دانستنی‌های سلامت

شب‌کاری، عامل ابتلای زنان به سرطان است

بررسی‌ها نشان می‌دهد، زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند، 20 درصد بیشتر احتمال ابتلای آنها به انواع سرطان‌ وجود دارند و در این میان، زنان پرستار بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۵۹

متخصصان چینی با در نظر گرفتن گسترش شبکاری در سراسر جهان و پیامدهای سرطان برای عموم مردم به بررسی این ارتباط پرداختند.

به گفته این متخصصان، افرادی که در شیفت شب کار میکنند، 41 درصد بیشتر احتمال دارد دچار سرطان پوست شوند. همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان در آنان 32 درصد بیشتر است. هرچند افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان فقط در اروپا و آمریکای شمالی مشاهده شده است.

متخصصان در بررسی کارمندان مشاغل مختلف دریافتند، پرستارانی که در شیفت شب مشغول هستند، نسبت به افرادی که مشاغل دیگر دارند، در بالاترین حد خطر ابتلا به سرطان هستند، به طوری که گفته میشود، پرستاران 58 درصد بیشتر احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند.

در مطالعات پیشین آمده است، افرادی که در شیفت شب کار میکنند، فرصت کمتری برای ورزش کردن دارند. همچنین سبک زندگی و نوع مواد غذایی مصرفی آنها، کمتر از شرایط سلامت برخوردار است و به این ترتیب این عوامل همگی فاکتورهای خطرزا در ابتلا به سرطان و دیگر انواع بیماریها هستند./ ایسنا

ورود سم به مغز، از شایعترین علل بروز دمانس

یک روانپزشک گفت: از شایعترین علل بیماری دمانس، ورود سم به مغز است که باعث برهم خوردن تعادل شیمیایی و به دنبال آن، ساختار آناتومیک مغز میشود و الکل، یکی از شایعترین سمهاست.

رضا دانشمند درباره زوال عقل یا دمانس اظهار کرد: زوال عقل، به مجموعهای از اختلالات عمده عصبشناختی مغز گفته میشود که علامت بارز آن اختلال در حافظه است. حافظه سه جزء دارد: فوری، اتفاقات و حوادثی که در کوتاهمدت و درازمدت اتفاق افتاده است.

وی یکی از شایعترین علل دمانس را دمانس آلزایمر دانست و گفت: آلزایمر، نوعی بیماری است که میتواند ایجاد دمانس کند؛ ولی همه کسانی که فراموشی گرفتهاند، مبتلا به آلزایمر نیستند و ممکن است دمانس داشته باشند. البته معمولا آلزایمر در سنهای بالا خود را نشان میدهد و زمینه ژنتیک و علائم دیگر دارد.

دانشمند افزود: از شایعترین علل بیماری دمانس، ورود سم به مغز است که باعث برهمخوردن تعادل شیمیایی و به دنبال آن، ساختار آناتومیک مغز میشود. الکل، یکی از شایعترین سمهاست. در واقع، الکل یکی از سمومی است که میتواند باعث تغییر در ساختار شیمیایی مغز و زمینهساز دمانس شود. وی با بیان این که دمانس در حافظه کوتاهمدت، اختلال پایدار ایجاد میکند نه موقت، اظهار کرد: فرد در سراسر روز و ماههای متوالی از اختلال حافظه رنج میبرد./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها