پسر نوجوان به خاطر اختلاف با شوهرخاله‌اش، قهوه‌خانه او را در کوی علوی خیابان کیان اهواز به آتش کشید. در این آتش‌سوزی 11 نفر جان خود را از دست دادند. متهم چهارساعت بعد از حادثه شناسایی و دستگیر شد.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۳۵

به گزارش جامجم، 60 دقیقه از چهاردهمین روز فروردین امسال گذشته بود، حدود 20 نفر در قهوهخانه «نوراس» در بازار کیان اهواز حضور داشتند. بوی بنزین فضای قهوهخانه را پر کرد و قبل از اینکه افراد حاضر در آنجا بتوانند قهوهخانه را ترک کنند، آتش همه جا را فراگرفت.

شعلههای آتش راه خروجی را مسدود کرده بود و هر لحظه بر شدت آن افزوده میشد. استفاده از چوب و برگ نخل در دیوار و سقف قهوهخانه شدت آتش را بیشتر میکرد.

اهالی که متوجه آتش شده بودند، در تماس با اورژانس و آتشنشانی درخواست کمک کردند و دقایقی بعد تیمهای امدادی خود را به محل آتشسوزی رساندند.

آتشسوزی عمدی بود

مدیرعامل سازمان آتشنشانی اهواز در تشریح عملیات اطفای حریق گفت: ساعت 1 و 5 دقیقه بامداد سهشنبه شهروندان در تماس با سامانه 125 از آتشسوزی در کوی علوی منطقه کیان اهواز خبر دادند. بلافاصله کادر عملیاتی ما به محل اعزام شدند و با ورود اولین تیم، اعلام وضعیت سنگین حریق کردند.

آتشپاد ترابپور افزود: بسرعت ایستگاههای همجوار هم به محل اعزام شده و با تمام توان به امداد و نجات و اطفای حریق مشغول شدند. به دلیل استفاده از چوب در این قهوهخانه و تزئینات پوشالی، تمام قهوهخانه طعمه حریق شده بود. شعلههای سرکش آتش ورود تیم عملیاتی به قهوهخانه را با مشکل روبهرو کرده بود که آتشنشانان در همان دقایق ابتدایی توانستند آتش را مهار کنند.

وی درخصوص علت حریق هم گفت: شواهد اولیه نشان داد، آتشسوزی عمدی بوده است. متاسفانه تجمع و حضور اهالی در محل علاوه بر اینکه احتمال بروز حوادث در آن مکان پرخطر را افزایش میداد، موجب کندی دسترسی نیروها و ماشینآلات امدادی شد. با تلاش خستگی ناپذیر آتشنشانان از سرایت آتش به ساختمانهای مسکونی و بازار همجوار جلوگیری و در نهایت حریق درکانون کنترل و مهار شد. در این عملیات نفسگیر 30 آتشنشان به همراه معاونت عملیات، مدیران مناطق عملیاتی با به کارگیری 9 دستگاه انواع خودروهای امداد و نجات، اطفای حریق، تانکر آبرسان پشتیبانی و خودروهای واکنش سریع شرکت داشتند.

با خاموش شدن شعلههای آتش، امداد رسانی به افراد گرفتار در آتش آغاز شد. امدادگران اورژانس با کمک اهالی مجروحان را از داخل قهوه خانه خارج کردند. ده نفر بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داده بودند و شش نفر دیگر از جمله یک آتشنشان مصدوم شده بودند که به بیمارستانهای طالقانی، گلستان و آیت ا...کرمی اهواز منتقل شدند.

یکی از مصدومان که جوانی 19 ساله بود دچار سوختگی 70 درصدی شده بود که ظهر دیروز بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان طالقانی جان باخت تا تعداد کشتههای حادثه به 11 نفر افزایش
پیدا کند.

آغاز تحقیقات

با توجه به عمدی بودن آتشسوزی، تحقیقات پلیس برای شناسایی عامل این آتشسوزی مرگبار آغاز شد. در ابتدا یکی از کارگران اخراجی به عنوان مظنون تحت تعقیب قرار گرفت و دستگیر شد اما در تحقیقات مشخص شد او نقشی در این آتشسوزی نداشته است.

اعتراف به آتشافروزی

نام یکی از بستگان صاحب قهوهخانه به عنوان دومین مظنون مطرح شد و ماموران پسر 17 ساله را دستگیر کردند.

پسر نوجوان در ابتدا منکر آتشافروزی شد اما در ادامه لب به اعتراف گشود و گفت: صاحب قهوهخانه شوهرخالهام است. با او اختلاف خانوادگی داشتم و تصمیم به انتقام گرفتم. بامداد سهشنبه به مقابل قهوهخانه رفتم و آنجا را با بنزین آتش زده و از محل فرار کردم. با این کار باعث مرگ 11 نفر شدم.

این در حالی است که برخی اهالی مدعی بودند، متهم قبل از آتش زدن قهوهخانه درورودی را قفل کرده بود که این کار او باعث شد، افراد حاضر در قهوهخانه نتوانند از محل خارج شوند.

آخرین وضعیت مصدومان

مدیر روابطعمومی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز عصر دیروز درباره آخرین وضعیت مصدومان این حادثه گفت: سهشنبه یکی دیگر از مصدومان حادثه آتشسوزی قهوهخانه کوی علوی اهواز بر اثر شدت جراحات فوت کرد.

وی افزود: هاشم عفراوی که با سوختگی 70درصد در بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز بستری بود فوت کرد. در حال حاضر هشت جسد در سردخانه بیمارستان طالقانی اهواز وجود دارد که بجز هاشم عفراوی، هویت دیگران مشخص نیست. دو مصدوم دیگر این حادثه که به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل شدند درحال حاضر در بخش مراقبتهای ویژه هستند. عبدالحسین غافلی63 ساله، صاحب قهوهخانه بر اثر دود گرفتگی و ناراحتی قلبی مصدوم شد که در حال حاضر در بیمارستان آیتا... کرمی بستری است. سید احمد فاطمی
37 ساله نیز که بر اثراستنشاق دود دچار مشکل شده بود به بیمارستان گلستان منتقل شد. در این حادثه یکی از آتشنشانان به نام صلاح الهایی سحر هم دچار دودگرفتگی شد که در بیمارستان آیت ا... کرمی مداوا و سپس ترخیص شد.

بازسازی صحنه آتشسوزی

فرمانده انتظامی اهواز از بازسازی صحنه آتشسوزی از سوی متهم
17 ساله خبر داد. دادستان اهواز هم از تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه خبر داد و افزود: در این رابطه سه مظنون دستگیر شدهاند که مظنون اصلی در تحقیقات اولیه به آتشسوزی عمدی قهوهخانه اعتراف کرده است.

حسینی پویا با اشاره به این که مظنون اصلی با صاحب قهوهخانه نسبت خویشاوندی دارد و مسأله امنیتی نبوده است، اضافه کرد: علت آتشسوزی اختلافات خانوادگی بوده و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد. هشت نفر از جان باختگان شناسایی شدهاند و سه نفر مجهولالهویه هستند.

دادستان مرکز استان خوزستان تصریح کرد: بازپرس پرونده در حال بررسی موضوع و تکمیل تحقیقات است.

معاون سیاسی ـ اجتماعی استانداری خوزستان هم دیروز گفت: دستورات لازم توسط استاندار خوزستان برای پیگیری موضوع به فرماندار اهواز، پزشک قانونی و نیروی انتظامی داده شده است.

علی حسین حسینزاده افزود: وقوع این حوادث در کشور نیاز به بررسیهای عمیق و مطالعات جامعه شناختی دارد تا بر اساس آن تصمیمگیریهای صحیح و منطقی گرفته شود.

بازپرس و معاون دادستان اهواز نیز دیروز با حضور در بیمارستان طالقانی از مصدومان این حادثه عیادت کردند. درحاشیه این دیدار، شکایت مصدومان اخذ شد و پرونده در شعبه 3 بازپرسی دادسرای اهواز در حال بررسی است.

در این حادثه حسن حیدری، عدنان عفراوی، فوائد غافلی، فرحان حردانی و هاشم عفراوی همراه شش نفر دیگر که اسامی آنها اعلام نشده، جان باختند. حمزه طائی 32 ساله با 45 درصد سوختگی، فوائد عامریپور 27 ساله با 21 درصد سوختگی هم مصدوم شدند.

عبدالحسین غافلی 63 ساله، صاحب قهوهخانه هم به علت دودگرفتگی و بیماری قلبی در بیمارستان بستری شد. صلاح الهایی سحر 30 ساله و سید احمد فاطمی 37 ساله نیز دچار دودگرفتگی شدند.

روایت مجروح حادثه

فوائد عامریپور که در این حادثه مجروح شده است، درباره آتشسوزی میگوید: با دوستم عدنان عفراوی به قهوهخانه نوارس رفتیم.میگفتند ساعت حدود یک نیمهشب بود که یک پسر در کنار قهوهخانه بنزین ریخته و قهوهخانه را آتش زده و از محل دور شده است. البته ما جریان آتش زدن قهوهخانه را ندیدیم ولی لحظهای بعد، فریاد بلندی ما را به خود آورد. یک نفر داد میزد که «آتیش زد، آتیش زد، فرار کنید». ابتدا فکر نمیکردیم آتش گسترش یابد و فکر میکردیم فوری خاموش میشود ولی آتش با سرعت زیادی گسترش پیدا کرد و همه قهوهخانه را گرفت. وی که در این حادثه دچار سوختگی شده ادامه داد: من قبل از همه از محل فرار کردم و سریع خود را به بیرون پرتاب کردم. وقتی بیرون رفتم، قسمتهایی از لباس هایم آتش گرفته بود، به یک فردی که در بیرون بود، گفتم که سریع به خانوادهام اطلاع دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها