جنجال بر سر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، محققان را بر آن داشت تا دوباره به قدرت اخبار جعلی و اثر آنها روی افکار عمومی توجهی ویژه نشان دهند. در حال حاضر اعضای هیأت علمی دانشگاه ایندیانا که در زمینه اطلاع‌رسانی غلط در شبکه‌های اینترنتی تحقیق می‌کنند، از تمام محققان و دانشمندان سراسر جهان خواستار پیوستن به یافتن روشی برای مبارزه با این پدیده مخرب شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۳۱

فیلیپو منچر، استاد مدرسه انفورماتیک دانشگاه ایندیانا، خواستار تحقیق هماهنگ در زمینه نیروهای بنیادی اجتماعی، روانشناختی و فناوری پشت اخبار جعلی شد. او معتقد است تحقیقات برای مقابله با اثر منفی این پدیده روی جامعه، بسیار مهم است.

بنابه گفته منچر، هدف اصلی محققان این است که به مسئولان و جامعه نشان دهند، انتشار اخبار جعلی، مشکلی واقعی و بسیار سخت است که برای حل آن به تحقیقات جدی نیاز است. دانشمندان دانشگاه ایندیانا، موسس پلتفرمی هستند که ابزارهای لازم برای شناسایی حسابهای موجود در شبکههای اجتماعی فراهم میکند و به بررسی تمام اطلاعات غلطی میپردازد که در کل شبکههای اجتماعی منتشر میشود.

آنها در بررسیهای خود متوجه شدند در شبکه مجازی فیسبوک، حدود 60 میلیون و در توییتر حدود 48 میلیون ربات مخرب خودکار وجود دارد. در ضمن در بررسیها فهمیدند تقریبا هر آمریکایی، پیش از انتخابات 2016 ایالات متحده آمریکا، بهطور متوسط از هر سه خبر، با یک خبر جعلی در ماه مواجه میشده است. قرار است محققان سراسر دنیا از دانشگاهیان گرفته تا روزنامهنگارها و صنایع خصوصی، با کمک یکدیگر راهحلی برای برطرف کردن این مشکل بیابند. همچنین شرکتهای فناوری از جمله گوگل، فیسبوک و توییتر که برای تولید اطلاعات و استفاده از آنها، پلتفرمهایی ایجاد میکنند نیز در این تحقیقات شرکت میکنند. این شرکتها مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی درخصوص تحقیقات علمی مربوط به اخبار جعلی دارند.

این محققان معتقدند اخبار جعلی صرفا در فضای سیاسی اثر منفی نمیگذارد، بلکه در سوژههای سلامت و بهداشت عموم مانند تغذیه، واکسیناسیون و همچنین بازار سهام بسیار موثرند. آنها معتقدند تصحیح اخبار جعلی که در ذهن مردم جای گرفته بسیار سخت است.

یکی از روشهایی که منچر پیشنهاد میدهد، آموزش تشخیص منابع رسمی اخبار از طریق تخصیص رشتههای درسی در دبیرستانهاست. همچنین این محققان میگویند میتوان در الگوریتمهای قوی که به شکلی فزاینده دسترسی مردم به اطلاعات آنلاین را کنترل میکند، تغییرات خاصی داد.

منچر میگوید: مشکلی که در اینجا وجود دارد، آسیبپذیریهایی است که هنگام مواجه شدن با اخبار جعلی وجود دارد که هنوز آنها را کاملا نمیشناسیم. این مشکل آنقدر پیچیده و سخت است که باید از هر زاویه با آن برخورد شود.

منبع: Science Daily

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها