امروزه تا انجام بسیاری از امور روزمره مانند خرید مواد غذایی یا پرداخت قبوض فقط چند کلیک ناقابل فاصله است؛ اما آیا هیچ‌ وقت از خودتان پرسیده‌اید چرا هنوز بسیاری از دولت‌ها به برگزاری انتخابات اینترنتی تن نمی‌دهند؟ آیا عجیب نیست با وجود دسترسی فراگیر به اینترنت هنوز باید در صف‌های طولانی اخذ رأی بایستیم و ساعت‌ها منتظر نتایج انتخابات بمانیم؟ اینها در حالی است که برگزاری انتخابات اینترنتی موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت اعلام نتایج می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۰۷

البته ناگفته نماند چندی است برخی کشورها ازجمله انگلیس در پی فراهمسازی زیرساختهای لازم برای برگزاری انتخابات اینترنتی برآمدهاند. ایده انتخابات اینترنتی در سالهای اخیر در تعدادی از انتخابات محلی این کشور آزمایش شد و رأیدهندگان توانستند با دریافت شناسه و اسم رمز شخصی در انتخابات شرکت کنند. این استراتژی در حال حاضر حدود ده سال است در انتخابات استونی نیز اجرا میشود، به طوری که یکسوم مجموع آرای مأخوذه در انتخابات سال 2015 این کشور به صورت اینترنتی ثبت شد.

اما در مجموع انتخابات اینترنتی به دلایل مختلفی ازجمله حملات سایبری، امکان تقلب و نقض حریم خصوصی هنوز چندان مورد استقبال دولتها نیست.

حملات سایبری

چنانچه هکرها بتوانند در زمان برگزاری انتخابات به سامانه اخذ رأی نفوذ کنند، نتایج انتخابات به علت دستکاری هکرها دیگر قابل استناد نخواهد بود. در پی انتخابات اخیر آمریکا نیز شایعه شد هکرهای روسی با دستبرد به اطلاعات حزب دموکرات توانستند در رقابتهای انتخاباتی مداخله کنند. هکرها در برخی حملات به جای نفوذ به سامانه اخذ رأی فقط کافی است با ایجاد ترافیکهای تقلبی باعث عدم پاسخگویی سرورها و اختلال در دسترسی به وبگاه رأیگیری شوند. حتی اگر هیچ حمله سایبری در زمان انتخابات روانه سامانه اخذ رأی نشود، باز هم به علت وجود احتمال چنین حملاتی صحت انتخابات اینترنتی همواره زیر سؤال خواهد بود.

امکان تقلب

در انتخابات سنتی، مسئولان حوزههای انتخاباتی پیش از ارائه برگههای اخذ رأی ابتدا از هویت متقاضیان اطمینان حاصل میکنند. اگرچه همچنان بروز خطا امکانپذیر است اما امکان ثبت رأی بیش از حد مجاز یا شرکت در انتخابات با هویت دزدی در انتخابات اینترنتی محتملتر است. در انتخابات اینترنتی به هر متقاضی یک شناسه کاربری و اسم رمز شخصی ارائه میشود که باید فقط توسط همان فرد برای ورود به سامانه اخذ رأی استفاده شود، اما اگر این اطلاعات بر اثر سهلانگاری متقاضیان به دست نااهلان بیفتد، دیگران میتوانند به جای خود این افراد در انتخابات شرکت کنند و سهمیه رأیشان را بدزدند.

نقض حریم خصوصی

هویت رأیدهندگان در انتخابات سنتی مخفی میماند، زیرا وقتی برگههای رأی به صندوق انداخته میشوند دیگر امکان شناسایی نویسنده هر برگه رأی وجود ندارد، این در حالی است که ردپای رأیدهندگان در انتخابات اینترنتی قابل پیگیری است. اگرچه در سیستمهای انتخابات اینترنتی سعی میشود این ردپا حذف شود و هویت رأیدهندگان ناشناس باقی بماند و اما باز هم هکرها ممکن است علاقهمند باشند مثلا رأی افراد سرشناس را فاش کنند و جنجالهای انتخاباتی راه بیندازند.

منبع: The Telegraph

مترجم: صدف دژآلود

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها