد ایرانی خود را در دو جبهه اطلاعاتی و سیاست خارجی شدت بخشیده است، به‌طوری‌که به گفته کارشناسان این کشور با همراهی عربستان سعودی سعی دارد جبهه‌ای را علیه ایران در جامعه‌ بین‌المللی تشکیل دهند و به این منظور از طریق پول‌های بادآورده نفتی سعی دارند در سیاستگذاری‌های آمریکا نیز اعمال نفوذ کنند.
کد خبر: ۱۱۳۲۹۴۳
لابی‌گری ضد ایرانی امارات در آمریکا

ژانویه 2016، ده روز قبل از سوگند خوردن ترامپ، اریک پرینس، بنیانگذار شرکت بلکواتر، در جزیره سیشل به نمایندگی از دونالد ترامپ با نماینده ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه دیدار کرد؛ با افشای این خبر، رسانهها با تمرکز بر ارتباطات پنهانی نزدیکان ترامپ با دولت روسیه، شروع به حمله به دولت او کردند و چندان به وجه سوم این دیدار، یعنی کسی که واسطه ایجاد ارتباط و دیدار نمایندگان ترامپ و پوتین بود نپرداختند؛ محمد بن زاید، ولیعهد امارات.

کریل دیمیترف، عضو صندوق سرمایهگذاری روسیه بهعنوان نماینده پوتین، همراه الکساندر ماسکویچ در این دیدار حاضر شد. ماسکویچ همچنین با محمد بنزاید اماراتی و خالد بن محفوظ عربستانی (میلیاردر سعودی که پدرش حامی مالی القاعده بوده نیز دیدار کرد و بعد از این جلسات، بنزاید فورا به نیویورک سفر میکند تا گزارش جلسات را به کوشنر، بنون و فلین، سه عضو مهم حلقه یاران ترامپ ارائه کند.

علاوه بر اینها، اماراتیها و شخص بنزاید چندین میلیون دلار را به کمپین انتخاباتی ترامپ تزریق کردند. این در حالی است که دریافت کمک مالی از یک کشور خارجی در انتخابات آمریکا کاملا غیرقانونی است.

اما چرا امارات مخفیانه از کانال محرمانه ارتباطاتی روسیه-آمریکا حمایت میکند و حتی کوشید تا با چانهزنی با دولت ترامپ، مانع اجرایی شدن بخشی از تحریمها علیه روسیه شود؟

دسامبر 2016، زمانی که اوباما همچنان رئیسجمهور آمریکا بود، بنزاید با ترامپ دیدار میکند، فلین، ندر، بنون و العتیبه (سفیر امارات در آمریکا) هم در این جلسه حضور داشتند. این اقدام ترامپ نیز خلاف قوانین آمریکا بود.

در همان سال، الیوت برویدی، رئیس شرکت امنیتی «سیرسینوس» آمریکا که قراردادی یک میلیارد دلاری با امارات دارد، توانست جلسه خصوصی میان جورج نادر، مشاور دولت امارات با ترامپ برگزار کند و نادر نیز توانست ترامپ را راضی کند تا با ولیعهد امارات، جلسهای غیررسمی و محرمانه داشته باشد. براساس گزارش رسانههای آمریکایی محمد بنزاید در آن دیدار از ترامپ خواست تا از سیاست تهاجمی امارات در منطقه حمایت کند. ترامپ نیز به ولیعهد امارات گفت که «تمامقد پشت سیاستهای امارات علیه ایران و قطر خواهد ایستاد!»

جورج نادر همچنین از طرف امارات و عربستان یک چک 7/2 میلیوندلاری به اندیشکده آمریکایی ـ صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسیها»(FDD) اهدا میکند. این اندیشکده بشدت حامی اسرائیل بوده و تمرکز آن بر پژوهشهای ضدایرانی و حزبا... لبنان است. اندیشکده تندرو هاجسون نیز اندیشکده دیگری است که با واسطه از امارات و عربستان کمک مالی دریافت کرده است تا به سود این کشورها در تصمیمسازیهای سیاست خارجی آمریکا تاثیر بگذارد.

روز بعد، برویدی ترتیب دیدار محرمانه بنزاید، ولیعهد امارات را با ترامپ میدهد. از سوی دیگر، امارات و عربستان دوباره پولهای خود را به کمک میگیرند تا ترامپ، تیلرسون را اخراج کند. برویدی در دیداری به ترامپ هشدار میدهد تیلرسون باید اخراج شود، زیرا موضع نرمی علیه ایران و قطر دارد.

اما شاید مهمترین اقدام امارات و عربستان برای ایجاد ی ک اتحاد ضد ایرانی در ماجرای دیدار فوق محرمانه مقامهای بلندپایه شش کشور منطقه در یک کشتی تفریحی رقم خورده باشد. بر اساس گزارشهای رسانههای غربی، جورج نادر سال گذشته میلادی جلسهای را با دستور کار «مقابله با نفوذ ایران و ترکیه» با حضور محمد بن سلمان (ولیعهد خبیث سعودی)، محمد بنزاید (ولیعهد امارات)، عبدالفتاح السیسی (رئیسجمهور مصر)، شاهزاده سلمان بن حمد (ولیعهد بحرین) و عبدا... دوم (پادشاه اردن) برگزار و تاکید کرد در صورت موافقت آنها با دستور کار ضد ایرانی، لابیگری مرتبط با آن را در واشنگتن پی خواهد گرفت.

پس از این نشست محرمانه بود که نادر توانست با لابیگری، لوایحی را در کنگره آمریکا معرفی کند که هدف آنها وضع تحریمهای گسترده علیه سپاه پاسداران ایران و ممانعت از پذیرش درخواست عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است.

افزایش تلاشهای امارات و عربستان علیه ایران را باید نتیجه نزدیکی هر چه بیشتر سران این دو کشور با رژیم صهیونیستی دانست؛ امری که توجه و اقدام مقتدرانه مقامهای سیاسی و امنیتی کشورمان را ضروری کرده است. سیاستهای ضد ایرانی آمریکا اتفاق تازهای نیست و جمهوری اسلامی نیز سالهاست اثبات کرده قادر به مقابله و مقاومت در برابر فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی ایالات متحده است. اما آیا متحدان تازه به دوران رسیده رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز آماده پذیرش هزینههای مقابلهجویی با ایران هستند؟

محقق اورموی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها