پیش از این هم در همین صفحه از نخستین حضور تئاتری الناز شاکردوست نوشتیم؛ چهره‌ای که مدتی است از سینمای بدنه و گیشه جدا شده و سعی در ترمیم شمایلی دارد که مخاطب فیلم‌های ایرانی از او در ذهن خود برساخته است. شاکردوست حتی برای تغییر این شمایل، به بازی متفاوت در فیلم‌های خاص اکتفا نکرده و تصمیم گرفته در تئاتر نیز حاضر شود؛ مدیومی که ذاتا از سوی بازیگران به عنوان عرصه‌ای بااصالت شناخته می‌شود. او حالا چند روزی است بازی‌اش را در نمایش «گم و گور» آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۲۵۰

در واقع می‌توان گفت در وهله اول، مهم‌ترین ویژگی این نمایش که در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه رفته همین حضور الناز شاکردوست به عنوان یک بازیگر شناخته‌شده سینماست؛ حضوری که مدت‌هاست انتقادهای زیادی نسبت به آن مطرح می‌شود، مبنی بر این‌که چرا تئاتر ایران و کارگردان‌های تئاتر برای جذب مخاطب و فروش بیشتر به سمت استفاده از چهره‌ها می‌روند؟! البته این انتقاد از سوی بعضی‌ اهالی تئاتر پذیرفته نمی‌شود و معتقدند هرکه می‌تواند به این عرصه بیاید چرا که مهم، ماندگاری و رنج و زحمتی است که برای ماندن در تئاتر باید متحمل شد. با این حال نمایش «گم‌وگور» به کارگردانی امیر مهندسیان از این ماجرا مبرا نیست هرچند خودش تاکید دارد که بنا بر قصه و داستان و هدفی که مدنظر دارد از یک چهره سینمایی در کارش دعوت کرده است.

این نمایش داستان یک غسال (با بازی امیر جعفری) را روایت می‌کند که به دلایلی امکان کار کردن ندارد و زنی که نزد اوست (با بازی الناز شاکردوست) و به نظر می‌رسد، همسرش است هم در غسالخانه کار می‌کند و هم بر سر مزارهای قبرستان دعا و قرآن می‌خواند و برای بهتر شدن حال روحی‌اش نقشه‌ای می‌چیند.

همان ابتدای کار حضور شاکردوست روی صحنه نشان از نقشی متفاوت برای این بازیگر دارد ولی لااقل در شب‌های اول اجرا این تصور تا حدودی به هم می‌ریزد، چون پس از مدتی ریتم بازی رها شده و با توجه به بازی متفاوت شاکردوست در فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی شاید باید علت این مساله را در کارگردانی نمایش هم جست‌وجو کرد.

«گم‌وگور» که با حال و هوایی معنوی و با پخش نوای دعا و قرآن شروع می‌شود در طول اجرا، فضای دیگری به خود می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد بیشتر خرافات، قضاوت انسان‌ها از یکدیگر و تاثیر آنها بر سرنوشت‌شان محور داستان باشد، موضوعی که کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با ایسنا آن را تا حد زیادی رد کرده و با بیان این‌که زندگی مرده‌شورها و برخوردهایی که در جامعه با این قشر می‌شود بیشتر مدنظرش بوده، در عین حال تاکید کرده که در شب‌های آینده این نمایش روال درست‌تری پیدا خواهد کرد.

علاوه بر او، امیر مهندسیان که به همراهی هادی احمدی متن «گم‌وگور» را نوشته است، درباره این نمایش به ایسنا گفته برای نقش زن این نمایش، ویژگی خاصی مدنظرش بوده است: «در شهرستان‌ها دیده‌ام دخترانی که به عنوان غسال کار می‌کردند و زیبایی و وجاهت قابل قبولی هم داشتند به خاطر مرده‌شوربودن هیچ‌گاه نتوانستند ازدواج کنند و در این نمایش هم داستان شخصیت ما به جایی می‌رسد که سراغ فرد مسنی همچون «مراد» می‌رود.

او درباره دعوت از الناز شاکردوست برای بازی در این تئاتر و این‌که این انتقاد به کار او وارد می‌شود که از یک چهره سینمایی برای جذب مخاطب استفاده کرده در حالی که با توجه به نقش، بازیگران دیگری هم که سابقه حضور روی صحنه تئاتر را داشته باشند می‌توانستند دعوت شوند تا در کنار امیر جعفری یک جمع تئاتری حرفه‌ای روی صحنه باشد، گفته: مهم‌ترین دلیل دعوت از الناز شاکردوست دقیقا همان نکته‌ای بود که درباره نگاه خاص به دختران جوان غسال وجود دارد. البته او در تمرین‌ها تمام چیزی را که می‌خواستم اجرا و ویژگی‌های نقشی را که بر عهده داشت به خوبی ایفا می‌کرد، هر چند هنوز ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و این وظیفه من به عنوان کارگردان است که آنها را پیدا کنم.

اگر می‌خواهید اولین بازی الناز شاکردوست را کنار امیر جعفری که از خوب‌های تئاتر است ببینید ساعت 20و30دقیقه خودتان را به تماشاخانه ایرانشهر برسانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها