احمد اصغری با اشاره به خروج بیش از 2.5 میلیون گردشگر ایرانی به مقصد ترکیه به جام جم آنلاین گفت: براساس پژوهشهای انجام شده قیمت تمام شده سفر یکی از سه عامل اصلی تعیین مقصد گردشگران است، بنابراین اگر میخواهیم گردشگری ایران را تقویت کنیم باید قیمت سفر را کاهش دهیم.
او در ادامه افزود: برخلاف برخی اخبار که اعلام شده ایران مقصدی ارزان قیمت برای گردشگران است باید قبول کنیم که هزینه سفر در ایران به دلایل مختلف بالاست و همین نکته مانعی در افزایش تقاضای سفر در ایران زمین چه داخلی و چه ورود خارجیها بوده است.
وی معتقد است اکنون تعادل میان درآمد خانوار و هزینههای سفر برقرار نیست و به همین دلیل شاهد کاهش تقاضای سفر به معنای واقعی از سوی گردشگران داخل کشورمان هستیم و بعضا در رقابت قیمتی خارجیها پیروز میدان هستند چون تسهیلات بیشتری ارایه میکنند.
اصغری تاکید کرد: اگر به تبلیغات بسته سفرهای نوروزی که از سوی آژانسها ارایه میشود توجه کنیم تفاوت فاحشی و معناداری میان تورهای داخلی و خارجی وجود دارد که چیزی جز قیمت نیست. به عنوان مثال یک تور سه روز جزیره کیش در ایام نوروز مثلا 1 میلیون تومان قیمت خورده است درحالی که تبلیغات گستردهای برای سفر به استانبول ترکیه دیده میشود با قیمت 950 هزار تومان، خوب حالا شما بگویید کدام برای مسافران جذابتر است؟
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به جام جم آنلاین گفت: خارجیها بخصوص مسئولان اتحادیههای هتلداران و بخشهای دیگر خدمات گردشگری کشورهای اطراف ایران مثل گرجستان، ترکیه و امارات دقیقا به این مهم پی بردهاند و از آن در ایران استفاده میکنند و نتیجه آن است که میبینیم دو و نیم میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردهاند که هرکدام متوسط 1000 دلار به اقتصاد ترکیه هدیه دادهاند.
عماد عزتی / جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد