به مناسبت چهلمین روز درگذشت کوهنوردان اشترانکوه

فرهنگسازی در هواشناسی را جدی بگیریم

16 آذرماه سال 96، تلخی جان باختن 9 تن ازکوهنوردان هموطن در ارتفاعات اشترانکوه ایرانیان را عزادار کرد. درباره این حادثه، علت‌های متعددی مطرح شد؛ اشتباه در برآورد زمانی، انحراف از مسیر اصلی و اولیه و بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی از مهم‌ترین عواملی بود که جان 9 کوهنورد را در حادثه اشترانکوه گرفت.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۹۰
فرهنگسازی در هواشناسی را جدی بگیریم

آنچه در میان همه عوامل بیش از همه و به عنوان علتالعلل، مسئولیت این حادثه را میپذیرد، بیتوجهی به هشدارهای هواشناسی از سوی کوهنوردان است؛ زیرا سرما، بارش شدید برف، کولاک، رعد و برق شدید و از طرفی تاریکی هوا و خستگی مفرط، باعث ایجاد شرایطی در ارتفاعات در روز صعود شده بود که در نتیجه، کوهنوردان متوجه فاصله زیاد از یکدیگر نشدند و از مسیر اولیه منحرف شدند.

بیاطلاعی کوهنوردان از شرایط منطقه در روز صعود در حالی اتفاق افتاد که بر اساس مستندات، سه روز پیش از این صعود، در پایگاههای اینترنتی مرتبط با سازمان هواشناسی کشور و وبگاههای خبری استان لرستان، پیشبینیها و هشدارهای هواشناسی از بارش باران در استان لرستان، بارشهای سنگین در ارتفاعات لرستان، ناپایداریهای جوی و افت شدید دما در روز صعود کوهنوردان حکایت داشتند.

حادثه اشترانکوه ملموستر از هر حادثه تلخ مشابه، جایگاه و اهمیت هواشناسی را به جامعه ما گوشزد میکند. در حالی که مردم جوامع توسعه یافته، برنامه روزمره و فعالیت روزانه خود را با پیشبینیهای هواشناسی هماهنگ میکنند و تطابق میدهند، جمعی از کوهنوردان ایرانی در فصل بارشها و هشدارها، به قصد فتح آلپ ایران ازمشهد، شرقیترین استان کشور به غرب کشور سفر میکنند، اما بدون توجه به پیشبینیهای هواشناسی!

حادثه اشترانکوه و حوادث مشابه دیگر که بازتاب خبرهای آن در رسانهها، تلخ شدن کام مردم را در پی دارد، درسهایی از تجربه را نیز به روی مردم و مسئولان میگشاید. این حادثه ضمن آن که به مردم، اهمیت به پیشبینیهای هواشناسی را نشان میدهد، برای مسئولان کشور و مسئولان هواشناسی نیز درسهایی با جزئیات بیشتر دارد؛ درسی که سرفصل اصلی آن، لزوم توجه به فرهنگسازی در میان آحاد جامعه برای بهرهمندی از خدمات هواشناسی است.

از راهکارهای فرهنگسازی در این زمینه، بهرهمندی از قالب هنر و ساخت فیلم و سریال درباره اهمیت هشدارها و پیشبینیهای هواشناسی است. موضوع صعود به اشترانکوه در 16 آذر 96، محسوسترین و ملموسترین حادثه در نتیجه بیتوجهی به هشدارهای هواشناسی است و میتواند دستمایه ساخت فیلم در این حوزه باشد؛ فیلمی که بسیاری از معیارهای یک فیلم خوب از قبیل تفکربرانگیز بودن، برانگیختن احساس مخاطب، عبرتآموزی، باورپذیری و تاثیرگذاربودن را داشته باشد. این اقدام فرهنگی، توجه برنامهسازان و هنرمندان خردمند و پیگیری مسئولان هواشناسی کشور را میطلبد.

سیده مریم طباطبایی ندوشن

کارشناس اداره هواشناسی استان قم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها