گزارش اختصاصی جام جم آنلاین از شکست آمریکا در شورای امینت

روایت تنهایی نماینده آمریکا در سازمان ملل/ نه قاطع شورای امنیت به نفع ایران

در ادامه دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران، طی هفته گذشته بار دیگر شاهد مداخلات دیگری از سوی این کشور این بار به بهانه برگزاری تجمعات اعتراضی در ایران بودیم.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۱۴
اغتشاش در شورای امنیت

به گزارش جام‌جم، دونالد ترامپ که تا به حال بارها علیه کشورمان موضع گرفته است، با چند پیام توییتری به حمایت‌های مداخله‌جویانه نسبت به برخی ناآرامی‌های ایران موضع گرفت که البته سخنانش در فضای مجازی با واکنش شدید و منفی کاربران ایرانی و آمریکایی مواجه شد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور کشورش درباره حوادث اخیر در ایران موضعگیری و تاکید کرد: ایران با آمریکا مشکل جدی دارد. وی در اولین موضعگیری خود در مورد حوادث اخیر کشورمان در ادعایی نخ‌نما گفت که آمریکا با رژیم ایران مشکل جدی دارد، اما با مردم ایران مساله‌ای ندارد. همچنین وزارت خارجه آمریکا بر اساس سنتی که از سال 1988 برای خود ایجاد کرده، بار دیگر بر اساس تشخیص خود، فهرستی از کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی را منتشر کرد که براین اساس، ایران، چین، برمه، اریتره، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در فهرست «کشورهای مشمول نگرانی خاص» و پاکستان در فهرست «نظارت ویژه» وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.

در برابر این اظهارات، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از سیاست‌های ترامپ در مقابل ملت ایران انتقاد کرد و در توییتر خود نوشت: ترامپ روش عجیبی برای نشان دادن «احترام فوق العاده» به ایرانیان دارد؛ از این‌که آنها را «ملت تروریست» خطاب کند و سفرشان به آمریکا را محدود کند تا توهین‌های بچه‌گانه در رابطه با نام خلیج فارس. بهتر از همه، «کمک به آنها» از طریق محروم کردنشان از منافع اقتصادی برجام!

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در پی حرکات تخریبی چند روز گذشته در کشورمان صورت گرفت، گفت: رئیس جمهور آمریکا بداند این مردم از چشمه آزادی در سال 57 کاملا سیراب شدند و آزادی را گرامی داشته و هم در آغوش می‌فشارند و هم سخت از آن صیانت می‌کنند.

سازمان ملل در گروگان آمریکایی‌ها

در ادامه این‌گونه دخالت‌ها، روز چهارشنبه نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت را در ارتباط با اعتراضات ایران داشت که با مخالفت روسیه مواجه شد و البته نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که برگزاری نشست درباره حوادث ایران در دستور کار قرار ندارد. پس از مخالفت با برگزاری چنین نشستی، بار دیگر منابع دیپلماتیک خبر دادند که آمریکا خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی موضوع حقوق بشر در رابطه با اعتراضات اخیر ایران شده و با کمال تعجب این جلسه تشکیل شد.

این در حالی است که اصل اولیه در منشور سازمان ملل عدم مداخله است و این اصل یک اصل پذیرفته شده بین‌المللی است.

معنای عدم مداخله این است که یک کشور نباید در امور داخلی یا خارجی کشور دیگر مداخله کند. مداخله عبارت از تدبیرهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و.. است که با هدف وادار کردن دولت دیگر به نفع خویش یا برای حصول امتیازها از آن برای خویش انجام می‌گیرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت، نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از اقدامات خرابکارانه اعتراض کرد.

در بخشی از نامه غلامعلی خوشرو آمده است: اقدامات مستمر دولت‌های قبلی آمریکا در برهم زدن روند عادی حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران که با کودتای نظامی علیه نخست‌وزیر منتخب ملت ایران در سال 1332 آغاز شد، در چند دهه گذشته ادامه داشته است. دولت جدید ایالات متحده هیچ گونه حدومرزی در نقض تمامی اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم برپیشبرد متمدنانه روابط بین‌الملل قائل نیست.

همزمان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم در واکنش به درخواست آمریکا گفت: جای تاسف است که باید اصول دیپلماسی را برای شرکای آمریکایی یادآور شویم. وی، آمریکا را از مداخله در امور داخلی ایران و مسائل این کشور برحذر داشت و گفت: ایالات متحده هدفمندانه از اوضاع ایران برای ضربه زدن به برجام استفاده می‌کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در گردهمایی استادان حوزه و دانشگاه فعال در شورای نگهبان تصریح کرد: همین روزها دولتی که مدعی دموکراسی است به صورت علنی در امور داخلی یک کشور دخالت می‌کند، نماینده بی‌سواد این کشور در سازمان ملل در اصل اولیه در منشور سازمان ملل که عدم مداخله است شعارهای ضدانقلاب اسلامی را تکرار می‌کند و از سایر کشورها در خواست می‌کند به آن بپیوندند. وی ادامه داد: باید دوستان حقوقی و بین‌المللی در این ارتباط اعتراض کرده و به رئیس سازمان ملل نامه بنویسند و دولت ما هم باید از رفتارهای مداخله‌جویانه آمریکا شکایت کند.

لزوم طرح دعاوی علیه مداخلات آمریکا

در همین باره قاسم شعبانی، حقوقدان در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل هر اقدامی را که تمایل داشته باشد انجام می‌دهد و هیچ مانعی هم در این زمینه برای خود متصور نیست، تصریح کرد: هر قطعنامه‌ای که به نفع اسرائیل و آمریکا باشد به طور مسلم از فیلتر آمریکا عبور می‌کند و برعکس هر قطعنامه‌ای علیه اسرائیل را وتو می‌کند.

وی ادامه داد: مداخله آمریکا در امور داخلی کشورمان مغایر با منشور ملل متحد و بسیاری از قواعد جهانی است که ‌آمریکا بارها آن را نقض کرده است.

این حقوقدان در عین حال تاکید کرد: نباید از این‌گونه رفتارهای آمریکا غافل شویم و باید در این ارتباط از اقدامات بازدارنده، پیشگیرانه و متقابلی که امکان دارد کوتاهی نکنیم.

شعبانی افزود: یکی از این اقداماتی که می‌توانیم در مقابله با رفتارهای مداخله جویانه و حمایت از خشونت‌طلبی و ترویج خشونت از سوی آمریکا انجام دهیم این است که دولت در مجامع بین‌المللی طرح دعاوی داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد دولتمردان اقدامات لازم را در این خصوص در نظر داشته باشند.

سوءاستفاده آمریکا از اعتراضات ایران و افزایش تحریم

به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال سوءاستفاده از برگزاری اعتراضاتی در ایران به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان است. بر همین اساس می‌توان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد.

هدر ناوئرت، با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه خود در مورد حوادث اخیر در کشورمان تهدید کرد، آمریکا می‌تواند ایران را به دلیل «نقض حقوق بشر» مورد تحریم قرار دهد.

همچنین آندرو. آل. پیک، رئیس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با بی.بی.سی فارسی، عنوان کرد: ما مشغول شناسایی افراد و نهادهایی هستیم که در سرکوب‌های اخیر دست داشته‌اند. آنها را تحریم می‌کنیم و اقدام عملی علیه آنها خواهیم داشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم پنج نهاد ایرانی را به بهانه همکاری در برنامه موشکی بالستیک ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

در بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) آمده است: صنایع شهید خرازی، صنایع شهید صنیع خانی، صنایع شهید مقدم، صنایع شهید شوشتری و مرکز تحقیقاتی شهید اسلامی، پنج نهاد ایرانی هستند که بر اساس فرمان اجرایی 13382 که مالکیت یا اداره آنها به عهده صنایع شهید باکری است، به فهرست تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران اضافه شده‌اند.

مریم شریف‌زاده - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها