مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از حضور مهمانان ناخوانده در مزارع گندم و جو و همچنین کلزا خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۰۵

به گزارش ایسنا، محمد رضایی گفت: گندم مهمترین و گسترده ترین محصول این استان است و علفهای هرز مهمانان ناخواندهای هستند که بر سر آب، مواد غذایی و نور با محصول اصلی (گندم) رقابت میکنند و سبب کاهش عملکرد آن میشوند که به این علت هرساله در سطح وسیعی با علفهای هرز مزارع استان مبارزه شیمیایی انجام میشود.

وی افزود: در سال زراعی گذشته، در سطح 112 هزار هکتار از مزارع گندم و جو مبارزه شیمیایی صورت گرفته شده است.

رضایی ادامه داد: امسال یک سال استثنایی است چراکه سطح بارندگیها با تاخیر بوده و کشت و سبز محصول نیز با تاخیر انجام گرفته است .

به گفته وی 57 درصد آبیاری مزارع آبی استان وابسته به آبهای سطحی بوده که عمدتا از بارندگیها تامین میشود و در مزارع آبی نیز کشت با تاخیر انجام گرفته است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: در امسال شاهد تفوق و برتری علف هرز بر گیاه زراعی هستیم که این برتری به دلیل کشت تاخیری گندم به وجود آمده است و به همین دلیل از کشاورزان انتظار میرود که در اسرع وقت نسبت به مبارزه شیمیایی با علفهای هرز اقدام کنند.

وی افزود: در شهرستانهای گرمتر مانند مانه و سملقان و اسفراین و بیشتر نقاط گرمه جاجرم مبارزه شیمیایی با علفهای هرز باید تا پایان سال انجام گیرد و در غیر این صورت دچار خسارت شدید میشوند و فقط در محدود مناطقی از این شهرستانها که گندم در ارتفاعات کشت میشود شاید تا اواسط فروردین ماه وقت داشته باشند .

رضایی افزود: رعایت تنوع سم مصرفی از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و نباید به صورت مداوم از یک نوع علف کش خاص یا علف کشهایی با مکانیزم عمل مشابه در یک مزرعه استفاده شود و تناوب علف کشهای مصرفی را در جهت جلوگیری از ایجاد مقاومت به علف کش در مزارع رعایت کنند.

رضایی در خصوص کلزا نیز گفت: در امسال به نسبت سالهای قبل سطح کشت مطلوبی از کلزا وجود دارد و به جرات میتوان گفت امسال کیفی ترین و حتی از لحاظ کمی بیشترین سطح کشت کلزا را در استان نسبت به سالهای گذشته داریم. اما در حال حاضر دو عامل خسارت زا، مزارع کلزای استان را تحت تاثیر قرار داده است .

وی خاطرنشان کرد: شته مومی کلزا که به سبب گرمای زمستان بویژه بهمن و اسفند سبب شده تا رشد کلنیهای آفت بیشتر شود. فعالیت شتهها در مزارع باعث رشد تاخیری، کوتاه شدن ساقه گل دهنده و کاهش عملکرد میگردد. بنابراین به کشاورزان بویژه در شهرستانهای مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، اسفراین و بجنورد توصیه میشود تا در اسرع وقت و حداکثر ظرف یک هفته نسبت به انجام مبارزه شیمیایی اقدام کنند. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پایان به مبارزه با علفهای هرز مزارع کلزا، بخصوص علفهای هرز کشیده برگ که لازم است در اسرع وقت نسبت به مبارزه مکانیکی(وجین) اقدام شود اشاره کرد و ادامه داد: به علت رشد علف هرز عملکرد مبارزه شیمیایی مناسب نخواهد بود بنابراین بهترین روش مبارزه با علفهای هرز در مزارع کلزا، وجین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها