سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری تشریح کرد

سرعت عمل دستگاه قضا در پرونده اغتشاش خیابان گلستان

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها، آخرین اخبار مربوط به پرونده‌های آشوبگران خیابان گلستان، جاسوسی محیط‌زیستی و اختلاس در وزارت نفت را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۲۹

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین محسنی اژهای با اشاره به حوادث خیابان پاسداران گفت: متاسفانه عدهای که ادعای دینمداری میکنند در خیابان پاسداران اقدام به اغتشاش کردند و به پاسداران کشور تعرض مستقیم کردند و تعدادی از پاسداران کشور به دلیل شرارتهای داعشگونه این افراد به شهادت رسیدند.

وی افزود: قوه قضاییه در کمترین زمان به دنبال درخواست مردم به پرونده رسیدگی کرد و روز چهارشنبه برای یکی از افراد دستگیر شده در این اغتشاشات کیفرخواست صادر شد و روز پنجشنبه به دادگاه رفت و بسرعت به پروندهها رسیدگی میشود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تمام افرادی که به نحوی در این جرم دخیل و مسبب باشند، حتما تحت تعقیب قرار گرفته و شناسایی و مجازات خواهند شد. در بخش دیگری از این نشست خبری، محسنی اژهای در پاسخ به اینکه آیا در ارتباط با پرونده جاسوسی اخیر که با پوشش فعالیتهای زیستمحیطی انجام میشد فرد خارجی هم بازداشت شده است یا نه؟ گفت: هنوز فرد خارجی بازداشت نشده است، اما افرادی در مظان اتهام هستند و تعدادی هم در داخل کشور بازداشت شدهاند. وی افزود: همچنین سه نفر در استان هرمزگان بازداشت شدهاند و باید صبر کنیم ابعاد پرونده روشن شود تا بتوانیم در خصوص آن صحبت کنیم. محسنی اژهای درباره مشکلات رسیدگی به این پرونده گفت: این افرادی که تحت عنوان فعال محیط زیست اقدام به جاسوسی کردهاند، کارهایی هم به نفع محیطزیست انجام دادهاند، ضمن اینکه همه افرادی هم که در موسسات آنها کار میکردند، جاسوس نیستند و برخی کاملا از مسائل جاسوسی بیاطلاع بودند و همین موضوع کار را مشکل کرده است و باید برای روشن شدن مسائل منتظر آینده بود.

آخرین وضعیت پرونده فساد ارزی

محسنی اژهای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فساد ارزی گفت: پرونده به دادگاه نرفته، حساب 91 نفر و 37 هزار میلیارد تومان هم مسدود شده و گردش مالی حساب این 91 نفر بسیار بیشتر است و تعدادی بازداشت شدهاند و افرادی هم با قید وثیقه آزاد هستند و پرونده در مراحل اول دادسراست و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اختلاس اخیر در وزارت نفت تصریح کرد: در این پرونده باید از چند نفر سوال کرد که آیا در این مدت حراست و بازرسها چهکار میکردند و چرا متوجه آن نشدند. در این پرونده 12 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و تفهیم اتهام شدند و سه نفر از مدیران نیز بازداشت شدند و 14 آپارتمان، 25 قطعه زمین، 9 ماشین و موتور لوکس از متهم ردیف اول شناسایی و در مجموع 70 میلیارد تومان اموال شناسایی شده است. محسنی اژهای گفت: متهم ردیف اول پرونده، دو تابعیتی بود و افراد دو تابعیتی نمیتوانند در دستگاههای دولتی کار کنند؛ اما در برخی دستگاههای دولتی با عنوان مشاور به کار گرفته میشوند و به تمام اطلاعات دست پیدا میکنند؛ به عنوان مثال دری اصفهانی به عنوان مشاور به کار گرفته شد و ابتدا هم دوتابعیتی بودن خود را مخفی میکرد و بعدها به اطلاعات دست یافت.

محسنی اژهای در ارتباط با بازداشت تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی گفت: مدیر سابق حراست بانک مرکزی و یکی از کارمندان یکی از معاونتهای بانک مرکزی در گذشته بازداشت شده بودند که در حال حاضر با قید وثیقه آزاد هستند.

وی در پاسخ به این سوال که در نوسانات ارز گفته شده تعداد400 صرافی غیرمجاز شناسایی شده است، آیا این صرافیها بسته میشوند، گفت: هنوز محرز نشده تمام صرافیهای اعلام شده جرم انجام دادهاند.

محسنی اژهای تصریح کرد: جای سوال است که چرا تا امروز بانک نتوانسته این تعداد صرافی غیرمجاز را شناسایی کند یا از قبل بوده و قبلا اعلام نکرده است؟ برخی جرایم به دلیل نبود شغل است. آیا معاونت پیشگیری قوه قضاییه میتواند شغل ایجاد کند؟

وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده احمدینژاد گفت: اتفاق خاصی در این پرونده غیر از اضافه شدن اتهامات نیفتاده و پرونده تغییری نکرده است.

محسنی اژهای تصریح کرد: فردی که قبلا سمت بزرگی در کشور داشته است، اکنون صحبتهایی میکند که خلاف شرع است. حتما به آنها رسیدگی میشود و در خصوص صحبت آقای باهنر در خصوص بازداشت احمدینژاد چیزی نشنیدهام.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که دادگاه تجدید نظر بقایی بسرعت تشکیل شد و این موضوع هم باعث اعتراض بقایی و وکیل وی شده است که مهلت خواندن پرونده را نداشتند، گفت: این پرونده را، هم بقایی و هم وکیلش مطالعه کرده است و بقایی چند وکیل دارد و این پرونده هم که صد جلدی نیست و بسرعت خوانده میشود و فرصت زیادی برای خواندن نمیخواهد. اگر برای این گونه پروندهها فرصت دهیم میگویند چرا طولانی شد و اگر سریع تشکیل شود، میگویند چرا سریع تشکیل شده است و برای بقایی هشت جلسه دادگاه تشکیل و فرصت ارسال لایحه هم داده شده است.

وی گفت: بنده از بقایی شکایت نکردهام و اطلاع ندارم آیا مدعیالعموم شکایتی کرده است یا خیر؟

محسنیاژهای در پاسخ به سوالی درباره جرم افرادی که تشویق به بیحجابی کردهاند، گفت: اگر کسی افراد را به فساد و فحشا تشویق کند تا ده سال حبس داشته و جرم انجام فعل حرام مجازات دیگری دارد.

وی در پاسخ به این که آیا برخی محدودیتهای رئیس دولت اصلاحات تمدید شده است، گفت: این پرونده مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و از آن اطلاع ندارم، اما معمول بود احکام تمدید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها