در بیماری پرتس، به دلیل خون‌رسانی نامناسب به سر استخوان ران، این ناحیه صاف و سیاه می‌شود. این بیماری میان پسربچه‌های سه تا 12 ساله شایع‌تر است و عدم درمان به‌موقع، عوارض بسیاری در بزرگسالی به دنبال دارد. این بیماری معمولا یک طرف از ران و لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته گاهی اوقات هر دو ران، گرفتار این مشکل می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۸۰

علت ایجاد بیماری پرتس و تشخیص: زمانی که خون به سر استخوان ران نمی‌رسد، سطح استخوان با مرگ سلول‌های استخوانی، تخریب و صاف و سیاه می‌شود. در نتیجه سر استخوان ران بدشکل می‌شود و مشکلاتی در لگن بیمار به وجود می‌آورد. از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محدود شدن حرکت

راحت نبودن حرکت در قسمت ران

کوتاه شدن پای مبتلا

لنگیدن هنگام راه رفتن

زانودرد

از بین رفتن ماهیچه‌های بالای ران

این بیماری معمولا با رادیوگرافی تشخیص داده می‌شود و روند پیشرفت بیماری را با عکسبرداری متعدد می‌توان کنترل کرد.

درمان پرتس: درمان این بیماری با توجه به‌شدت بیماری متفاوت است. در کودکان حدود دو تا شش ساله که تغییرات استخوان چندان شدید نیست، بیمار دائم تحت نظر است و معمولا با استفاده از آب‌درمانی جلوی سفت شدن ران را می‌گیرند و از درد کودک می‌کاهند. همچنین با درمان‌های لازم به ساخت ماهیچه در قسمت ران کودک کمک می‌کنند و دامنه فعالیت‌های او را افزایش می‌دهند. گاهی اوقات هم دوره کوتاه استراحت و کشش اندام یا یک دوره فیزیوتراپی نیز می تواند مفید باشد.

با عکسبرداری منظم اشعه ایکس، روند پیشرفت و درمان بیماری کنترل می‌شود. گاهی اوقات مسکن و داروهای ضدالتهاب، مانند بروفن نیز تجویز می‌شود و هر زمان که لازم باشد برای قرار دادن ران در سر جای خود، عمل جراحی انجام می‌شود. طول مدت درمان کودکان مبتلا معمولا دو تا چهار سال است.

مراقبت از دانش‌آموز مبتلا به پرتس در مدرسه: مسئولان مدرسه، روش‌های مراقبت از کودک مبتلا به پرتس را باید به طور کامل از متخصصان ارتوپدی یا بخش‌های فیزیوتراپی بیاموزند. بسیاری از دانش‌آموزان هنگام دوره درمان و توانبخشی، درد یا محدودیت در حرکت دارند؛ بنابراین باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

مشکلات مربوط به درد مفاصل و سفتی ران پا، هر روز نسبت به روز دیگر متفاوت است.

در موارد درد شدید، استراحت لازم است. برخی دانش‌آموزان تحمل درد ندارند و به مسکن نیاز دارند؛ بنابراین مسئولان مدرسه باید در داروخانه مدرسه، مسکن‌های مورد نیاز این کودکان که به وسیله پزشک متخصص برای وضعیت آنها تجویز شده، داشته باشند.

گاهی اوقات، محدودیت در حرکت باعث می‌شود دانش‌آموز نتواند مسافت‌های طولانی‌تر را براحتی طی کند. بنابراین ویلچر لازم است. البته کودکان همیشه مجبور نیستند با ویلچر در کلاس درس بنشینند. چنین کودکی به سرویس مدرسه خاص خود نیاز دارد که با کمک والدین باید چنین امکاناتی برای او مهیا شود.

در کلاس‌های هنر مدارس که گاهی اوقات به جای میز و صندلی از موکت استفاده می‌شود و کودکان روی زمین می‌نشینند، باید به کودکان مبتلا به پرتس توجه کرد. آنها ممکن است نتوانند براحتی روی زمین بنشینند.

مدت‌طولانی نشستن روی صندلی هنگام امتحانات نیز موجب درد در کودک بیمار می‌شود؛ بنابراین برای چنین کودکی باید زمان بیشتری همراه با استراحت‌های مکرر در طول زمان امتحان در نظر گرفت.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری برای چنین کودکانی مضر هستند. ورزش‌های تماسی مانند فوتبال، بسکتبال و... نیز برای آنها خطرناک است.

به دلیل فرآیند درمان و رفتن به جلسات فیزیوتراپی و غیبت‌های طولانی از مدرسه، برای عقب نماندن کودک مبتلا از درس‌هایش باید برای او امکانات تدریس در خانه فراهم کرد.

مسئولان مدرسه باید با والدین کودک مبتلا به پرتس در تماس دائمی و رصد وضعیت بیماری کودک باشند.

منبع: Case of sick children

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها