منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران نقش محوری در نابودی داعش در منطقه دارد، گفت: ایران همواره به کشورهای منطقه در این جهت کمک کرده و البته پس از نابودی تروریسم نیز آنها را تنها نگذاشته و همواره بر اعلام آمادگی برای کمک به بازسازی و ترمیم ویرانی‌های ناشی از حضور تروریست‌ها تاکید کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۴۸۶

وی افزود: در این میان همه به صداقت ایران در کمک به دولت عراق و دیگر کشورهای منطقه که نیاز به همراهی و کمک داشتند، معترف هستند.

حقیقتپور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به استقلال کشورها در هر عرصهای که آنها نیاز به کمک داشته باشند به عنوان برادر خوب آماده ارائه مشاوره و کمک است.

وی به کنفرانس بازسازی عراق اشاره کرد و گفت: دولت عراق باید بداند دوستان واقعی و قدیمی چه کشورهایی بوده و هستند، دوستانی مانند ایران که در شرایط سخت کنار آنها ایستاده و هزینه دادند.

حقیقتپور در عین حال افزود: متاسفانه امروز و پس از گذراندن روزهای سخت دولت عراق، برخی کشورها ازجمله عربستان مدعی حضور در بازسازی عراق هستند، این در حالی است که اینگونه کشورها در ابتدا باید خسارات وارده بر عراق را از جمله ایجاد و پرورش گروههای تروریستی مانند داعش پرداخت کنند.

این کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه دولت عراق باید ممیزی بین دوست و دشمن داشته باشد،تاکید کرد: قطعا باید از نظر دولت عراق اولویت با کشور دوست و برادر ایران باشد و جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته به این کشور کمک کند. وی اظهار کرد: باید از حضورمان در بازسازی عراق به نفع خودمان نیز استفاده کنیم و در این میان دولت عراق باید امتیازاتی برای ایران و کالاهای ساختمانی ما قائل شود.

حقیقت پور ادامه داد: نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی از جمله امتیازاتی است که میتوان برای ایران درنظر گرفت. تمام طرحهای بازسازی در عراق نیاز به ناظر فنی دارد و بخش خصوصی ایران میتواند این نظارت را به عهده گیرد.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی که در گذشته به عراق ظلم کردند، اگر امروز نیز فرصتی پیدا کنند به اقدامات خود ادامه خواهند داد، بنابراین دولت عراق باید به این موارد توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بخش خصوصی، دانشگاهها و... برای مشارکت در بازسازی عراق آماده هستند، انتظار داریم امتیاز ویژهای برای ورود ایرانیان فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها