وزیر جهاد‌ کشاورزی گفت: کنترل ریزگرد‌ها د‌ر جنوب شرق اهواز از اهد‌اف میان مد‌ت ما است.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۴۵

محمود حجتی با بیان اینکه رهاسازی در تالاب منصوره و هور شریفیه از اهداف کانال 47 کیلومتری فعلی است خاطر نشان کرد: در سالهای آینده نیز کانونهای گرد و غبار هندیجان، مارون و زهره مرطوب سازی خواهند شد تا با اقدامات بیولوژیک و مرطوب سازی منشا ریزگرد جنوب شرق اهواز را که عمدتا در فصل زمستان فعال میشوند در یک عملیات میان مدت کنترل کنیم.

حجتی افزود: خوشبختانه سازگاری طبیعت با پیش بینیهای کارشناسان این حوزه همراه بود و نهالهایی که در اسفند ماه سال گذشته و فروردین امسال کاشته شده سبز شده اند.

وی گفت: امیدواریم این نهالها تا 2 الی سه سال آینده رشد کنند و اثرات زیست محیطی خود را عملا در مهار گرد و غبار نشان دهند.

وی تصریح کرد: در یک دوره میان مدت آثار این نهال کاری در عرصه جنوب شرق اهواز پدیدار خواهد شد و مردم اهواز نیز شاهد کاهش اثرات ریزگردها با منشا داخلی خواهند بود.

وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که جای تقدیر دارد احداث کانال 47 کیلومتری آبرسانی موسوم به کانال مهندس پورشریف است که امیدواریم کار عبور این کانال از خط لوله نفت به پالایشگاه آبادان به اتمام برسد تا آب به تالاب منصوریه وارد شود.

وی ساخت این کانال در مدت زمان کم را یک شاهکار مهندسی خواند و افزود: این کانال از میان جاده، راه آهن، دهها خط لوله نفت، گاز و آب عبور کرده که هرکدام مختصات ایمنی خود را میطلبد.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: با همتی که از سوی تمام نهادها مانند بسیج، نیروهای مردمی و پیمانکاران محلی صورت گرفته و پشتیبانیهای دولت در تامین اعتبار افق روشنی را در اختیار ما قرار میدهد منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز امسال با مرطوب سازی و نهال کاری تحت کنترل قرار میگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه بلند مدت ما حذف ریزگردها از این نقطه است افزود: گرچه اقدامات انجام شده قابل تقدیر است اما معتقد هستم بیشتر میتوان کار کرد از همین رو به دنبال افزایش سرعت در این زمینه هستیم.

حجتی درخصوص کانونهای غرب اهواز افزود: برای کانونهای غرب اهواز عملیات مالچ پاشی صورت گرفته و تاکنون سه هزار و 500 هکتار از این عرصهها مالچ پاشی شده است. وی گفت: باتوجه به ظرفیتهای بودجه ای پیش بینی میشود تا پایان سال 12 هزار هکتار از عرصههای گرد و خاک مالچ پاشی شود.

در پی وقوع پدیده گرد و خاک به مدت چهار روز متوالی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به دستور رئیس جمهوری برای پیگیری آخرین وضعیت به خوزستان سفر کردند.

حق نداریم برمبنای مطالعات زیست محیطی چند دهه پیش عمل کنیم

همچنین رئیس سازمان محیط زیست گفت: حق نداریم بر مبنای مطالعات چند دهه گذشته برای مسائل زیست محیطی و انتقال آب تصمیم گیری کنیم زیرا در طول این سالیان به علت کاهش حجم آب و تغییر اقلیم مبنای علمی تغییر کرده است.

عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه وزرات نیرو باید هرچه سریعتر مطالعاتی درخصوص آخرین وضعیت آب کشور انجام دهد افزود: یکی از مهم ترین ایرادات ما اینست که برمبنای اطلاعات دهه 60 و 70 عمل میکنیم.

وی با انتقاد از اینکه مسئولان سه دهه گذشته نسبت به مساله محیط زیست بی توجه بوده اند گفت: در هیچ استانی حق آبه حفظ محیط زیست، تالابها و رودخانهها رعایت نشده است.

کلانتری با تایید بر اینکه حفظ محیط زیست لازمه تضمین سلامت مردم است افزود: پیامد مشکلات زیست محیطی دیر نمایان میشود از همین رو کمتر مورد توجه قرار میگیرند.

وی خاطر نشان کرد: به طور نمونه در چند دهه گذشته برای تولید گوشت قرمز بیشتر فشار بیشتری به مراتع آوردیم که نتیجه آن کاهش پوشش گیاهی، فرسودگی خاک، خشکی درختان و ایجاد کانونهای گرد و خاک است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید بپذیریم که در یک کشور خشک و کم آب قرار داریم اظهار کرد: باید توسعه کشور را متناسب با شرایط کم آبی تطبیق دهیم. دیگر نیامدن برف و باران استثناء نیست بلکه ترسالی در کشور یک استثناء است.وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کشور دچار کم آبی شود قطعا استان خوزستان باید آخرین استان در این خصوص باشد خاطر نشان کرد: در استان خوزستان بارش باران 90درصد کمتر شده اما میزان آورد آب به این اندازه کم نشده است.

سیاستهای توسعه پایدار
مورد
توجه جدی قرار نگرفته است

وی با تاکید بر اینکه سیاستهای توسعه پایدار مورد توجه جدی قرار نگرفته است اظهار کرد: برای سالیان متمادی منافع کوتاه مدت بر منافع بلند مدت بخشی مانند محیط زیست ترجیح داده شده است.

کلانتری معضل اصلی استان خوزستان را گرد و غبار عنوان کرد و گفت: مشکل کانونهای گرد و غبار خارجی بزودی حل نمیشود و نیاز به همکاری نزدیک با کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، عراق، اردن و سوریه دارد.

وی با اشاره به اینکه کانونهای گرد و غبار داخلی نتیجه سیاستهای اشتباه ما در طول دهههای گذشته بوده خاطرنشان کرد: تامین حق آبه محیط زیست مانند تالابها، رودخانهها و عرصهها به مراتب از تامین حق آبه کشاورزی مهم تر است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: طبق تجربه سالهای گذشته فعال شدن کانونهای گرد و غبار خارجی در فصل زمستان استثنا است اما امسال به دلیل کاهش بارش باران در کشورهای خارجی و عدم چسبندگی خاک شاهد توفانهای گرد و غبار در این فصل از سال هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: حق آبه محیط زیست باید متناسب با آورد آب باشد. اگر قرار است آورد آب 50 درصد کاهش یابد حق آبه نیز به همین میزان کم شود نه آنکه به طور کلی حذف شود.

وی درخصوص کانونهای داخلی گرد و غبار افزود: 350هزار هکتار از عرصههای شرق کارون محل خیزش ریزگردها است، پیش از احداث سدها به دلیل وقوع سیل در اراضی، خاک دچار چسبندگی شده و از گرد و غبار جلوگیری میشد اما درحال حاضر با ساخت سدها آب در این عرصهها جریان نمییابد.

معاون رئیس جمهور گفت: از مردم و رسانههای استان خوزستان نیز انتظار میرود درخصوص تامین حق آبه زیست محیطی مانند حق آبه کشاورزی و صنعتی دغدغه داشته باشند.

راه خلاصی از ریزگردها تامین حقآبه محیط زیست است

کلانتری راه خلاصی از ریزگردها را تامین حق آبه محیط زیست دانست و اظهار کرد: رئیس جمهور طبق وعده ای که به مردم خوزستان داده اند پیگیر حل معضل گرد و غبار هستند و حتی اگر بودجه 150 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی مصوب نشود از سایر منابع به دنبال جذب اعتبار هستند. وی افزود: همچنین مبلغ پنج هزار میلیارد ریال برای مهار کانونهای گرد و غبار کشور اختصاص یافته که بیشتر سهم آن برای کانونهای خوزستان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: شورای عالی مقابله با ریزگردها مدت پنج ماه است که با حضور رئیس جمهور و هشت تن از وزیران در مرکز تشکیل شده که بخش عمده مصوبات آن به خوزستان اختصاص دارد.وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از اولویتهای مهم ریاست جمهوری را مساله محیط زیست و مهار کانونهای گرد و غبار خوزستان برشمرد و یادآور شد: در نامه من به رئیس جمهور مطرح شد که خوزستان 2 و نیم میلیارد متر مکعب آب برای حق آبه زیست محیطی کم دارد.

کلانتری خاطر نشان کرد: همچنان معتقد هستم که با مدیریت صحیح منابع آبی میتوان مسائل زیست محیطی را کنترل کرد.

وی درخصوص لزوم اصلاح مدیریت مصرف در بخش کشاورزی نیز گفت: در خوزستان زیرساختهای آبیاری نوین تاحدودی فراهم شده است از همین رو میتوان به سمت تحویل حجمی آب به کشاورزان پیش رود تا در ازای هر هکتار محصول کشاورزی مقدار مشخصی آب به آنها تحویل داده شود. خواستار برنامه مدیریت یکپارچه سرزمینی در کانونهای ریزگرد خوزستان هستیم

استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه در یک برنامه پنج ساله 320هزار هکتار از کانونهای گرد و غبار این استان باید مهار شوند گفت: درحال حاضر به برنامه مدیریت یکپارچه سرزمینی در استان و کانونهای داخلی ریزگرد نیاز داریم.غلامرضا شریعتی افزود: دیگر نمیتوان تحمل کرد که یک وزارتخانه برای تحقق اهداف خود طرح ای را بدون توجه به پیامدهای زیست محیطی آن اجرا کند.وی اظهار کرد: رئیس جمهوری دستگاههای مختلفی مانند وزرات جهادکشاورزی، استانداری خوزستان، سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست را مامور حل مشکل گرد و غبار خوزستان کرده است.

وی با اشاره به اینکه 300 میلیارد ریال در اسفندماه سال گذشته برای مهار کانونهای گرد و غبار خوزستان تخصیص یافت افزود: در سال 96 نیز مبلغ 100 میلیون دلار برای کاهش اثرات گرد و غبار در نظر گرفته شد که بالغ بر 70 درصد آن در حوزههای مختلف به جهادکشاورزی، موسسه جهادنصر، سازمان محیط زیست، زمین شناسی و اداره کل هواشناسی خوزستان اختصاص یافت.

شریعتی اقدامات انجام شده در این راستا را شامل 2 بخش بیولوژیک و فنی مهندسی خواند و گفت: در بخش فنی مهندسی موسسه جهادنصر تونلی به طول 47 کیلومتر و عرض 50 متر حفر کرده که باوجود موانع طبیعی و غیر طبیعی بی شمار تا چند روز آینده افتتاح میشود.

وی افزود: یکی از مزایای این تونل آب اندازی به تالابهای فصلی مانند منصوری و شریفیه است که متاسفانه در چند سال گذشته خشک شده اند. وی درخصوص طرح کشت نهال نیز توضیح داد: در سال گذشته بالغ بر 6هزار هکتاراز عرصههای فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نهال کاری شده اند. حدود چهار هزار هکتار نیز در سالهای گذشته نهال کاری شده اند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه حدود 42هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز فوق بحرانی هستند، تاکید کرد: طبق برنامه ریزیها قرار است امسال نیز در سطح 19هزار هکتار از اراضی نهال کشت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها