استادیار ایرانی بیوشیمی مایوکلینیک و همکارانش از دانشگاه ایلینویز موفق به ابداع روشی جدید برای آنالیز بیان ژن شدند که برخلاف روش‌های معمول که پروتئین‌های حاصل از دستورالعمل‌های RNA و DNA را شناسایی می‌کنند مستقیم از RNA برای تحلیل بیان ژن استفاده می‌کند. به گزارش جام‌جم از دیده‌بان علم ایران، این روش که مبتنی بر تراشه است تجزیه و تحلیل ژنتیک بافت‌ها را که با روش‌های موجود چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد نهایتا طی دو ساعت با دقت بالاتر انجام می‌دهد. این روش، دشواری‌های اندازه‌گیری پروتئین‌ها را که نیازمند آنتی‌بادی‌های خاص برای هر پروتئین هستند، ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۴۹

دکتر فرهاد کوثری، استادیار بیوشیمی و زیستشناسی مولکولی در مایوکلینیک که با همکاری دکتر رشید بشیر، هدایت این تحقیقات را به عهده دارد، میگوید: هدف از مطالعه محیط میکروسکوپی تومور، شناسایی ژنهایی است که در نقاط مشخصی از آن بیان شدهاند. در حال حاضر برای تحلیل بیان موضعی ژنها از روشی موسوم به FISH استفاده میشود، ولی روش ابداعی ما بسیار سریعتر و دقیقتر است. به گفته محققان، RNA پیک (mRNA) اطلاعات ژنتیک دقیقتری را به ارمغان خواهد آورد.

این در حالی است که در تجزیه و تحلیل مدلهای حیوانی و ژنوگرافت ها، واکنشپذیری متقابل آنتی بادی هدف با آنتی ژن میزبان میتواند به سیگنالهای مثبت کاذب هم منجر شود.

به گفته دکتر بشیر، تکنیک جدید، نمونه بافت را پیکسل بندی میکند و میتواند سلولهای بسیار کمی را که ممکن است سرطانی باشند، شناسایی کند. در حال حاضر هیچ تکنیکی که با تکثیر اسید نوکلئیک بافت خام با حفظ اطلاعات مکانی حفظ شود، وجود ندارد. محققان همچنان روی تکنیک بیان ژن کار میکنند و قصد دارند آن را برای نشان دادن جهشهای ژنتیک در سرطانهای ریه و پستان، علاوه بر سرطان پروستات نیز استفاده کنند. آنها همچنین برای کاهش اندازه چاههای تراشه زیر
100× 100 میکرون فعلی تلاش میکنند. این اصلاح باعث خواهد شد بتوانند سلولها را با وضوح بالاتر بررسی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها