رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: میزان کل صادرات هفت ماهه خراسان جنوبی به افغانستان از دو بازارچه ماهیرود و گمرک بیرجند 80 میلیون دلار بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۷۹۱۳

به گزارش مهر، داوود شهرکی در کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی در حوزه تجارت با افغانستان، مرزی طولانی و فعال دارد.

وی با اشاره به وضعیت صادرات خراسان جنوبی بیان کرد: مجموع صادرات کشور به افغانستان 20.5 میلیارد دلار بوده که از این میزان 1.5 میلیارد دلار فقط به افغانستان بوده است.

شهرکی با بیان اینکه شش درصد کل صادرات کشور به افغانستان بوده است، افزود: 26 درصد ازصادرات افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: میزان صادرات خراسان جنوبی خروجی خراسان جنوبی به افغانستان در هفت ماهه جاری 423 میلون دلار با وزن خالص 999 هزار تن بوده که از لحاظ ارزشی 24 درصد و وزنی نیز 43 درصد رشد داشته است.

شهرکی بیان کرد: همچنین میزان کل صادرات خراسان جنوبی به افغانستان از دو بازارچه ماهیرود و گمرک بیرجند 80 میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی 20 درصد کاهش و از لحاظ وزنی نیز 29 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: کاشی، سرامیک، رب گوجه فرنگی، میلگرد و محصولات پلاستیکی از جمله اقلام صادراتی از خراسان جنوبی به افغانستان بوده است. شهرکی با اشاره به واردات خراسان جنوبی بیان کرد: طی سال گذشته مجموع کل واردات از افغانستان به خراسان جنوبی پنج میلیون دلار بوده است.

ترانزیت 863 کامیون در خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی میزان واردات افغانستان به استان در هفت ماهه امسال را 546 هزار دلار دانست و گفت: برنج، کربنات سدیم، شادانه و دستگاه بسته بندی قیر به صورت موردی از جمله واردات بوده است.

وی با اشاره به ترانزیت کالا بیان کرد: در هفت ماهه امسال 863 کامیون در خراسان جنوبی ترانزیت شده است که تا پایان امسال به هزار کامیون خواهد رسید.

شهرکی با اشاره به ظرفیت مرزهای خراسان جنوبی بیان کرد: ماهیرود فعال ترین گذر مرزی و مهم ترین مرز خروجی خراسان جنوبی است.وی با بیان اینکه صادرات دام در مرز دو کوهانه شکل گرفته است، اظهار کرد: باید به ایجاد گذرگاه‌های مشترک مرزی نیز توجه شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خواستار بازگشایی سه بازارچه مرزی شد و گفت: برای خرده فروشی در مرز آمادگی داریم تا تجار افغانستان هم بتوانند کالاهای خود را در گذرهای مرزی در معرض خرید و فروش قرار دهند.

وی با بیان اینکه همچنین خراسان جنوبی با فراه می‌توانند سرمایه گذاری‌های مشترکی داشته باشند، افزود: قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی فرصتی مناسب برای این امر است.

ضرورت راه اندازی کنسولگری ایران در ولایت فراه

شهرکی بیان کرد: راه اندازی کنسولگری ایران در ولایت فراه و افغانستان در بیرجند می‌تواند در توسعه صادرات نقش بسزایی ایجاد کند.

وی خواستار رفع موانع صادراتی شد و افزود: استفاده از کشت فراسرزمینی و محصولات کشاورزی در افغانستان نیز راهکاری موثر در رونق اقتصاد است.

شهرکی با بیان اینکه زمینه توریست درمانی در خراسان جنوبی مهیاست، افزود: همچنین برای جذب دانشجو از کشور افغاستان اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مرزنشینان در گذرهای مرزی موقت بر تجارت دو کشور رونق می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها