تلاش آمریکا برای استفاده از داعش علیه نیروهای ارتش سوریه

نیروهای تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» طی توافقی محرمانه با داعش، به سران و فرماندهان این گروه تروریستی اجازه خروج از شهر «رقه» را داده‌اند. پیشتر خبرهایی منتشر شده بود که آمریکا در برخی مناطق سوریه با انجام عملیات هلی برن، فرماندهان نظامی داعش را از میدان جنگ خارج کرده است. در همین رابطه با علی منتظری، کارشناس ارشد مسائل سوریه گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۹۳۷۸۱

دلایل اجازه خروج سران گروه تروریستی داعش از رقه سوریه را در چه مواردی باید جست‌وجو کرد؟

در اوج جنگ و درگیری‌های نظامی نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند با داعش برای تصرف شهر رقه، آتش بسی میان طرفین برقرار شد، به طوری که بخشی از نیروهای گروه تروریستی داعش از بخش شرقی شهر رقه خارج شده و به سمت شهر دیر الزور در جنوب شرق عقب نشینی کردند. آمریکایی‌ها در تبلیغاتی گسترده اعلام کردند توانسته اند داعش را در رقه شکست بدهند ؛ اما واقعیت این بود که آمریکا با ارتباطاتی که با داعش و سران عشایر برقرار کرده بود، سعی کرد با گروه داعش در رقه وارد درگیری نظامی نشود و این گروه را به سمت مناطقی که نیروهای ارتش سوریه حضور داشتند سوق بدهد. بنابر این داستانی که گفته می‌شود رقه در یک عملیات نظامی بزرگ آزاد شده است به دور از واقعیت است. البته شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که اصل طرح خروج اعضای داعش از رقه محصول برنامه‌ریزی‌های واشنگتن بوده و نیروهای دموکراتیک سوریه در حد یک عامل اجرایی مطرح هستند. بنابراین دست آمریکا برای مستحکم نگه داشتن داعش و هدایت این گروه تروریستی به نوار شرقی سوریه و درگیر شدن با ارتش این کشور، همیشه آلوده بوده است.

در حقیقت ائتلاف مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکا در حال کمک به تروریست هاست؟

بله، این عملکرد ایالات متحده موضوع جدیدی نیست بلکه در عراق هم مواردی مشابه در موصل و تلعفر مشاهده شده است. سران و نیروهای غیربومی داعش که از مناطقی مانند چچن و اروپا به عراق و سوریه آمده بودند در تلعفر عراق و رقه سوریه حضور داشتند. به‌گونه‌ای که برای آزادسازی تلعفر‌، آمریکا با عملیاتی مشابه بخش از عناصر داعش را از این شهر خارج و به شهر بوکمال سوریه و نزدیک مرز عراق منتقل کرد. ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکا در حقیقت ائتلافی است که در حال مهندسی نقشه‌های جنگی داعش در نقاط مختلف عراق و سوریه است. هر زمان که بحث مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه مطرح شده و آمریکا حضور نداشته است، بسرعت به نقطه پیروزی نزدیک شده است. و هر مکانی که آمریکا مداخله کرده است، عملیات نظامی متوقف یا با روندی آهسته مواجه شده است. نمونه آن موصل است، شهری که قرار بود در مدت دو یا سه ماه آزاد شود،‌ ماه‌ها طول کشید و دلیل آن این بود که ارتش عراق پذیرفته بود آمریکا در آزادسازی موصل مشارکت داشته باشد. اما زمانی که ارتش عراق و حشد شعبی تصمیم گرفتند مستقلا عمل کنند، پیروزی‌ها مکررا حاصل شد به طوری که آزادی تلعفر، القائم و سپس پیشروی به سمت مرزهای مشترک با سوریه رقم خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها