طی سال‌هایی که از زمان آغاز بحران سوریه می‌گذرد به اعتقاد اغلب کارشناسان، این بحران باید توسط ملت سوریه حل و فصل شود و در این ارتباط برخی کشورهای منطقه می‌توانند به حل و فصل درونی این بحران کمک کنند. در همین ارتباط، دی‌ماه سال گذشته نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار شد و رویداد همگرایی سه کشور را در جهت توافق جمعی مبارزه با تروریسم، برقراری آتش‌بس و تلاش برای کاهش ادامه درگیری‌ها به دنبال داشت. صدور بیانیه مشترک در چارچوب این نشست، موجب تعیین شدن چشم‌انداز همکاری‌هایی شد که از آن مقطع تا کنون به برگزاری هفت دور مذاکرات آستانه به سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه منجر شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۱۵۶

طی گفت‌وگوهای برگزار شده موضوعات مختلفی مانند کاهش تنش‌ها بویژه در ادلب، بررسی پرونده‌های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه بررسی شد. بعد از برگزاری هفت دور مذاکرات در آستانه، این بار قرار است اول آذر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی (روسیه) گردهم آمده و در مورد سوریه با هم مذاکره کنند، میزان اهمیت بالای این نشست را از آنجا می‌توان درک کرد که برای اولین بار در سطح سران سه کشور،مذاکره در مورد سوریه برگزار می‌شود.

اما قبل از برگزاری این نشست، کارشناسان ارشد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه روز شنبه نشستی را در تهران برگزار کرده و بیانیه اجلاس سران و موضوعاتی را که در این اجلاس مطرح می‌شود، مورد بررسی قرار دادند. همچنین در ارتباط با نشست روز چهارشنبه، وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه دیروز در آنتالیا گردهم آمدند.

محمدجواد ظریف پیش از آغاز رایزنی‌هایش با چاووش اوغلو،وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به نتایج نشست‌های آستانه در مورد حل بحران سوریه اظهار کرد: نشست‌های آستانه امکانی فراهم کرد که درگیری‌ها در سوریه کاهش چشمگیری پیدا کند، خسارت‌های انسانی که در سوریه به مردم این منطقه وارد می‌شد کاهش یابد و نیروهای سوریه و مقاومت توانمندی بیشتری پیدا کنند که با تمرکز بالاتری با داعش و گروه‌های تروریستی در این منطقه مبارزه کنند و تاکنون توفیقات خوبی را کسب کرده‌اند.

همچنین یک دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان توضیح داد: روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه تصمیم گرفتند برای پیشبرد هرچه بهتر این روند و همچنین بررسی روش‌هایی که بتواند با اجماع مردم سوریه آینده بهتری را در این کشور در راستای تحقق وحدت ملی در سوریه فراهم کند، نشستی را در سوچی روسیه داشته باشند و زمینه را برای اقدامات بعدی فراهم کنند.

بررسی آخرین وضعیت سیاسی حل بحران سوریه

وزیران خارجه ایران، ترکیه و سوریه در نشست سه‌جانبه دیروز که حدود دو ساعت و نیم طول کشید در مورد آخرین وضعیت سیاسی حل بحران سوریه و همچنین نشست آتی حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب‌اردوغان که در روز چهارشنبه در سوچی روسیه با محوریت موضوع سوریه برگزار می‌شود، رایزنی کردند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پس از نشست سه‌جانبه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، عنوان کرد: کشورهایی مثل عربستان بیشتر به دنبال تفرقه و اختلاف‌افکنی هستند و به همین دلیل نتیجه‌ای جز اختلاف نمی‌بینند، در صورتی که اگر روششان را عوض کنند، آنها هم می‌توانند به جای جنگ افروزی در صلح منطقه شریک باشند.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به برگزاری نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، گفت: بیش از پنج سال است که شاهد بحران سوریه هستیم و در این میان جمهوری اسلامی ایران همیشه به حل و فصل هر چه سریع‌تر این بحران از طریق گفت‌وگو علاقه‌مند بوده است. وی ادامه داد: کشورمان در این ارتباط ابتکاراتی داشته است و امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم. سفیر سابق ایران در عراق با بیان این‌که در این مقطع اخبار خوبی را در مورد روزهای پایانی داعش می‌شنویم، تصریح کرد: داعش واپسین لحظات خود را سپری می‌کند. شرایطی فراهم شده که گفت‌وگو‌های سوری ـ‌ سوری به شکل جدی‌تر عملیاتی شود. دانایی‌فر اظهار کرد: ایران، روسیه و البته ترکیه که بتازگی به این جمع اضافه شده است معتقدند حل بحران سوریه صرفا سیاسی است و در ضمن شرایطی فراهم شده که نقش جریاناتی مثل سعودی‌ها کاهش یابد و امروز شاهد شکل‌گیری شرایطی هستیم که نشست وزرای خارجه سه کشور در آنتالیا و همچنین نشست روسای جمهور این سه کشور در دو روز آینده در روسیه را داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها