بازدیدهای میدانی نمایندگان دفتر برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد(UNDP) و اعضای منطقه ای صندوق سازگاری سازمان ملل از تالاب‌های استان فارس به گفته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان امیدهای تازه برای افزایش حمایت بین المللی از این تالاب‌ها به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۰۳

نبی الله مرادی سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این نمایندگان که اینک در فارس حضور دارند درحال تهیه سند اولیه هستند که مطالعات دراین زمینه را تکمیل می‌کند، برای تهیه سند اولیه 60 هزار دلار ازسوی سازمان محیط زیست و 60 هزار دلار ازسوی دفتر برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد و اعضای صندوق سازگاری سازمان ملل متحد اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی تهیه این سند اولیه شناسایی نقاط آسیب در تالاب‌های بختگان و مهارلو و سایر تالاب‌های فارس در بالادست و پایین دست است گفت:این تیم کارشناسی از دو روز پیش وارد استان شده اند و هم اکنون نیز از شهرستان‌های شمالی فارس دیدن می‌کنند درمجموع نقاط آسیب در هشت شهرستان استان فارس در بالادست و پایین دست تالاب بختگان را شناسایی خواهند کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه امیدهای فراوانی برای قرار گرفتن تالاب‌های فارس در فهرست حمایت این صندوق داریم گفت:هدف نهایی تخصیص 10 میلیون دلار کمک بین المللی از سوی صندوق سازگاری سازمان ملل متحد برای حفاظت و حمایت بیشتر از تالابهای فارس است.

وی هدف از سفر کارشناسان UNDP به ایران را بررسی وضعیت موجود برای تنظیم سند پیشنهادی اولیه طرح سازگاری با تغییر اقلیم در حوضه بختگان عنوان کرد.

سلیمانی مدیربرنامه‌های محیط زیستUNDP در کشور ایران نیز به ارائه دلایل حضور و معرفی مشاوران بین المللی و ملی برای تدوین سند پیشنهادی در حوضه بختگان پرداخت و گفت: برای تدوین این سند پیشنهادی سرمایه گذاری اولیه 120 هزار دلاری ازسوی برنامه عمرانی سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت گرفته است.

به گفته وی پیشنهاد اجرای این طرح در کشور در ابتدا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت امور خارجه کشورمان ارائه شد لیکن موضوع فقط به محیط زیست محدود نیست و سایر دستگاه‌های ذیربط بخصوص وزارت نیرو و سازمان جهاد کشاورزی در اجرای آن سهیم هستند.

در این طرح از میان سایر حوضه‌های آبخیز آسیب دیده در ایران حوضه بختگان به دلیل مشکلات ناشی از تغییر اقلیم انتخاب شد.

بختگان دریاچه ای در شرق استان فارس بود که اینک خشک شده است.

این دریاچه در غرب شهرستان نی ریز بود و به صورت یک فروافتادگی کشیده به طول تقریبی 70 تا 100 کیلومتر بوده است که کشیدگی شمال غرب - جنوب شرق دارد و سطح زیر پوشش آن حدود 2000 کیلومتر مربع بود.

نی ریز در 213 کیلومتری شرق شیراز واقع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها