معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی گفت: سفر به غرب کشور با هدف برنامه ریزی برای اجرای فوری مرمت و حفاظت اضطراری انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۹۱

به‌گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان تاکید کرد: تجهیز کارگاه و تشکیل گروه مرمت و حفاظت نخستین اقدام برای این بنا‌های ارزشمند است.وی به همراه جلیل بالایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آثار تاریخی شهرستان سرپل ذهاب و قصر شیرین که در زلزله هفته گذشته آسیب دیده‌اند بازدید کرد.طالبیان با اشاره به اینکه گروه‌های مرمت اضطراری از 28 آبان وارد مرحله اجرایی شده است گفت: با کمک استادکاران شاخصی در حوزه مرمت آثار تاریخی استان کرمانشاه و افراد محلی مرمت آثار تاریخی انجام می‌شود.

طالبیان با تاکید بر اینکه این آثار تاریخی به‌لحاظ هویتی برای منطقه بسیار مهم است افزود: برخی از بنا‌ها مشکلاتی دارند که اگر به فوریت رسیدگی نشود ممکن است در پس لرزه‌ها وضع بدتری پیدا کنند.وی ادامه داد: زلزله تخریب اساسی نداشته است و به غیر از دو مجموعه تاریخی، وضع سایر آثار بغرنج نیست و می‌توان با مرمت جزئی آثار تاریخی را به وضع قبل بازگرداند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه بازدید ما از شهرستان دالاهو آغاز شده است، گفت: اثر تاریخی طاق‌گرا آسیب ندیده و سالم است فقط سنگ‌هایی که از کوه‌ها ریخته است و منجر به تخریب دیواره جاده منتهی به طاق‌گرا شده است.

طالبیان خاطرنشان کرد: این جاده نیازمند بازسازی است که با همکاری اداره راه استان باید این کار انجام شود.

وی تصریح کرد: دیواره‌ها و طاق‌های ضلع جنوبی بنای زیج منیژه در شهرستان سر پل ذهاب نیز بر اثر زلزله 5 درصد آسیب دیده است که امکان مرمت سریع این اثر وجود دارد.طالبیان افزود: قلعه‌گبری در سرپل‌ذهاب که یک دیواره آن ریخته و حدود 7 درصد تخریب داشته است نیز با سرعت به دست استادکاران مرمت استان مرمت می‌شود.معاون میراث‌فرهنگی با بیان اینکه مجموعه مقابر ابودجانه و مسجد عبدالله بن عمر در ریجاب دو اثر تاریخی هستند که درخصوص بقیه آثار آسیب بیشتری دیده‌اند گفت: مسجد عبدالله بن عمر یکی از بنا‌های متعلق به صدر اسلام یا میانه قرون اسلامی است و از نظر پلان و طراحی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: سنگ‌هایی که بر اثر زلزله ریخته از کوه ریخته است منجر به تخریب بام و مناره مسجد شده، مناره در دو سه نقطه نیازمند مرمت فوری است و دو ترک در پشت بام ایجاد شده است که باید با سرعت رسیدگی شود تا در پس لرزه‌ها آسیب جدی به بنا وارد نشود.

طالبیان با تاکید کرد بر اینکه مقابر ابودجانه یکی از مجموعه‌های مهم تاریخی استان کرمانشاه است گفت: در این اثر تاریخی 10 میل تخریب شده و مقبره اصلی آسیب دیده است که گنبد مقبره نیازمند کلاف‌بندی است و باید مرمت اضطراری انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی خاطر نشان کرد: آتشکده چهارقاپی از دیگر آثار تاریخی منطقه یک ترک کوچک دارد و 5 درصد آسیب دیده است که با سرعت قابل مرمت است.

طالبیان با بیان اینکه کاروانسرای قصرشیرین که یک کاروانسرای مهم است و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد دچار تخریب شده است افزود: این اثر تاریخی که بسیاری از حجره‌های آن بازسازی شده است باید با سرعت مرمت شود.وی با ابراز تاسف از اینکه اداره اوقاف بارگذاری غیراصولی در این کاروانسرا داشته است که مغایر با نگهداری بنا‌های ثبتی است گفت: مدیر کل میراث فرهنگی استان باید با سرعت شرایط مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی را فراهم کند.

طالبیان افزود: در کاخ خسرو نیز فقط خشکه چینی‌های ازاره دیوار‌ها و حدود 2 تا 3 درصد آسیب دیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها