روز گذشته مراسم دومین سالگرد مرحوم فرج‌الله سلحشور به همت خبرگزاری فارس و مؤسسه فرهنگی تبیان در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۱۷

در ابتدای این مراسم پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، گفت: یکی از مباحثی که در فضای رسانهای با آن مواجه هستیم غفلت از مأموریت است و این نکته برای خیلیها مطرح است. برخی، رسانه را ابزاری برای سرگرمی میدانند اما در این میان مرحوم سلحشور به درستی این را تشخیص داد که رسانه فقط سرگرمی نیست و این کتاب که قرار است در این مراسم از آن رونمایی شود پاسخی به این نیاز بود.

وی یادآور شد: در نگاه اسلامی و انقلابی نهتنها نگاه سرگرمکننده به رسانه را مخرب میدانیم بلکه اعتقادمان بر این است که رسانه باید نقش بیدارکننده داشته باشد و انسان را به حرکت وادارد.

تیرانداز ادامه داد: مرحوم سلحشور قبل از اینکه فیلمساز باشد معلم بود، او در این مسیر ثبات قدم هم داشت؛ از داد و قالها گرفته تا ... سلحشور فردی مؤلف بود که نگاهها را عوض میکرد. اگر صداوسیما میخواهد اصلاح شود باید از این داد و قالها نهراسد و مسیری را که پیش رو قرار دارد تغییر ندهد.

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون و مدیر مؤسسه تبیان فیلم در این مراسم با اشاره به دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند، بیان کرد: در دیداری که به همراه مرحوم سلحشور با مقام معظم رهبری داشتیم زمانی که صحبت از ساخت سریال «موسی(ع)» شد، سلحشور بغض کرد و گفت نکند که عمرم کفاف ندهد بتوانم این سریال را بسازم.

وی در ادامه بیان کرد: سلحشور با تمام سختیهایی که در این سالهای اخیر و بیماریاش داشت متن این سریال را به صورت کامل نوشته بود و قطع به یقین حضرت موسی (ع) در آن دنیا به خاطر همت شش سالهاش از او دستگیری میکند.

شورجه یاد و خاطره سلحشور را گرامی داشت و افزود: ما بیش از 30 سال یکدیگر را میشناختیم و او همان روز که از دنیا رفت همان آدم 30 سال پیش بود. سلحشور به تمام فنها آشنا بود؛ از صداپیشگی گرفته تا بازیگری و کارهای فنی و ... هر کاری که از دستش برمیآمد برای راهاندازی مؤسسهاش انجام داد.

در بخش دیگری از این مراسم بزرگداشت حسن عباسی فعال سیاسی با تسلیت رحلت فرجالله سلحشور عنوان کرد: هتک حرمت به انبیاء امروز در سینمای هالیوود یک اصل شده است. امروز که ما از دست ابلیس فرار کرده و حکومتی دینی تشکیل دادیم سینمای هالیوود تلاش میکند فیلمهایی را با نگاهی تحریفی بسازد. از حضرت موسی (ع) تا نوح (ع) را طوری نشان میدهند که انگار انبیا از رسالتشان پشیمان هستند. بسیاری از این سینماگران وجود ملائک تا جبرئیل را در آثار سینمایی و سریالی خود مورد حمله قرار میدهند.

وی با بیان اینکه اگر هر ده سالی یک فیلم برای یکی از انبیایمان بسازیم باز هم عقب هستیم، افزود: ضعف ما در قانونگذاری و بیتوجهی به این عرصه‌‌هاست. دردنامهای را که شورجه در همین همایش گفتند و مرحوم سلحشور نیز بارها تأکید داشتند گلهگذاری از نهادها و صدا و سیما است.

وی با اشاره به صحبتهایی که در گذشته درباره ساخت سریال حضرت موسی (ع) با فرجالله سلحشور داشت، گفت: خود تبیین برنامه این سریال سالها به طول انجامید. خاطرم میآید در آن زمان با او شوخی میکردم که بالاخره شیاطین جن و انس مانع میشوند که تو نسبت خضر و موسی را نشان دهی و او هم همیشه با لبخند توکل بر خدا میگفت. خلاصه اینکه اگر ما پرچمدار استمرار حرکت انبیا در قالب جمهوری اسلامی هستیم باید مانع جسارت علیه انبیا شویم. اینها تلاش دارند که جلوی تحقق ایمان برای دستیابی به ظهور را بگیرند، کار ما نیز رسالت ساخت آثار شاخص در حوزه انبیا است.

فرجالله سلحشور که متولد سال 1331 در شهر قزوین بود، کارگردانی مجموعههای تلویزیونی تاریخی - مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر(ع) را در کارنامه دارد. این آثار بویژه سریال یوسف پیامبر در سراسر دنیا مخاطبان فراوان و میلیاردی پیدا کردند به گونهای که در بسیاری از کشورهای منطقه و اسلامی، نام این سریالها پرآوازه است. فرجالله سلحشور کارگردان متعهد و انقلابی کشورمان به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه 8 اسفند 94 دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها