عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

خطر ورشکستگی تأمین اجتماعی جدی است / دولت بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی بدهد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس درباره صندوق سازمان تأمین اجتماعی گفت: یکی از موضوع مهم و اساسی کشور ما صندوق های بیمه ای است که با مسائل و مشکلاتی روبرو هستند. درحال حاضر این صندوق ها در شرایط خوبی به سر نمی برند. بعضی از آنها ورشکسته شده و بعضی در حال ورشکستگی اند. اگر در مجلس و دولت و مدیریت خود سازمان تغییری اعمال نشود، مسلماً در سال های آتی ما شاهد ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۸۷
خطر ورشکستگی تأمین اجتماعی جدی است / دولت بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی بدهد
سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص مسائل و مشکلاتی که صندوق های تأمین اجتماعی دارد، اظهار داشت: مشکل جامعه ما امید به زندگی در سن بازنشستگی است. در این خصوص چه راه کار و نتایج می توان داد که بیشتر از این صندوق بازنشستگی هم مثل صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق های بیمه ای دیگر و غیره با مشکل روبرو نشود، موضوع بحث مجلس بود.
نماینده مردم شهرضا در خصوص این جلسه که با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس و وزیر رفاه و رئیس سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد گفت: در این مورد مسائلی مطرح نمودند که علل متعددی داشت. مرکز پژوهش ها مجلس و سازمان تأمین اجتماعی هم خیلی کامل به تمام این موارد و علل ها تاکید کردند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در‏خصوص پیگیری مجلس در مورد مسائل صندوق، گفت: در مورد صندوق های بیمه ای جلسه های مختلفی با حضور مرکز پژوهش ها مجلس و رئیس مجلس برگزار شده است. این در حالی است که نهایتاً به جلسه غیرعلنی مجلس رسید. امیدوارم مسائلی که مربوط به مجلس است ما پیگیری و رعایت کنیم. این مسائل یک بعدی نیست که دست روی یک موضوع بگذاریم که بگوییم این موضوع باعث شده که صندوقی ورشکسته شود. در حالی که ابعاد مختلفی دارد که این موضوع را باید همه رعایت کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: در این مورد بحث اصلاح قانون و مابقی آن، دولت و سازمان تأمین اجتماعی هم مطرح کردند. تا بتوانیم از ورشکستگی صندوق های تأمین اجتماعی جلو گیری کنند. این در حالی است که صندوق تأمین اجتماعی نسبت به صندوق های دیگر وضعیت بهتری دارند، ولی شرایط آن هم مطلوب نیست.
محمودی در مورد بدهی دولت اظهار داشت: این بدهی ها مال این دولت و یا دولت قبلی نیست. این در حالی است که دولت های که بر روی کار آمدند بدهی خودشان را به تأمین اجتماعی ندادند و دولت ها به مرور بدهی خود را تسویه نکرده اند.
وی در ادامه گفت: دولت باید بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی بدهد. این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی برای قشر ضعیف و کارگران است، که نباید در خصوص پرداخت حقوق و مزایای این گونه مستمری بگیران صندوق بازنشستگی، با مشکل روبرو شویم.
محمودی در خصوص صحت اخبار ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی در سال 97 گفت: نباید سالی برای این قضیه تعیین کنیم. ولی اگر با این رویه پیش برود و اصلاحاتی در این امور انجام نشود، شاید به زودی با این موضوع روبرو می شویم. همه (مجلس، دولت و مدیریت سازمان تأمین اجتماعی) باید دست به دست بدهند تا صندوق تأمین اجتماعی را سر پابماند.

وی در ادامه گفت: مجلس نباید اجازه این مسئله را بدهد که مثل بیمه های نیروهای مسلح و سازمان کشوری که مشکلاتی دارند، شبیه این صندوق بیمه ای شود.

نماینده مردم شهرضا در ادامه در خصوص رقم 5 هزار میلیاردی بدهی دولت گفت: از زمانی که تأمین اجتماعی ایجاد شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و این موضوع برای این دولت و دولت قبلی نیست. در برنامه ششم هم آمده که قسمتی از بدهی دولت را به تأمین اجتماعی داده شود. متاسفانه با کمی مقاومت روبرو شده ایم. ولی با این حال مجلس این آمادگی را دارد که اگر مصوبه و اقدام دیگر لازم باشد، انجام دهد.
وی در خصوص تصویب قوانین در مجلس با جدیت صورت گیرد: قوانین مختلفی است که مجلس دارد به تصویب می رساند. این در حالی است که با در نظر گرفتن منابع، مجلس آن را به تصویب می رساند، این به نفع مردم است ولی خودش کم کم موجب مشکل می شود. این در حالی که هیچ منابعی برایش درنظر نگرفتیم و یکسری معافیت های که ایجاد شده و به ضرر تأمین اجتماعی است. اگر به این روش اجرایی شود، من فکر نمی کنم چیزی از اصل صندوق تأمین اجتماعی باقی بماند.

نعمت الله سوری - جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها