مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور از ورود سویه جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان با قابلیت انتقال به انسان، خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۱۱۸

به گزارش تسنیم، علیرضا اکبرشاهی با بیان اینکه سویه جدیدی از آنفلوانزای پرندگان به کشور آمده است، بیان کرد: سویه جدید این ویروس H5N6 بوده و از طریق پرندگان مهاجر به کشور آمده است.

وی افزود: این سویه سال 2014 نیز در کشور چین گزارش شده بود و کشور ژاپن اکنون با آن درگیری دارد و از 25 روز پیش نیز انگلستان با آن روبهرو شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی ادامه داد: این سویه در پرندگان تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان شناسایی شده است و قابلیت انتقال به انسان را دارد.

وی تصریح کرد: این سویه زمانی که در کشور چین شناسایی شده بود حتی مواردی از تلفات انسانی نیز داشته است.

اکبرشاهی گفت: خوشبختانه در کشور ما این ویروس در همان منطقه یاد شده شناسایی شده است که ما نیز اقدامات خودمان را در آن منطقه انجام دادهایم. صنایع طیور کشورمان از بابت این ویروس مشکلی ندارند و گزارشی درباره انتقال آن به مرغداریهای صنعتی و حتی سنتی گزارش نشده است.

مدیرکل بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا تخم پرندگان نیز حامل این ویروس است، گفت: اگر واحد صنعتیای طیور را شناسایی کنیم که به این بیماری دچار شده است بلافاصله عملیات معدومسازی در آنجا انجام میشود محمولهها آن از جمله تخممرغ به طور کامل معدوم میشود و اجازه نمیدهیم که وارد چرخه مصرف شود.

توصیههای وزارت بهداشت

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان«H5N6» به انسان بسیار ناچیز است، اما همچنان لازم است که مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی گویا با اشاره به مشاهده مواردی از ابتلای پرندگان به ویروس آنفلوآنزا در گیلان، درباره امکان انتقال ویروس H5N6 از پرندگان به انسان، عنوان کرد: تاکنون فقط 18 مورد ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده و همه این موارد نیز در کشور چین اتفاق افتاده است. این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد، اما تا امروز این بیماری بجز چین در هیچکشور دیگری مشاهده نشده است.

وی عنوان کرد: این بیماری در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان مشاهده شده است. سازمانهای دامپزشکی، محیطزیست و وزارت بهداشت نیز تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام دادهاند. درحالحاضر نیز تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بودهاند واکسینه شدهاند. داروی پیشگیری نیز به آنها داده شده است و ده روز تحت مراقبت قرار میگیرند تا مطمئن شویم جلوی هر نوع خطری گرفته شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: مردم باید از تماس با پرندگان وحشی و شکار آنها خودداری کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

آنفلوآنزا در تهران

رئیس محیطزیست شهر تهران گفت: از میان چند لاشه پرندگان مهاجر مشاهده شده در اطراف دریاچه چیتگر، فقط یک پرنده به بیماری آنفلوآنزا مبتلا بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین بازگیر افزود: هفته گذشته با گشت و پایشهای انجام شده در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس، لاشه چندپرنده مهاجر در اطراف این دریاچه مشاهده و به سازمان مرکزی دامپزشکی منتقل شد و بعد از بررسیهای انجام شده مشخص شد که یکی از پرندهها به بیماری آنفلوآنزای فوقحاد مبتلا شده بود.

وی عنوان کرد: ماموران سازمان محیطزیست بهمنظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوقحاد در میان پرندگان، گشتها و پایشهای خود را در اطراف رودخانهها بویژه در محدوده کن و دریاچه ورزشگاه آزادی انجام میدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها